شیوه تکیه‌گذاری بر کلمات دارای حرف مد + فیلم
کد خبر: 3995057
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۹
آموزش تکیه‌های صوتی بر کلمات / 7

شیوه تکیه‌گذاری بر کلمات دارای حرف مد + فیلم

در ادامه «آموزش تکیه‌های صوتی بر کلمات» با تدریس مهدی حسنی، حافظ کل قرآن و مؤلف کتاب میزان‌القرائه به «شیوه تکیه‌گذاری بر کلمات دارای حرف مد» پرداخته می‌شود.

به گزارش ایکنا، فایل تصویری و متن هفتمین قسمت «آموزش تکیه‌های صوتی بر کلمات» با تدریس مهدی حسنی، حافظ کل قرآن و مؤلف کتاب میزان‌القرائه (نخستین کتاب در کشور که درباره نَبر و آکسان‌ها در قرآن کریم به رشته تحریر درآمده است) ارائه می‌شود.

«در این جلسه درباره «شیوه تکیه‌گذاری بر کلمات دارای حرف مد» صحبت می‌شود. تمام کلمات قرآن که دارای حرف مد هستند به شکل مختلف در قرآن هستند.

1- حرف مد به صورت تنها باشد یا حرفی بعد از آن قرار نگیرد، مثل: یا _ ها  و یا کلمات دارای حرف مد که بعد از آن یک حرف قرار گیرد؛ کانَ - قالَ

توجه: در مواجهه با این‌گونه کلمات، تکیه صوتی همیشه بر روی خود حرف مد است.

2- کلماتی که بعد از حرف مد، دو یا سه حرف متحرک وجود داشته باشد، مثل مالِکِ  - ءامَنَ - ءامَنَهُم (در وصل، اما در هنگام وقف به مانند بخش اول تکیه صوتی بر روی خود حرف مد است مثل مالِک - ءامَن)

3-کلماتی که بعد از حرف مد، چهار یا پنج حرف متحرک وجود داشته باشد: والِدَتِکَ (وا حرف مدی است و بعد از آن و در هنگام وصل چهار حرف متحرک است که تکیه بر روی حرف سوم است، اما در هنگام وقف چون سه حرف متحرک است به مانند مورد شماره دو، تکیه بر روی حرف دوم قرار می‌گیرد، مثل والِدَتِک)

نکته: اگر حرف آخر(چهارمین حرف) از حروف کشیده باشد، وقف و وصل آن تفاوتی نخواهد داشت. همچنین حرف کشیده آخر نیز در حکم یک حرف کوتاه است و این را در شمارش حروف دقت کنید. 

** برای آشنایی با مثال‌های بیشتر به فیلم مراجعه شود.

انتهای پیام
captcha