ظرفیت‌های وقف در توسعه استان یزد مورد توجه باشد
کد خبر: 4004550
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰

ظرفیت‌های وقف در توسعه استان یزد مورد توجه باشد

رئیس شورای اسلامی شهر یزد وقف را ارزشمندترین سرمایه دانست و گفت: باید از ظرفیت‌هایی که وقف دارد، برای توسعه استان بهره‌مند شد.

ظرفیت‌های وقف در توسعه استان یزد مورد توجه باشدبه گزارش ایکنا از یزد، غلامحسین دشتی، رئیس شورای اسلامی شهر یزد، 20 مهرماه در نشست با حجت‌الاسلام زارع‌زاده، مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان، وقف را ارزشمندترین سرمایه دانست و اظهار کرد: ظرفیت‌های وقف در راستای توسعه استان باید مورد توجه قرار گیرد و این امر با تعامل تمامی دستگاه‌ها محقق خواهد شد.

دشتی افزود: در فرهنگ عمومی ما شهرداری یک نهاد سخت‌گیر و اوقاف به عنوان نهادی بسته مطرح می‌شود که با نیت‌های نیکی که واقفان در هزینه‌کرد وقف داشته‌اند، باید این نگاه‌ها تغییر کند.

وی با تأکید بر شناسایی ظرفیت‌های دستگاه‌ها در همکاری با شهرداری اظهار کرد: با هر یک از ادارات و مجموعه‌ها که جلسات مشترک برگزار شد، پیشنهاد از سوی ما مطرح شده تا بسته پیشنهادی را ارائه کنند و ضمن انتظارات از شهرداری، اقدامات انجام شده را بیان کنند اما تاکنون پیشنهادی به شورا ارائه نشده است.

دشتی با تقدیر از مدیرکل اوقاف در برگزاری این جلسه گفت: در کارگروه مشترک ظرفیت‌ها و تعهدات طرفین شناسایی و ضمن فهرست همکاری‌ها، موانع و مشکلات بررسی و در قالب سند همکاری به شورای شهر ارائه شود.

حجت‌الاسلام حسین زارع‌زاده، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد نیز  در این نشست گفت: شورای شهر با حفظ منافع شهر می‌تواند از ظرفیت‌های وقف در اداره بهتر شهر استفاده کند. وقف بهترین سرمایه برای کمک به شهر است تا آحاد جامعه از برکات آن برخوردار شوند.

زارع‌زاده افزود: شهرداری با تسهیل شرایط برای ورود سرمایه‌گذار و رفع موانع، زمینه توسعه بیشتر و استفاده از امکانات وقف را فراهم کند و اداره کل اوقاف آماده هرگونه همکاری در این بخش است.

وی ادامه داد: در بسیاری از شهرها موقوفات از پرداخت عوارض و حق تشرف معاف هستند اما در یزد شهرداری نسبت به وصول آن اقدام می‌کند که لازم است با هماهنگی با این نهاد این موضوع حل شود. عواید مجموعه‌های تجاری وقف عام المنفعه و در امور فرهنگی هزینه می‌شود که درخواست داریم شهرداری با نگاه مثبت به وقف وارد شود.

عزیزاله سیفی، نایب رئیس شورای شهر یزد نیز در این نشست با تأکید بر همکاری اوقاف و شهرداری گفت: همکاری متقابل این دو دستگاه توسعه شهر را به دنبال دارد و بیشترین همکاری‌ها باید بین شهرداری و اوقاف در سطح شهر انجام گیرد.

سیفی افزود: شهرداری اقدامات مؤثری را در بافت تاریخی انجام داد که در این بافت، عوارض اخذ نمی‌شود و حمایت‌های خوبی را تاکنون در این محدوده شاهد بودیم.

وی پیشنهاد داد تا کارگروهی مشترک از نمایندگان اوقاف، شهرداری و شورای شهر تشکیل شود تا ضمن بررسی وضعیت در شهرهای دیگر، مدل‌های مناسب برای یزد شناسایی و اجرایی شود و تا جایی که قانون اجازه دهد به موقوفات کمک خواهد شد.

انتهای پیام
captcha