«جعل عمیق»؛ فریب مخاطب با هوش مصنوعی + فیلم
کد خبر: 4002421
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۶

«جعل عمیق»؛ فریب مخاطب با هوش مصنوعی + فیلم

اگر زمانی با ظهور نرم‌افزارهای ویرایش تصویر مانند فتوشاپ امکان تولید تصاویر غیرواقعی امکان‌پذیر شد، امروز یک گروه مبتدی نیز می‌توانند به‌سادگی و به کمک هوش مصنوعی با فن‌آوری جعل عمیق، فیلم‌های جعلی از افراد مختلف تولید کنند.

«جعل عمیق»؛ فریب مخاطب با هوش مصنوعی + فیلمبه گزارش ایکنا، برخی افراد تصور می‌کنند جلوه‌های ویژه فقط مختص فیلم‌های سینمایی و اکشن‌های هالیوودی است اما وقتی شما روی عکس‌ها و فیلم‌های گوشی تلفن همراهتان فیلترهای مختلف می‌گذارید در واقع از نوعی جلوه‌های ویژه استفاده می‌کنید.

اگر زمانی با ظهور نرم‌افزارهای ویرایش تصویر مانند فتوشاپ، امکان تولید تصاویر غیرواقعی امکان‌پذیر شد، اما امروز یک گروه مبتدی می‌توانند به‌سادگی و به کمک هوش مصنوعی با فن‌آوری جعل عمیق، فیلم‌های جعلی از افراد مختلف تولید کنند.

در حال حاضر هیچ راهی برای تشخیص این نوع فیلم‌ها وجود ندارد، مگر هوشمندی و ذکاوت مخاطب و این یعنی نه‌تنها ممکن است تصاویر جعلی باشند بلکه ممکن است فیلمی که از یک سیاستمدار یا یک فرد مشهور برای شما ارسال شده کاملاً جعلی و غیر واقعی باشد.

بنابراین بهتر است، در مواجهه با تصاویر و فیلم‌ها فن‌آوری را دست‌کم نگیرید و هیچ‌وقت با دیدن یک فیلم که ممکن است با مواضع و گذشته فرد تناقض داشته باشد، هیجان‌زده نشوید. همیشه امکان جعلی بودن فیلم را در نظر بگیرید و در مورد صحت آن تحقیق کنید.

مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام به تهیه کلیپ‌هایی با موضوع فضای مجازی و سواد رسانه‌ای کرده است که در ادامه می‌بینید.

انتهای پیام
captcha