بودجه سال آینده باید واقعی و بدون کسری بسته شود / روزانه و ساعتی قیمت‌ها را رصد می‌کنم
کد خبر: 4006154
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
رئیس‎‌جمهور در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی:

بودجه سال آینده باید واقعی و بدون کسری بسته شود / روزانه و ساعتی قیمت‌ها را رصد می‌کنم

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی دوشنبه‌شب در دومین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم با بیان اینکه بودجه سال 1401 باید واقعی و بدون کسری بسته شود، تأکید کرد که به طور روزانه و ساعتی وضعیت قیمت‌ها به ویژه قیمت مواد خوراکی را رصد می‌کنم.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری، دوشنبه‌‌شب 26 مهر، در ابتدای دومین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با  مردم، ضمن تبریک هفته وحدت و اعیاد ماه ربیع‌الاول، به مسئله کرونا و واکسیناسیون اشاره کرد و گفت: در ابتدای دولت اولویت را موضوع واکسیناسیون عمومی اعلام کردیم و امروز با گذشت مدت کوتاهی، شاهدیم در دوز اول بیش از هفتاد درصد تزریق شده و پیش از فرا رسیدن فصل سرما امیدواریم شاهد تزریق همین میزان در دوز دوم باشیم.

وی افزود: نباید در مقابله با موج احتمالی کرونا منفعل باشیم و پیشگیری و پیش‌بینی و برخورد احتمالی الزامی است و از همه کسانی که واکسن تزریق نکرده اند دعوت می کنم تا این واکسن را دریافت کنند.

تشویق به تزریق واکسن

رئیس جمهور تصریح کرد: از رسانه ملی و بخش‎های مختلف کشور صاحب نفوذ خواسته‌ایم تا از جایگاهشان استفاده کنند و مردم را برای موضوع تزریق واکسن به صورت اقناعی، تشویق کنند.

وی در خصوص برنامه دولت برای مهار تورم و بهبود شاخص‌های اقتصاد کلان کشور گفت: همان طور که به مردم وعده کردیم اولویت اول دولت واکسیناسیون عمومی و کرونا است که تا حدود زیادی این کار انجام شده است. دومین مسئله ما کنترل تورم، گرانی، معیشت و سفره مردم است که دغدغه هر روز و هر ساعت من است و من به طور روزانه و ساعتی وضعیت قیمت‌ها به ویژه قیمت مواد خوراکی را رصد و با وزرا صحبت می‌کنم و در جلسات شرکت می‌کنم و با صاحب‌نظران اقتصادی نشست دارم تا بتوانیم تورم را مهار و کنترل کنیم.

حجت‌الاسلام رئیسی افزود: ما از فشاری که بر مردم به ویژه اقشار محروم وارد می‌شود خبر داریم. من همیشه احساس می‌کنم کنار اینها و کنار سفره اینها هستم و سختی آنها را احساس می‌کنم. ولی این شرایط ایجاد شده مربوط به تصمیمات قبلی است که آثار تورمی آن امروز در سفره‌های مردم دیده می‌شود و تصمیمات امروز ما هم حتما در آینده در زندگی مردم جلوه می‌کند.

پرداخت حقوق مهرماه بدون استقراض از بانک مرکزی

رئیس جمهور بیان کرد: ما باید کسری بودجه را جبران کنیم. استقراض از بانک مرکزی حتما تورم‌زاست و پایه پولی را بالا می‌برد و ایجاد تورم می‌کند. دولت کار خود را از شهریور آغاز کرد و آن زمان دوستان تلاش کردند بدون استقراض از بانک مرکزی پرداخت‌ها را انجام دهیم و این کار انجام شد و در مهرماه هم این کار انجام خواهد شد و بدون استقراض از بانک مرکزی حقوق‌ها و دستمزدها را پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: مسئله دوم، لایحه بودجه 1401 است و ما باید این بودجه را بدون کسری و واقعی ببندیم. براساس تأکیدات دو سه سال قبل رهبر معظم انقلاب مبنی بر اصلاح ساختار بودجه، فکر کردیم در 1401 وقت مناسبی است که برخی اصلاحات جدی در بودجه انجام شود. افزایش‌ها باید به سراغ افراد با درآمد کمتر برود و افزایش‌ها به صورت پلکانی باشد و هزینه دستگاه‌ها قابل کنترل و پایش باشد.

تصمیم دولت درباره ارز 4200 تومانی

حجت‌الاسلام رئیسی درباره عزم دولت برای حذف ارز 4200 تومانی ابراز کرد: ما تا امروز جلسات مختلفی در ستاد اقتصادی دولت برای این موضوع داشتیم و با اقتصاددان‌های خارج از دولت که صاحب نظر هستند مشورت شده است. پولی که تاکنون به جای اینکه به سفره و جیب مردم برود به جیب چند دلال رفته است و همه به این امر واقف هستند و این مسئله باید به نحوی اصلاح شود که در سفره مردم ظاهر شود اما این کار را با غافلگیری دنبال نمی‌کنیم و مردم را بی‌اطلاع نخواهیم گذاشت و شوک به بازار و اقتصاد وارد نخواهیم کرد و جوانب قضیه را کاملاً می‌سنجیم تا کار با یک اتقان انجام شود. این اصلاح جزو برنامه‌های دولت است و در حال دنبال شدن است و در وقت مناسب مراتب را به اطلاع مردم می‌رسانیم.

وی اضافه کرد: در این قضیه مشارکت مردم شرط موفقیت دولت است. ما هر اقدامی که در جهت اجرای عدالت باشد و وظیفه ماست انشالله در حوزه‌های مختلف انجام می‌دهیم.

زمان آغاز ساخت 4 میلیون مسکن

رئیس جمهور درباره زمان آغاز پروژه ساخت 4 میلیون مسکن گفت: ما جلسه شورای عالی مسکن را برگزار کردیم. مقدمات کار توسط وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن و استانداران در حال انجام است. قرار است در هر شهری زمین‌های مورد نیاز شناسایی شود و امروز در مصاحبه وزیر راه بیان شد که این اراضی در شهرهای مختلف شناسایی شده و در حال آماده‌سازی است تا در روستاها و شهرها کار مسکن‌سازی را دنبال کنیم.

وی یادآور شد: این هم وعده من در انتخابات بوده و هم در قانون به آن تصریح شده و هم نیاز کشور است. برخی در رسانه‌ها مطرح می‌کنند مگر می‌شود چنین کاری انجام شود اما من می‌گویم باید بشود، زیرا اول اینکه نیاز کشور است و دوم اینکه در قانون آمده و ما موظف به اجرای قانون هستیم سوم اینکه با توجه به امکانات کشور این را شدنی می‌دانیم. مردم در این قضیه باید کمک کنند. اینطور نیست که دولت قرار است زمین بگیرد و خودش هم مسکن بسازد و یک میلیون تحویل دهد بلکه دولت کار هدایت، نظارت و حمایت را انجام می دهد.

حجت‌الاسلام رئیسی اظهار کرد: باید همه دست‌اندرکاران وارد این میدان شوند زیرا با ساخت مسکن بسیاری از کسب و کارها فعال می‌شود و هم اشتغال ایجاد می‌شود و هم تولید افزایش پیدا می‌کند و هم نیاز مردم مرتفع می‌شود. لذا ساخت 4 میلیون مسکن در 4 سال برنامه‌ای است که دولت دنبال می‌کند و مقدمات کار آماده شده و با همت مردم و مسئولان این کار اتفاق می‌افتد.

مسئولیت ما فقط در تهران نیست

رئیس جمهور در پاسخ به سؤالی درباره سفرهای استانی و برنامه‌های دولت برای اثربخش بودن این دیدارها گفت: ما شش روز در هفته کارها را در سطح ملی انجام می‌دهیم و یک روز هم به یک استان سفر می‌کنیم و این حق استان‌ها و وظیفه ماست که به استان‌ها هم سر بزنیم و مسئولیت ما فقط در تهران نیست.

وی با بیان اینکه کاری که در میدان انجام می‌شود حتماً پشت میز انجام نمی‌شود، گفت: لذا در شش روز هفته جلسات داریم اما حضور در استان‌ها برکاتی دارد که به برخی از آنها اشاره می‌کنم. سفرهای استانی همراه با یک پیشینه و یک پسینه است؛ یعنی قبل از سفر کار کارشناسی نسبت به نیازهای فوری استان، نه همه نیازها، انجام می‌شود و هم توسط کارشناسان در مرکز بررسی می‌شود و هم هیئتی به استان اعزام می‌شود و با افراد مطلع قضیه را بررسی می‌کنند. این گزارش‌ها در مرکز و معاونت اجرایی می‌آید و اعتبار مورد نیاز آن با حضور مدیران بررسی می‌شود و زمان مورد نیاز برای انجام یک طرح و پروژه در نظر گرفته می‌شود و بعد در جلسه‌ای با حضور معاون اول رئیس جمهور و تمام دستگاه‌ها صورتجلسه می‌شود و در استان مورد بررسی وزرا و مدیرانی که همراه من می‌آیند قرار می‌گیرد و در جلسه شورای اداری در حین سفر با حضور مدیران استانی مطرح می‌شود.

حجت‌الاسلام رئیسی اظهار کرد: اینکه عده‌ای تصور می‌کنند ما در استان‌ها ده جا را کلنگ می‌زنیم نادرست است بلکه بسیاری مربوط به طرح‌های نیمه کاره است. چرا این طرح‌های نیمه‌تمام باقی مانده است؛ این ثروت ملی است که معطل مانده است. مسئله بعد دیدارهای مردمی است زیرا دولت ما دولت مردمی است و همواره با مردم در هر شرایطی ارتباط خواهیم داشت و در شرایط کرونایی در قالب اجتماعات کمتر ارتباط خواهیم داشت. دولت نباید ارتباط خود را با مردم قطع کند. رهبر معظم انقلاب بارها به من فرمودند و من هم به همکارانم این را توصیه کردم.

وی ادامه داد: رفتن به اجتماعات مردمی و با خبر شدن از درد دل مردم بسیار مهم است. تجربه این مدت کاری به من نشان داده باید با مردم و در جمع مردم بود و در این حضورها انسان به برخی گرفتاری‌ها برمی‌خورد. برای نمونه در همین سفر آخر به شیراز، پروژه بین‌الحرمین را بازدید کردیم و کار خوبی هم انجام شده اما یک بخش کار باقی مانده که به خاطر حدود 30 تا 40 خانه است که عنوان میراث فرهنگی پیدا کرده است اما وقتی دوستان آن را نزدیک دیدند سریعتر می‌توان مشکل را حل کرد. از این موارد در استان‌ها زیاد داریم و به همین دلیل من در یک سخنرانی گفتم «شنیدن کی بود مانند دیدن».

رئیس جمهور بیان کرد: متأسفانه خیلی از مشکلات ما به خاطر همین پیگیری نکردن‌هاست و پروژه‌ای در یک جا شروع شده و بعد برای چند سال رها شده و الان دچار فرسودگی شده است. در این سفرهای استانی مردم دارند می‌بینند که وزرا چه قولی می‌دهند و در واقع خود مردم و مدیران ناظر می‌شوند و سه ناظر رسمی هم دارد؛ استاندار در سطح استان، وزیر در سطح وزارتخانه و ریاست جمهوری. ما در معاونت اجرایی ریاست جمهوری بخش پیگیری فعالی تعیین کردیم که فقط برای پیگیری مصوبات سفرهای استانی است. اینها می‌تواند مردم را امیدوار کند.

لغو تحریم‎ها؛ نشانه جدیت طرف مقابل در مذاکرات

رئیسی درباره برنامه جمهوری اسلامی برای ادامه مذاکرات و رفع تحریم‌های ظالمانه گفت: ما کار اقتصاد مقاومتی را دنبال خواهیم کرد و سفره و بازار و نان مردم را نیز به مذاکرات گره نمی‌زنیم اما ایران هیچ زمانی میز مذاکره را ترک نکرده و ما نسبت به مذاکرات نتیجه‌محور حتماً جدی هستیم. قبلاً هم گفته شده که این مذاکرات باید برای جمهوری اسلامی نتیجه داشته باشد و در طرف مقابل آمادگی برای لغو تحریم‌ها می‎تواند نشانه جدیت آنها باشد.

وی اظهار کرد: ما ابتدا بیان کردیم که دولت مستقر شود کار دنبال می‌شود و الان دولت مستقر شده و کار هم از طریق وزارت امور خارجه در حال دنبال شدن است.

رئیس جمهور درباره چشم‌انداز مذاکرات گفت: ما نسبت به آنچه گفتیم جدی و پایبند هستیم. در نشست اخیر با نماینده اتحادیه اروپا در تهران، به آنها گفته شد که جمهوری اسلامی ایران در این قضیه جدی است و ما باید این جدیت را در طرف مقابل هم ببینیم.

رئیسی درباره عضویت دائم ایران در پیمان شانگهای و برنامه دولت برای استفاده از مناسبات منطقه‌ای و بین‌المللی، گفت: با عضویت در سازمان شانگهای، در واقع ارتباط با زیربناهای اقتصادی منطقه آسیایی را برقرار کردیم و از این بستر همه فعالان اقتصادی باید استفاده کنند.

رئیس جمهور ابراز کرد: کشورمان زمینه‌های بسیار خوبی برای افزایش صادرات در منطقه به ویژه به کشورهای همسایه دارد و میزان صادرات حتما می‌تواند دو برابر شود.

رئیسی با نامتناسب توصیف کردن جایگاه کنونی ایران در تجارت منطقه‌ای گفت: تقویت ارتباطات با کشورهای همسایه و منطقه در اولویت است و از همه فعالان اقتصادی می‌خواهم برای یک حرکت متفاوت در مناسبات تجاری و اقتصادی در منطقه آماده باشند.

فعال شدن دیپلماسی اقتصادی کشور

رئیس جمهور در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره اهداف اعزام ۳۵ رایزن جدید بازرگانی از طریق وزارت خارجه به سفارتخانه‌های ایران گفت: هدف این اقدام، فعال شدن دیپلماسی اقتصادی کشور است و در دیدارهای مختلف با مقامات خارجی آنان برای ارتقای سطح روابط تجاری و اقتصادی با ایران، اعلام آمادگی می‌کنند که لازم است پیگیری شود.

رئیسی گفت: در آینده نزدیک نشستی با سفیران ایران در کشورهای منطقه خواهیم داشت که محور آن مباحث تجاری و اقتصادی خواهد بود.

حمایت از تشکیل دولت فراگیر در افغانستان

رئیس جمهور در پاسخ به سؤالی درباره انتصاب نماینده ویژه ایران در امور افغانستان و موضع ایران درباره حوادث و تحولات این کشور، گفت: درباره افغانستان قبلاً هم اعلام کردیم که از تشکیل دولت فراگیر با حضور همه گروه‌های فعال در افغانستان که همه اقوام را نمایندگی کند، حمایت می‌کنیم.

رئیسی افزود: تشکیل دولت فراگیر در افغانستان بحث اصلی است اما آن چیزی که امروز بعد از اخراج آمریکایی‌ها در افغانستان به یک مسئله مهم تبدیل شده، حضور داعش به عنوان دست‌ساخته آمریکایی‌ها است. گروه دست‌ساخته آمریکایی‌ها افغانستان را بی‌ثبات می‌کند اما راهبرد ما در این کشور ایجاد وحدت و ثبات است که این مسئله باید برای مردم افغانستان روشن شود که بحمدالله روشن است.

رئیسی با بیان اینکه داعش در کشورهای مختلف از جمله افغانستان فتنه‌گری می‌کند، گفت: از حاکمان افغانستان می‌خواهیم در مقابل جنایاتی که داعش انجام می‌دهد و مردم مسلمان را به خاک و خون می‌کشد، ایستادگی کنند.

رئیس جمهور در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه برخی معتقدند انتصابات در دولت سیزدهم کند یا با طمأنینه پیش می‌رود، گفت: محور ما برای انتصاب افراد و گزینش همکاران، کارآمدی و دلدادگی به نظام و انقلاب و باور داشتن مردم است. برای کابینه کسانی را انتخاب کردم که ممکن است اگر بررسی کنید، اصلاً به بنده رای نداده باشند.

رئیسی تأکید کرد: بنده یقین داشتم کسی به من رأی نداده و برای عضویت در کابینه انتخابش کردم. قبول داشتن بنده، از شرایط کار کردن در این دولت نیست. در سفرهای استانی اعلام کردم و اینجا هم اعلام می‌کنم که در ادارات و سازمان‌ها، گاهی می‌بینم که عکس‌های بنده را نصب کرده‌اند، به آنها گفته‌ام عکس امام(ره) و رهبری معظم انقلاب را بزنند.

کارآمدی؛ مبنای کار در دولت

رئیس‌جمهور گفت: به دوستان در دولت مکرر گفته‌ام و همین هفته هم در هیئت دولت گفتم که مبنای کار در دولت، کارآمدی است. اگر در میان مدیران کسانی کارآمد هستند، حتماً تثبیت‌شان کنید تا کارشان را ادامه دهند. گاهی اشکالاتی به بنده می‌گیرند و می‌گویند فلانی گروه و دسته ندارد. بله درست است، بنده واقعاً به دنبال شایسته‌سالاری بودم و پس از این هم دنبال شایسته‌سالاری هستم.

رئیس‌جمهور در واکنش به این مطلب مجری که اگر کسی قرار است جایگزین شود حتماً باید از نفر قبلی بهتر باشد، گفت: به همکارانم گفته‌ام و در حضور مردم عزیزمان هم دوباره تکرار می‌کنم، اینکه لزوما تا پایان چهار سالی که بنده مسئولیت دارم، در خدمت یک مدیر باشیم، چنین تعهدی نداریم.

رئیسی گفت: سالی یکبار عملکرد همه مدیران ارزیابی کلان می‌شود و اگر احساس کنیم کسی آنچنان که باید موفقیتی نداشته، تصمیم دیگری خواهیم گرفت.

رئیس‌جمهور تأکید کرد: دنبال این هستم در جایگاهی که سوگند یاد کردم، خدمتگزار مردم باشم و گره از کار مردم باز کنم. لذا پیوند و میثاق‌مان با همکاران‌مان از باب خدمتگزاری به مردم است و کسانی که این خدمتگزاری را همراه با کارآمدی و روحیه انقلابی دنبال کنند، حتماً در سراسر کشور همکار ما خواهند بود.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤالی درباره وضع خزانه کشور گفت: دولت در شرایط خوبی تحویل ما نشد و اگر بگویم وضع خزانه چه بود، ممکن است برخی بگویند شما هم دنبال این هستید که با گله‌گذاری کار را آغاز کنید. اگر کسی فقط به سفره مردم و ارزش پول ملی، میزان بدهکاری دولت و میزان کسری بودجه، نگاه کند متوجه می‌شود دولت را در چه وضعی تحویل گرفته‌ایم. به ویژه دولت قبل در پنج شش ماه آخر، تعهدات بسیاری ایجاد کرد که این تعهدات مزید بر مشکلات شد.

رئیسی تصریح کرد: به لطف خدا و با مشارکت مردم، تلاش می‌کنیم مشکلاتی که امروز دولت با آن مواجه است، کمتر در زندگی مردم ظاهر شود.

رئیس‌جمهور گفت: در هر ماه غیر از حقوق، دستمزد و هزینه‌هایی جاری دولت، به طور متوسط ۱۰ هزار میلیارد تومان فقط هزینه انجام شده دولت قبل را پرداخت می‌کنیم؛ ضمن اینکه در ماه نخست کار دولت، با همه فشارها تلاش کردیم استقراض از بانک مرکزی اتفاق نیفتد.

رئیسی خطاب به مردم گفت: هر چه کار پیش می‌رود، بنده به عنوان خدمتگزار در دولت، امیدهای بیشتری پیدا می‌کنم و گشایش‌هایی را احساس می‌کنم که برای کشور ایجاد می‌شود و آینده را بسیار روشن می‌بینیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه از این شرایط و آثار تورمی عبور خواهیم کرد، گفت: اگر جایی هم ‌بخواهیم اصلاح اقتصادی انجام دهیم، با مردم و فعالان بازار و نخبگان در میان خواهیم گذاشت و کار غافلگیرانه انجام نخواهیم داد.

رئیسی خطاب به جوان‌ها و مردم گفت: بدانید علی‌رغم همه تهدیدها و تحریم‌ها آینده را برای کشور بسیار روشن می‌بینم و به عنایت خدا و دستان توانای مردم عزیز به ویژه جوان‌ها امید و اطمینان دارم.

انتهای پیام
captcha