نقش تأثیرگذار حوزه علمیه خواهران در تمدن‌سازی اسلامی
کد خبر: 4003297
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۷
حجت‌الاسلام بهجت‌پور:

نقش تأثیرگذار حوزه علمیه خواهران در تمدن‌سازی اسلامی

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور نقش بانوان و این نهاد را در تمدن‌سازی اسلامی بسیار تأثیرگذار دانست و گفت: با نادیده گرفتن بانوان هیچ تمدنی ساخته نخواهد شد.

به گزارش ایکنا از هرمزگان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالکریم بهجت‌پور، مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور، امروز، 17 مهرماه، در آیین تکریم و معارفه مدیر حوزه علمیه خواهران هرمزگان، اظهار کرد: ارتحال حجت‌الاسلام جهانگیری، مدیر سابق حوزه‌های علمیه هرمزگان را تسلیت عرض می‌کنم و امیدوارم علقه‌ای که بین ما در دنیا بسته شد تا رستاخیز باقی بماند.

وی افزود: تمدن‌سازی یک جریان جامع و مرکب است. این‌گونه نیست که در جریان تمدن‌سازی، دانشگاه جلو رود و حوزه علمیه عقب بماند، حوزه جلو رود و بخش نظامی عقب بماند. تمدن محصول حضور مناسب و جامع و کامل همه عناصر تأثیرگذار است. اگر همه عناصر به نحو شایسته‌ای جمع شده و نقش خود را ایفا کردند، آنگاه یک مدنیت ایرانی - اسلامی به نحو شایسته شکل خواهد گرفت.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور تصریح کرد: مسئولان هر استان باید سهم خود را در جریان تمدن‌سازی پیدا کنند و همه عناصر تأثیرگذار، مشارکت معنادار و مؤثری را داشته باشند تا اتفاق تمدنی در کل کشور رقم بخورد. حوزه‌های علمیه خواهران نیز قطعه‌ای از این پازل است. نه از خواهران بیشتر از حد توانشان باید انتظار داشت و نه با نادیده گرفتنشان تمدنی ساخته می‌شود.

بهجت‌پور عنوان کرد: تمدن اگر بخواهد اسلامی باشد، نقش خواهران در آن نقشی مرجع و اثرگذار است. حوزه اگر در متن تحول تمدنی قرار بگیرد، تمدن سربلند اسلامی شکل خواهد گرفت. برای اینکه این اتفاق را در حوزه خواهران رقم بزنیم افقی به عنوان افق 1414 ترسیم کردیم. گسترش سطوح دانشی سطح 3 و 4، پژوهشکده‌های گسترده، پایان‌نامه‌های گسترده و هدف‌دار، حضور در مراکز رسانه‌ای و تبلیغی به نحو تخصصی و ... باید در 5 سال ابتدایی شکل بگیرد و برای اینکه در این نقطه قرار بگیریم باید تمامی نواقص خود را شناسایی کنیم.

وی ادامه داد: در این مدت باید حرکت حوزه‌های علمیه را در 28 استان زیرمجموعه حوزه علمیه خواهران کشور متناسب و هماهنگ کنیم. در حوزه علمیه خواهران هرمزگان بعد از حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبادی‌زاده، حجت‌الاسلام جهانگیری آمد و دریغا که فرزند این استان از بین ما رفت. امیدواریم خداوند متعال شر ویروس منحوس کرونا را که ناجوانمردانه سرمایه‌های ما را از ما می‌گیرد از سر ملت ما کم کند.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور بیان کرد: برای ما توفیق شد که حجت‌الاسلام اسماعیل‌نیا که قدرت ارتباطی تأثیرگذاری داشته، در فعالیت‌های پژوهشی و مدیریت پژوهش در حوزه‌های علمیه برادران سهم وافری دارد، در مدیریت حوزه علمیه خواهران نیز حضور داشته باشد. با جامعیتی که در شخصیت حجت‌الاسلام اسماعیل‌نیا سراغ داریم، انتظار می‌رود سرعت تحول در این استان هرچه زودتر، نمایان بشود. انتظار سرعت رشد، بهبود زیرساخت‌ها، کارآمدسازی حوزه علمیه خواهران، نشاندن این حوزه در یک مسند کارشناسی و تخصصی در استان و پرتعداد کردن فعالیت‌های ارزشمند را داریم.

بهجت‌پور بیان کرد: حوزه علمیه خواهران باب پیشرفت را به روی خود باز گذاشته و همه را به مشارکت دعوت می‌کند و دست هر کسی را که دلش برای انقلاب و اسلام می‌تپد را به گرمی می‌فشارد. ظرفیتی از اخلاص و معنویت که در خواهران ما موج می‌زند، پشتوانه ماست برای اینکه امید داشته باشیم، دست عنایت الهی پشت این مجموعه قرار بگیرد.

وی عنوان کرد: امروز حوزه‌های علمیه خواهران به‌گونه‌ای نقش اجتماعی خود را انجام می‌دهند که مسئولین تراز اول کشور این مجموعه را بی‌نقص و موفق می‌دانند و می‌خواهند از این ظرفیت استفاده کنند. دیگر بانوان نگاهشان به حوزه علمیه خواهران رو به توسعه است. در سال 1400 نزدیک به 100 درصد جمعیت داوطلبان به حوزه علمیه خواهران افزایش یافته است. آرزو می‌کنم این پیشرفت تا جایی که آرزوی بزرگان، مراجع و رهبر عظیم‌الشأن و فرزانه ماست، قرار بگیرد. دیری نخواهد پایید که این مجموعه هماهنگ در کشور مراحل افتخار را به‌سرعت طی خواهد کرد.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور یادآور کرد: امیدوارم حجت‌الاسلام اسماعیل‌نیا موردعنایت مسئولین استانی و همکارانش قرار بگیرد و بتواند در کمترین زمان ممکن بهترین عملکرد را داشته باشد. کلید تحقق این امر نیز بعد از توکل بر خدا، تلاش برای رهاسازی انرژی‌های درون حوزه است. اگر مدیری تصور می‌کند با انرژی خود باید حوزه را اداره کند، پیشرفتش بسیار کند می‌شود. حوزه وقتی می‌تواند فعالیت‌های بسیاری را در زمان اندک انجام دهد که انرژی‌های نهفته در آن آزاد شوند و دیری نخواهد پایید که تحول ارزشمندی اتفاق خواهد افتاد.

یادآور می‌شود؛ در پایان این آیین از خانواده «مرحوم حجت‌الاسلام عبدالمحمود جهانگیری»، مدیر سابق حوزه علمیه خواهران هرمزگان تقدیر و تکریم به عمل آمد و «حجت‌الاسلام جواد اسماعیل‌نیا» به عنوان مدیر جدید این نهاد، معرفی شد.

انتهای پیام
captcha