تجسس از مساجد هلند به بهانه مقابله با افراط‌گرایی
کد خبر: 4005599
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۹

تجسس از مساجد هلند به بهانه مقابله با افراط‌گرایی

برخی شهرداری‌های هلند با کمک شرکت‌های خصوصی دست به تجسس از مسلمانان و امامان جماعت مساجد این کشور زده‌اند که بر اساس قانون اساسی این کشور غیرقانونی است.

به گزارش ایکنا به نقل از دیلی صباح، طبق گزارش رسانه‌های محلی، برخی از شهرداری‌های هلند از طریق قرارداد با شرکت‌های خصوصی، تحقیقات غیرقانونی از مساجد و مؤسسات اسلامی این کشور انجام داده‌اند.

روزنامه هلندی NRC گزارش داد که حداقل 10 شهرداری در این کشور در مورد مساجد، ائمه جماعات، مقامات مساجد و افراد فعال در جامعه مسلمانان تحقیق کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، شهرداری‌های دخیل در این گونه تحقیقات عبارتند از روتردام، دلفت، آلمر، هویزن، لیدشندام فوربورگ، سوترمیر، فینندال و اده.

این روزنامه افزود که شهرداری اوترخت به دلیل نگرانی در مورد حریم خصوصی و روش تحقیق، تحقیقات خود را متوقف کرد.

این گزارش ادعا می‌کند که هزینه شرکت (Nuance door Training en Advies) که به دولت درباره افراط‌گرایی مشاوره می‌دهد، از سوی هماهنگ‌کننده ملی امنیت و مبارزه با تروریسم از طریق شهرداری‌ها پرداخت شده است.

بر اساس این گزارش، تاکنون حدود 300 هزار یورو برای تحقیقات مخفی هزینه شده است.

این گزارش می‌افزاید: کارکنان NTA که در حال انجام تحقیقات بودند؛ خود را از اعضای جامعه یا افراد کنجکاو معرفی کردند و بدون اینکه هویت واقعی خود را فاش کنند با چندین نفر ملاقات کردند.

به نوشته این روزنامه، یافته‌های مربوط به سوابق امامان و مدیران، مانند محل تحصیل آنها به عنوان اطلاعات محرمانه توسط NTA به شهرداری‌ها ارائه شده است.

NRC گزارش داد که شهرداری‌ها می‌خواهند با نظارت دقیق مساجد در مناطق خود به نتایج واقع‌بینانه‌تری برسند.

 یمره شوورمنزف، استاد حقوق می‌گوید با توجه به قانون اساسی هلند، انجام چنین تحقیقاتی غیرقانونی بوده و شهرداری‌ها نمی‌توانند این کار را از طریق شرکت‌های خصوصی انجام دهند.

روزنامه NRC همچنین به نقل از SPIOR، یک گروه حقوقی اسلامی گزارش داد که این تحقیقات به اعتماد جامعه مسلمانان به دولت آسیب زیادی رساند.

انتهای پیام
captcha