«القوات اللبنانية» به دنبال جنگ داخلی در لبنان است/ صد هزار نیروی آموزش دیده داریم
کد خبر: 4006205
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۳
سید حسن نصرالله:

«القوات اللبنانية» به دنبال جنگ داخلی در لبنان است/ صد هزار نیروی آموزش دیده داریم

دبیر کل حزب‌الله لبنان در سخنرانی امشب خود به طور ویژه به حوادث تلخ پنجشنبه گذشته در بیروت پرداخت و ابعاد این کشتار فاجعه‌آمیز را روشن ساخت.

به گزارش ایکنا، سید حسن نصرالله در ابتدای سخنان خود تصریح کرد که سخنرانی امشب به رویدادهایی اختصاص دارد که پنجشنبه گذشته اتفاق افتاد. وی سپس با تبریک ولادت پیامبر اکرم به همه مسلمانان تأکید کرد که با وجود همه زخم‌هایی که بر تن ما نشسته است، میلاد پیامبر بزرگوارمان را جشن خواهیم گرفت. وی سپس شهادت نمازگزاران در قندهار را تسلیت گفت و تصریح کرد که این شهیدان توسط گروهی تروریستی وهابی کشته شدند که توسط ایالات‌متحده حمایت و توسط کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس تأمین مالی می‌شود. علاوه بر این به جمعیت عظیم یمنی که امروز میلاد پیامبر را جشن گرفتند، افتخار می‌کنیم.

وی سپس افزود ما به خانواده‌های شهدای کشتار روز پنجشنبه تسلیت می‌گوییم و به آن‌ها می‌گویم که اندوه شما اندوه ما است و به آن‌ها تبریک می‌گویم که به جمع خانواده‌های شهدا وارد شدند. رویدادهای اخیر، رویدادهای مهم، خطرناک و محوری هستند و با بسیاری از حوادث مشابهی که ممکن است اخیراً رخ داده باشد، متفاوت هستند. یک حزب خاص و یک رهبر در این حزب وجود دارد، کسانی هستند که می‌خواهند مردم محلات عین الرمانه، الحدث، فرن الشباک و مناطق اطراف ضاحیه جنوبی بیروت همواره احساس ترس و نگرانی کنند. آن‌ها می‌خواهند که این مردم باور کنند که همسایگانشان در حومه دشمن آن‌ها هستند و باید برای رویارویی با آن‌ها آماده باشند.

سید حسن نصرالله در ادامه گفت: رهبر حزب قوات ماه‌ها قبل از رویارویی با حزب‌الله برخی از متحدان قدیمی خود را برای مواجهه با حزب‌الله تحریک کرد. وقتی رهبر حزب قوات، می‌گوید نیروهای لبنانی امروز از زمان بشیر جمیل قوی‌تر هستند. این ذهنیت همان چیزی است که در رویدادهای پنجشنبه و کشتار در آنجا حضور داشت شب قبل، ما از آمادگی و سلاح‌های حاضر شده حزب قوات مطلع شدیم و از نیروهای امنیتی خواهان حصول اطمینان شدیم و از ارتش خواستیم تا در تمام آن منطقه به شکلی گسترده مستقر شود. آن‌ها همه مردم منطقه را تحریک کردند و به مردم گفتند که فردا به محلات شما حمله خواهد شد و محلات شما اشغال می‌شود. روز پنجشنبه به دلیل حساسیت منطقه و احترام به همسایگان سرهای خود را به ارتش لبنان و دولت لبنان سپردیم و خود اقدامات امنیتی را انجام ندادیم.
وی خطاب به مسیحیان لبنان گفت: تلاش برای نشان دادن حزب‌الله به عنوان دشمن شما، یک توهم، خیال، یک تقلب، تهمت و یک ظلم است. نه حزب‌الله، نه جنبش امل، نه شیعیان و نه مسلمانان لبنان دشمنان مسیحیان نیستند. وی تصریح کرد که حزب قوات از النصره و تکفیری‌ها در لبنان و سوریه حمایت می‌کرد. می‌توانید از مردم مناطق مسیحی در سوریه بپرسید که حزب‌الله چگونه از مسیحیان محافظت کرده است. وی از مردم مسیحی لبنان پرسید چه کسانی با مردم روستاهای حومه عرسال همراه بود و چه کسی با نیروهای ثوار که تحت حمایت حزب قوات بودند، درگیر شد؟ این حزب‌الله بود که در آن زمان قبل از مداخله ارتش لبنان از مسیحیان دفاع کرد. چه کسی خطر را از مسیحیان آنجا دور کرد و ما بهترین و رشیدترین جوانان خود را در این نبردها دادیم. منتی نیست اما باید واقعیت و حقایق را گفت. سید حسن نصرالله سپس با اشاره به مناطق مسیحی دیگر در لبنان و سوریه، حمایت حزب‌الله از مسیحیان این مناطق را خاطرنشان کرد و اقدامات حزب‌الله در زمان عقب‌نشینی اسرائیل از جنوب لبنان و گذشت و خودداری از انتقام از قاتلان نیروهای خود را یادآوری کرد و تأکید کرد که این رویکرد ناشی از اخلاق و دین ماست.
او خطاب به مسیحیان لبنان گفت: بزرگ‌ترین تهدید برای حضور مسیحیان در لبنان حزب قوات لبنان و رهبر آن است. بزرگ‌ترین تهدید نیز به دلیل اتحاد آن‌ها با داعش و جبهه النصره است. اگر داعش و النصره پیروز می‌شدند، هیچ مسیحی در سوریه باقی نمی‌ماند که بخواهد به لبنان مهاجرت کند. اتحاد رئیس حزب قوات با داعش و النصره تهدید بسیار بزرگی برای سوریه و لبنان بود. کسانی که مسیحیان را در عراق کشتار کردند گروه‌های تروریستی وهابی هستند که توسط عربستان سعودی هدایت می‌شدند. ما هیچ‌گونه تهدید یا خطری برای شما نیستیم، اما خطر اصلی برای شما حزب قوات و رهبر آن است.
وی سپس با اشاره به وقایعی در سیاست داخلی لبنان از سال 2005 تا کنون تأکید کرد که حزب‌الله همواره به دنبال همکاری طوایف مختلف در لبنان و فراهم کردن امنیت و آرامش کشور بوده است و در این مدت نیز از هیچ‌گونه همکاری دریغ نکرده است، اگرچه حزب قوات هرگاه توانسته کارشکنی کرده است.
دبیرکل حزب‌الله لبنان تصریح کرد که در لبنان دولت ضامن امنیت همه مسیحیان و مسلمانان لبنان است. با این حال وی افزود: اگر حزب قوات در خیابان به ما حمله کنند و اعضای ما را به شهادت برسانند، نمی‌توانیم دیگر به شکل گذشته عمل کنیم. وی به حزب قوات و رهبر آن توصیه کرد که ایده جنگ داخلی و درگیری را کنار بگذارند؛ و خطاب به آن‌ها گفت که محاسبه آن‌ها از وضعیت اشتباه است و توجه داشته باشید که ساختار نظامی حزب‌الله به تنهایی شامل 100000 رزمنده است و خطاب به رهبر حزب قوات گفت، محاسبه‌ات از وضعیت نادرست است همان‌گونه که پیش‌تر نیز نادرست بود و در تمام جنگ‌هایی که شرکت داشته‌ای این خطا سبب شد تا در نهایت بازنده شدید. در سال 1982 که حزب‌الله با محاسبات منطقه‌ای به اندازه امروز قوی نبود شما بازهم در محاسبات خود خطا کردید. وی خطاب به رهبر حزب قوات لبنان گفت که ما این رزمندگان را برای جنگ داخلی آماده نکرده‌ایم، بلکه برای دفاع از کشورمان در برابر دشمنان آماده کرده‌ایم. محاسبات ما درست است و ما دارای ارزش‌ها، ثبات و اخلاق هستیم. پس اشتباه محاسباتی نکنید و عاقلانه بر سرجای خود بنشنید و از جنگ‌های خود و ما درس بگیرید.
سید حسن نصرالله سپس افزود: وظیفه دولت و همه لبنان است که در برابر این قصاب و جنایتکار بایستند تا از وقوع جنگ داخلی جلوگیری شود. ما برای اولین بار تعداد رزمندگان خود را برای جلوگیری از جنگ داخلی و نه برای تهدید به جنگ اعلام کردیم.

وی درباره تظاهرات روز پنجشنبه هفته گذشته نیز افزود: ما قصد اردوکشی خیابانی نداشتیم، بلکه هدف ما فقط برگزاری یک تظاهرات مسالمت‌آمیز بود؛ اما بعد شعارها و تحریکات به راه افتاد که اقدامی نادرست بود و سپس تیراندازی شروع شد و شهدا به شهادت رسیدند. سرویس‌های امنیتی به ما اطلاع دادند که شهدا با گلوله‌های حزب قوات لبنان کشته شده‌اند. پس از تیراندازی به تظاهرات و شهادت شماری از ما بود که جوانان برای دفع متجاوزان سلاح به دست گرفتند، شماری از ما به ناحق کشته شدند و از این‌رو می‌خواهیم تحقیقاتی سریع و جدی درباره نحوه وقوع این قتل‌عام انجام شود.

وی تأکید کرد که ما می‌خواهیم که مسئولان پاسخگو باشند؛ و افزود ما می‌خواهیم بدانیم سربازی که به معترضان غیرنظامی شلیک کرد یک‌جانبه عمل کرد یا به دستور نهاد ارتش لبنان؟ علیرغم آنچه در حوادث قبلی اتفاق افتاد ارتش باید مراقب باشد و قدرت، انسجام و موقعیت خود را در بین مردم حفظ کند چرا که وحدت نهاد ارتش تنها ضامن وحدت لبنان است.
سید حسن نصرالله خطاب به توده‌های مردمی مقاومت گفت: هیچ‌کس نمی‌تواند ما را با مشکلی درگیر کند که آمریکا، شیطان بزرگ، «اسرائیل» و حزب قوات می‌خواهند با آن درگیر کند؛ اما این بدان معنا نیست که اگر افسری یا سربازی مرتکب جنایتی شود، ما هرگز نباید او را ببخشیم، بلکه برای اصلاح امور باید خواهان تحقیق و پاسخگویی باشیم. ما مسئولیت تحقیق درباره حادثه خلده را به ارتش لبنان سپردیم و ظرف چند روز این امر تکمیل و 18 بازداشت شده و محاکمه خواهند شد. راه صحیح مواجهه با حادثه طیونه نیز تحقیق و بازخواست قاتلان است. اگر در این تحقیقات سیاست زدگی وجود داشته باشد، آنگاه هر کلام پاسخی خواهد داشت و ما خون شهدا خود نمی‌گذریم.
دبیر کل حزب‌الله لبنان درباره پرونده انفجار بیروت نیز سخن گفت و تصریح کرد: ما خواهان رسیدگی دقیق به پرونده تحقیقاتی مربوط به انفجار بندر بیروت هستیم، ما نیز در آن شهیدانی داریم و بسیار مشتاق هستیم که حقیقت را بدانیم. ما مشتاق دانستن حقیقت هستیم چرا که از همان لحظات اولیه انفجار بندر مورد اتهام قرار گرفتیم؛ اما وقتی برقراری عدالت از مسیر خود منحرف می‌شود و پرونده سیاسی می‌شود، ما نمی‌توانیم سکوت کنیم. وی افزود حزب قوات اولین گروهی بود که از حوادث بندر بیروت سوءاستفاده کرد، ما در این پرونده جسورترین بودیم زیرا در برخورد با این موضوع ارعاب وجود داشت. ما این کار را بر عهده گرفتیم تا خانواده شهدا حقیقت و دلایل عدم صدور گزارش فنی را بدانند. کسانی که ما را متهم می‌کنند باید شواهدی ارائه دهند آیا درخواست ما برای تغییر قاضی تهدید است؟ در حالی که تهدید آمریکایی‌ها در صورت تغییر تهدید نیست؟ کسانی که بیشترین مسئولیت را برای انفجار بندر بر عهده دارند، قضاتی هستند که اجازه ورود نیترات به بندر را داده‌اند. آیا رفتاری که در حال وقوع است نشان‌دهنده یکپارچگی دستگاه قضایی است؟ هر اتفاقی که می‌افتد حاکی از تهدید سفارتخانه یک کشور خارجی است.
سید حسن نصرالله خطاب به دولت قانون و نهادها گفت که مسئولیت خود را بپذیرید و اقدامی کنید چرا که وقت به پایان رسیده و زمان درمان فرا رسیده است. وی خطاب به خانواده‌های هفت شهید در کشتار طیونه نیز گفت که شما مسئولیت‌پذیر بودید و با وجود تحریک‌ها، صبور بودید. قصاص قاتلان مسیری است که طی خواهد شد و شهدای شما با شهدای مقاومت یکسان‌اند. وی تصریح کرد ما باید هدفی را که هزاران شهید برای آن شهید شده‌اند حفظ کنیم این هدف لبنان امن و پایدار است و افزود آمریکا مانند سایر کشورها خواهان جنگ داخلی است و می‌خواهد آرامش داخلی ما را به یغما ببرد. در صورت وقوع جنگ، آیا اسرائیل یا آمریکا و عربستان سعودی به شما کمک می‌کند؟ برای بر باد دادن آخرین گزینه یا مین دشمن، صبر، بینش، آگاهی، فکر باز و درمان و درمان زخم لازم است.

انتهای پیام
captcha