«سب و لعن از منظر شیعه امامیه و وهابیت» منتشر شد
کد خبر: 4005843
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۴

«سب و لعن از منظر شیعه امامیه و وهابیت» منتشر شد

کتاب «سب و لعن از منظر شیعه امامیه و وهابیت» به قلم قاسم حریزاوی و به همت چاپ و نشر بین‌الملل روانه بازار نشر شد.

«سب و لعن از منظر شیعه امامیه و وهابیت» منتشر شدبه گزارش خبرنگار ایکنا، کتاب «سب و لعن از منظر شیعه امامیه و وهابیت» به قلم قاسم حریزاوی و به همت چاپ و نشر بین‌الملل روانه بازار نشر شد.
 
این کتاب یک اثر پژوهشی است که با روش توصیفی، تحلیلی و انتقادی انجام شده است. امامیه معتقد است آغازگر سب در تاریخ اسلام، معاویةبن ابی‌سفیان بوده است و پس از او، دیگر حاکمان اموی این سنت را ادامه داده و سلفیه وهابی این سیره را در زمان خود احیا کرده‌اند.
 
از دیدگاه شیعه امامیه و با استناد به آیات قرآن و روایات پیامبر(ص) و حضرات معصومین(ع) و واقعیات و گزارشات تاریخی، شبهات و افترائات وهابیت به امامیه در باب سب و لعن صحابه صحت ندارد؛ بنابراین برای خنثی کردن توطئه این گروه در این کتاب کوشیده شده با بهره‌گیری از منابع شیعه و اهل سنت به این اتهامات مطرح شده پاسخ داده شود. باید توجه داشت که بین لعن و سب فرق است. سب در اسلام حرام اعلام شده و در لغت به معنای شتم و دشنام است. همانطور که امام صادق(ع) می‌فرمایند: «سِبابُ المُؤمِنِ کَالْمُشرِفِ عَلَی الهَلَکَةِ».
 
در بخشی از کتاب ذیل «لعن در قرآن» آمده است: «خداوند متعال در قرآن کریم در موارد متعددی گروهی را لعن و نفرین کرده است که این دلیلی بر مشروعیت به کار بردن این واژه به صورت اصل اُولی است. در قرآن با اینکه از سب نهی شده است. اما نه تنها هیچگاه از لعن نهی نکرده، بلکه خود بار‌ها عده‌ای را لعن کرده است که در سوره‌های بقره آیه ۱۶۱، هود آیه ۱۸ و نور آیه ۲۳  آمده است.
 
اما مسئله مهم این است که متأسفانه موضوع سب و لعن کاملاً تفکیک نشده است و در مواردی خلط مبحث شده است، به طوری که عده‌ای با حسن نیت لعن و ناسزا را هر دو فی حد نفسه عمل ممنوعه می‌انگارند. در صورتی که این دو باهم، دو مفهوم متفاوتند. چنانکه قرآن تصریح دارد سب و ناسزا حتی به دشمن بدخواه و کافر مطلقاً ممنوع است. در واقع سب و لعن از موضوعات و مقوله‌های بی‌شماری است که در طول تاریخ اسلام از آن‌ها سخن به میان بوده و نزاع‌ها و غوغا‌هایی برپا بوده است. چه بسیار خون‌هایی که به این بهانه ریخته شده است و کسان زیادی به اتهام سب دیگران مورد اذیت و آزار قرار گرفته‌اند و جمعی برای عدم لعن افراد بازخواست شده‌اند.»
 
کتاب «سب و لعن از منظر شیعه امامیه و وهابیت» نوشته قاسم حریزاوی به همت چاپ و نشر بین‌الملل به قمت ۳۸ هزار تومان منتشر شده است.
انتهای پیام
captcha