خانواده‌ها در آموزش و پرورش تصمیم‌ساز می‌شوند
کد خبر: 4006378
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۸
مدیرکل انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش خبر داد:

خانواده‌ها در آموزش و پرورش تصمیم‌ساز می‌شوند

مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تغییر اساس‌نامه مربوط به فعالیت انجمن اولیا و مربیان، گفت: فعالیت انجمن از حالت توصیه به تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی ارتقا یافته است.

خانواده‌ها در آموزش و پرورش تصمیم‌ساز می‌شوند

به گزارش خبرنگار ایکنا، به مناسبت هفته پیوند اولیا و مربیان و با هدف تبیین جایگاه خانواده در تعلیم و تربیت با حضور علیرضا کاظمی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش گردهمایی انجمن‌های اولیا و مربیان برتر سراسر کشور به صورت آنلاین در این وزارتخانه برگزار شد.

در این نشست نورعلی عباس‌پور، مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش طی سخنانی گفت: امسال هفته اولیا و مربیان در تمام مراکز استان‌ها باشکوه برگزار شد.

وی ادامه داد: یکی از ارکان اصلی نظام تعلیم و تربیت، خانواده است و سازوکار انجمن اولیا و مربیان برای ایجاد همکاری و تعامل معلمان و خانواده‌ها شکل گرفته است. در همه نظام‌های آموزشی رابطه خانه و مدرسه اساسی است و ما تلاش می‌کنیم این موضوع مورد توجه متخصصان قرار گیرد و مسائل واکاوی شود.

عباس‌پور با اشاره به اینکه تحولات روزافزون و افزایش اطلاعات خانواده‌ها مطالبات آنها را افزایش داده و با رویه‌های سنتی نمی‌توان پاسخگوی نیازها بود، تصریح کرد: باید در ساختارها تجدید نظر کنیم.

وی اضافه کرد: آموزش و پرورش برای بهبود روش‌ها و جلب مشارکت حداکثری خانواده‌ها  اقداماتی از جمله بازنگری در آیین‌نامه‌ها را انجام داده است؛ بخشی از آئین‌نامه‌ها مربوط به انجمن اولیا و مربیان بوده که اصلاح شد. قبلاً دامنه فعالیت انجمن 16 بند داشت که به 26 بند افزایش یافته و از حالت توصیه به تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی ارتقا یافته است تا خانواده‌ها بتوانند از حق خود در حوزه تعلیم و تربیت استفاده کنند.

خانواده‌‌ها تصمیم‌ساز می‌شوند

مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: برای ارتقای جایگاه خانواده و انجمن اولیا و مربیان و برای اینکه خانواده‌ها در تمام سطوح تصمیم‌سازی حضور داشته باشند اساس نامه جدیدی آماده شده است که به زودی بررسی و تصویب خواهد شد.

وی به موانع و محدودیت‌های موجود اشاره و تصریح کرد: با وجود همه موانع انجمن اولیا و مربیان همچنان بازوی قدرتمند برای برنامه‌های آموزشی مدارس محسوب می‌شود و بدون همکاری انجمن امکان ادامه فعالیت مدارس بسیار سخت است. طی شیوع کرونا اولیا هم در تأمین لوازم لازم مدارس و دانش‌آموزان و هم به عنوان معلم‌ یار فعال بودند تا تعلیم و تربیت بچه‌ها تعطیل نشود.

وی با اعلام این مطلب که تمهیدات لازم برای بازگشایی مدارس با همکاری اولیا و مربیان اندیشیده شده است، گفت: انتخابات انجمن اولیا و مربیان انجام و 750 هزار نفر عضو این انجمن شدند. همچنین طی سال گذشته 10 میلیون خانواده در دوره‌های آموزشی خانواده که اغلب به صورت مجازی بود شرکت کردند. 200 هزار نفر نیز از خدمات مشاوره استفاده کردند. 

عباس پور افزود: از دیگر اقدامات ما برگزاری 60 دوره آموزشی بود که اطلاعات بارگذاری شده و اکنون کانال آموزشی متمرکز داریم که سه میلیون نفر عضو دارد. 10 مرکز جامع مشاوره نیز طی هفته اولیا و مربیان افتتاح می‌شود.

در ادامه تعدادی از مسئولان اولیا و مربیان استانی به بیان نظرات و مطالبات خود پرداختند. نماینده استان کردستان به تفاوت توانمندی بین استان‌ها اشاره و خواستار سرمایه‌گذاری انسانی در استان‌های محروم شد. نماینده استان همدان نیز با تأکید بر اینکه مدارس نباید شتابزده بازگشایی شود بر لزوم ایجاد زیرساخت های لازم در مدارس و سپس بازگشایی مدارس تأکید کرد.

چرا مدارس باید باز شود؟

علیرضا کاظمی سرپرست وزارت آموزش و پرورش بر لزوم بازگشایی مدارس تأکید و تصریح کرد: امروز که در خدمت شما هستم 117 کشور دنیا آموزش‌های حضوری خودشان را به طور کامل آغاز کرده‌اند و فقط حدود 27 کشور هستند که به صورت ترکیبی (آموزش مجازی و حضوری) کار آموزش را دنبال می‌کنند و حدود 20 تا 30 کشور هستند که آموزش‌ها را صرفاً مجازی دنبال می‌کنند؛ ببینید ما کجای کار هستیم.

وی با تأکید بر اینکه خسارت‌های تعلیم و تربیت غیر قابل پیش‌بینی، غیرقابل برآورد و غیرقابل جبران است، گفت: آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی فراوان، افزایش آمار خودکشی‌ها، آسیب‌های فضای مجازی و آسیب‌های خانوادگی این مسئله بسیار زیاد است و حتی موجب متلاشی شدن خانواده‌ها می‌شود. 

کاظمی در پایان سخنان خود از اولیا و مربیان خواست آموزش و پرورش را در بازگشایی مدارس یاری کنند.

در پایان نشست نیز سه انجمن برتر و 9 عضو مورد تجلیل قرار گرفتند.

انتهای پیام
captcha