عرضه کتاب‌های جنجالی در نمایشگاه کتاب عربستان
کد خبر: 4006355
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۵

عرضه کتاب‌های جنجالی در نمایشگاه کتاب عربستان

در نمایشگاه کتاب عربستان سعودی، کتاب‌های جنجالی از جمله درباره روابط نامشروع، سکولاریسم و جادو دیده شده است. این موضوع تعجب و توجه ناظران را به دنبال داشته است.

به گزارش ایکنا به نقل از France 24، این خبرگزاری در گزارشی به برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب در شهر ریاض عربستان پرداخته و در آن از "تابو شکنی" و "جسارت" ناشران در  ارائه کتاب هایی می‌گوید که سال‌های گذشته تصور نمایش آنها در این کشور امکان نداشته است. 

در بخشی از این گزارش به نقل از "محمود القدومی" شهروند اردنی ساکن "ریاض" آمده که مجموعه کتاب‌ها در این نمایشگاه 10 روزه، "جسورانه و بی‌سابقه" بوده است. این نمایشگاه اوایل هفته جاری میلادی (24 مهر) به پایان رسید.

او گفت: "کتاب‌هایی درباره "تصوف" (صوفی‌گری) و "آتئیسم" (خداناباوری) در این نمایشگاه وجود داشته است".

وی افزود:"این روند مخالف چیزی است که سال‌ها در این کشور حاکم بوده است".

او به کتابی علمی اشاره کرد که در مورد چگونگی شکل‌گیری جهان خریداری کرده و در آن هیچ اشاره‌ای به خلقت الهی نشده است.

"سعود کاتب" عضو "انجمن نویسندگان اندیشمند سعودی" سال‌هایی را به یاد می آورد که پلیس دینی "به رویدادهای فرهنگی حمله و آنها را متوقف می کرد و همچنین مانع حضور زنان در اجتماعات فرهنگی می‌شد".

"عبدالعزیز ترکی" بازدیدکننده سعودی نمایشگاه کتاب گفت که برخی از کتاب‌های این نمایشگاه "شوک‌آور" بودند، زیرا با میراث فرهنگی این کشور تناسب نداشتند.

برخی دیگر نیز در فضای آنلاین به ارائه چنین کتاب‌هایی در نمایشگاه امسال ریاض واکنش نشان دادند.

یک شهروند سعودی با تاکید بر کتاب‌هایی با عناوین "دوستانم سگ هستند" یا "من ریش خود را می تراشم" نمایشگاه کتاب را پر از "محتوای شرم‌آور" خواند.

با این همه "مجید القصابی" سرپرست وزارت رسانه عربستان سعودی اعلام کرده که کتاب ها در قلب کمپین اصلاحات دولت قرار دارند.

او گفت: در عصر الکترونیک دیگر نمی‌توان کتاب را متوقف کرد. او افزود: "به هر حال تمامی این کتاب‌ها، آنلاین به اشتراک گذاشته می شوند".

"اسلام فتحی" ناشر مصری که هر سال در نمایشگاه کتاب ریاض شرکت می‌کند، در این باره گفت: در سال جاری کتاب‌هایی را آورده که "قبلا حتی به فکر پیشنهاد دادن آن‌ها هم نبوده است".

این کتاب ها شامل آثار "لئو تولستوی" و "فیودور داستایوفسکی" نویسندگان روس و دو کتاب نویسنده انگلیسی "جرج اورول" به نام‌ "مزرعه حیوانات" و "1984" می شود.

انتهای پیام
captcha