حدیث‌شناس برجسته سوریه درگذشت
کد خبر: 4004280
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۳

حدیث‌شناس برجسته سوریه درگذشت

«محمد عجاج الخطیب»، استاد برجسته علم حدیث سوریه شب گذشته، 19 مهرماه در 89 سالگی دار فانی را وداع گفت.

به گزارش ایکنا به نقل از khaberni.com، محمد عجاج الخطیب در سال 1932 میلادی در شهر دمشق دیده به جهان گشود و در سال 1959 از دانشکده شریعت دانشگاه دمشق فارغ‌التحصیل شد.

وی در سال 1962 کارشناسی ارشد خود را با دفاع از پایان‌نامه‌ای با عنوان «سنت قبل از تدوین» و سپس در 1966 دکترا گرفت و از سوی دانشکده دارالعلوم دانشگاه قاهره نشان افتخار را به دلیل نگارش پژوهشی با عنوان «پیدایش علوم جدید و اصطلاحات آن» دریافت کرد.

تحصیل در دانشگاه اسلامی «امام محمد بن سعود» ریاض از سال 1966 تا 1973، تحصیل در دانشگاه‌ «ام القری» در مکه در سال 1979 و دانشگاه امارات و ریاست دانشکده شریعت و مطالعات اسلامی در دانشگاه شارجه از 1997 تا 2002 در کارنامه فعالیت‌های این حدیث‌شناس سوری دیده می‌شود.

وی همچنین رئیس گروه علوم قرآن و سنت دانشگاه دمشق، رئیس گروه مطالعات اسلامی دانشگاه امارات متحده عربی و استاد حدیث، سیره و فرهنگ اسلامی در دانشگاه «عجمان» امارات بود.

«أبو هريرة راوية الإسلام: ابوهریره؛ راوی اسلام»، «‌الموجز في حديث الأحكام: مختصری درباره حدیث احکام»، «قبسات من هدي القرآن والسنة: گلچینی از هدایت قرآن و سنت»، «الفهرس الوصفي لكتب الحديث وعلومه: فهرست توصیفی کتب حدیث و علوم حدیث»، پژوهشی درباره اخلاق گوینده و آداب شنونده با عنوان «الجامع لأخلاق الراوي وآداب السامع»، «في رحاب أسماء الله الحسنى: در سایه سار اسماء الحسنی»، «نظام الأسر في الإسلام: نظام خانواده در اسلام» و «أضواء على الإعلام في صدر الإسلام: روشنگری درباره چهره‌های صدر اسلام» از جمله کتب و پژوهش‌های بر جای مانده از محمد عجاج الخطیب است.

انتهای پیام
captcha