مرگ کاریکاتوریست هتاک به ساحت پیامبر(ص) در سوئد
کد خبر: 4002203
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۹

مرگ کاریکاتوریست هتاک به ساحت پیامبر(ص) در سوئد

کاریکاتوریست سوئدی موهن به ساحت مقدس پیامبر اکرم(ص) به همراه دو محافظ پلیس خود بر اثر حادثه رانندگی کشته شد.

به گزارش ایکنا به نقل از تی آر تی، لارس ویلکس(Lars Vilks)، کاریکاتوریست سوئدی که به دلیل کشیدن کاریکاتورهای توهین‌آمیز به ساحت پیامبر اسلام مشهور است، در تصادف رانندگی کشته شد.

پلیس سوئد تأیید کرد که روز گذشته این کاریکاتوریست 75 ساله و دو افسر پلیس که از وی محافظت می‌کردند در برخورد با یک کامیون کشته شدند.

سخنگوی پلیس افزود: این حادثه مانند هر تصادف جاده‌ای دیگری در حال بررسی است و از آنجا که دو پلیس در این حادثه جان باختند، تحقیقات به بخش ویژه‌ای از دادستانی واگذار شده است.
این حادثه در نزدیکی شهر کوچک مارکارید زمانی رخ داد که خودروی ویلکس در حال حرکت بود و با یک کامیون که از روبه‌رو می‌آمد برخورد کرد. به گفته پلیس هر دو خودرو آتش گرفتند و راننده کامیون در بیمارستان بستری شد. پلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد علت این حادثه مشخص نیست.

کارینا پرسون، رئیس پلیس منطقه گفت: شخصی که ما از او محافظت می‌کردیم و دو همکارش در این فاجعه غیرقابل تصور کشته شدند. 

لارس ویلکس، کاریکاتوریستی است که در سال ۲۰۰۷ کاریکاتوری موهن به ساحت حضرت محمد مصطفی (ص) کشید و در یکی از روزنامه‌های سوئدی منتشر کرد. او بعد از کشیدن این کاریکاتور و تظاهرات‌های گسترده مسلمانان، به مرگ تهدید شد و از آن زمان تحت مراقبت مأموران پلیس زندگی می‌کرد.

ویلکس از سال 2007 که آن کاریکاتور توهین‌آمیز را کشیده بود تحت محافظت پلیس بود. انتشار آن کاریکاتور خشم مسلمانان را برانگیخت و بازتاب وسیعی در جهان اسلام داشت. 


این اقدام همچنین باعث ایجاد واکنش‌های دیپلماتیک کشورهای اسلامی علیه سوئد شد و فردریک راینفلد، نخست‌وزیر وقت سوئد برای کاهش تنش‌ها با سفیران چندین کشور مسلمان دیدار کرد.

این کاریکاتوریست موهن بارها هدف حمله قرار گرفته و در ۲۰۱۰ شخصی تلاش کرد خانه او را به آتش بکشد. به همین دلیل او همواره با محافظ جا بجا می‌شده و شاید دلیل واکنش فوری پلیس همین نکته بوده است.

در سال 2015، ویلکس از حمله مسلحانه در یک کنفرانس در کپنهاگ جان به در برد. در آن حادثه یک کارگردان فیلم دانمارکی جان باخت.

انتهای پیام
captcha