طرح پیشنهاد احداث آزاد راه مشهد-مکه در مذاکرات ایران و عربستان
کد خبر: 4002643
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۹
یک رسانه عربی زبان مدعی شد؛

طرح پیشنهاد احداث آزاد راه مشهد-مکه در مذاکرات ایران و عربستان

یک رسانه عربی زبان مدعی شد که نخست وزیر عراق در مذاکرات اخیر میان ایران و عربستان سعودی پیشنهاد داده است آزادراهی بین المللی احداث شود که از مشهد مقدس آغاز شده و با عبور از کربلای معلی به مکه مکرمه برسد.

به گزارش ایکنا به نقل از عربی پست، یک مقام دیپلماتیک در عراق و آگاه از نشست اخیر بین مسئولان ایرانی و عربستانی گفت که در این نشست برخی تفاهمات میان دو طرف حاصل شده است.

این منبع با اشاره به اینکه دیدار اخیر میان طرفین ایرانی و سعودی در فرودگاه بین‌المللی بغداد برگزار شده است، گفت: نشست مذکور مثبت بود؛ با اینکه پس از توقف موقت مذاکرات به دلیل تغییر دولت در تهران نگرانی‌هایی درباره شکست مذاکرات به وجود آمده بود.

وی تصریح کرد: این دور اخیر مذاکرات نخستین گفت‌وگوها در دولت ابراهیم رئیسی رئیس جمهور جدید ایران بود.

در همین حال یک منبع نزدیک به مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق به عربی‌پست خبر داد الکاظمی به طرفین ایرانی و سعودی پیشنهاد ساخت آزادراهی را داده است که شهر مشهد مقدس در ایران را با عبور از کربلای معلی به مکه مکرمه متصل کند.

این منبع افزود: ساخت این آزادراه می‌تواند نشانه‌ای از عمق روابط میان ایران و عربستان و عراق شود، چرا که مشهد یکی از مهم‌ترین شهرهای دینی برای مسلمانان شیعه در داخل و خارج ایران است.

این منبع عراقی گفت: دو طرف ایرانی و عربستان نسبت به این پیشنهاد اشتیاق نشان دادند.

طبق گزارش عربی‌پست، هیئت ایرانی از همتای سعودی خود در مذاکرات خواسته است از اعمال محدودیت‌ها برای اقلیت شیعه در عربستان سعودی دست بردارد و به آنها اجازه انجام زیارت شهر مشهد مقدس را بدهد.

 

انتهای پیام
captcha