پیامبر(ص)؛ مبلغ و معلم قرآن/ وحدت ضامن موفقیت ملت‌هاست
کد خبر: 4006677
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۰
در دومین روز کنفرانس وحدت تأکید شد؛

پیامبر(ص)؛ مبلغ و معلم قرآن/ وحدت ضامن موفقیت ملت‌هاست

اندیشمندان کشورهای اسلامی در سومین نشست مجازی سی و پنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، بر لزوم بیداری مسلمانان و جلوگیری از اقدامات تفرقه‌آمیز دشمنان تأکید و بیان کردند حضرت محمد (ص) مبلغ قرآن و معلم آن بود و در بخش‌های مختلف کتاب خداوند از ایشان به عنوان مبلغ و معلم قرآن یاد شده است.

به گزارش ایکنا، حجت الاسلام و المسلمین سید احمد الاعرجی، خطیب و امام جمعه شیعیان اربیل عراق، امروز چهارشنبه 28 مهر، در سی و پنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی ضمن تبریک به مناسبت میلاد پیامبر گرامی اسلام، حضرت محمد مصطفی (ص) و فرا رسیدن هفته وحدت، در سخنانی با موضوع «فلسطین و مقاومت اسلامی، توطئه عادی سازی روابط با دشمن صهیونیستی و وظیفه نخبگان و دانشمندان جهان اسلام در قبال آن» تأکید کرد: مفهوم عادی سازی از منظر سیاسی به معنای عادی کردن روابط پس از یک دوره تنش، مخاصمه و قطع روابط است؛ به طوری که پس از آن، روابط میان طرفین به حالت عادی بازگردد آن چنان که گویا پیش‌تر، هیچ اختلاف، تیرگی روابط یا تنشی وجود نداشته است و روابط به مسیر عادی و گذشته خود بر می‌گردد.
 
این عالم عراقی با طرح این سؤال که: «آیا عادی‌سازی روابط میان رهبران برخی کشورهای عربی و اسرائیل بر پایه برابری و ارتباط متقابل استوار است؟» اظهار کرد: باید گفت که هیچ اختلاف و تیرگی در روابط میان عادی کنندگان روابط و حکام عربی چون امارات و بحرین که خواهان این عادی سازی شدند، وجود نداشته است و روابط میان طرفین، به شکل محرمانه و مخفیانه انجام می‌گرفت اما عادی سازی این امکان را به آنها داد که شکل علنی به خود بگیرد.
 
وی گفت: آن چه که از آن با عنوان عادی‌سازی روابط میان رهبران برخی کشورهای عربی و اسرائیل یاد می‌شود هدفی جز خدمت به رژیم صهیونیستی ندارد که خود نوعی تقدیس رژیم اشغالگر صهیونیستی است و با هدف تسلط بیشتر این رژیم بر فلسطین و سایر کشورهای عربی و اسلامی با اعمال تسلط بر آن‌ها از نظر اقتصادی، عقیدتی، فرهنگی و برنامه ریزی در خدمت اهداف اسرائیل است.
 
مسلمانان از اقدامات تفرقه‌آمیز دشمنان جلوگیری کنند/ گزارش خبری

وی ادامه داد: این اقدام به منظور اعمال فشار بر جمهوری اسلامی ایران و ممانعت از نقش ایران و جبهه مبارک مقاومت است و هدف عادی سازی روابط، تقدیس معامله موسوم به معامله قرن و خاورمیانه جدید است که در خدمت اسرائیل است و اسرائیل را به قدرتی تبدیل می کند که  سرنوشت منطقه را در دست بگیرد.
 
الاعرجی تأکید کرد: این عادی‌سازی روابط از سوی حکام امارات و بحرین و سایر کشورهای عربی سبب شد تحول ژئوپلیتیکی عظیمی در منطقه خاورمیانه با نظارت و هدایت آمریکا به وجود آید. زیرا آمریکا تلاش کرد که بینش و فرهنگ منطقه را به گونه‌ای بازآفرینی کند که امکان ادغام اسرائیل در منطقه و پذیرش نقش آن را فراهم سازد، بی آن که در رفتارها و سیاست‌های خود در قبال فلسطین و ملت آن از طریق برنامه‌های رسانه‌ای تغییری ایجاد کند.
 
وی تصریح کرد: این رژیم همه رسانه های سمعی، بصری و نوشتاری را برای بسط این فرهنگ نو به کار می گیرد تا جایگزین فرهنگ بینش و مقاومت عربی اسلامی شود. از این رو، بر همه دانشمندان جهان اسلام واجب است که در مقابل چنین پروژه صهیونیستی آمریکایی به همراهی سران خائن به مسئله فلسطین و عرب و اسلام به صورت عام و مسئله فلسطین به صورت خاص ایستاده و امت اسلامی را از ناآگاهی و سوءاستفاده حاکمان از ایشان آگاه کرده و از همه رسانه‌های خبری، تریبون‌ها، برگزاری نشست‌ها و کنفرانس‌ها بهره جویند. همچنین در قبال مسئله فلسطین، موضع قاطعی اتخاذ کنند.
 
این اندیشمند عراقی تأکید کرد: مسئله فلسطین، تنها یک مسئله سیاسی نیست بلکه مسئله‌ای دینی است که با قدس و مسجد الاقصی که یکی از مهمترین مقدسات اسلام است، ارتباط دارد. اندیشمندان و فرهیختگان و نخبگان نیز باید به مقابله با عادی سازی روابط برخیزند و از حجم توطئه‌ای که علیه کشورهای عربی و اسلامی و همه منطقه انجام می‌گیرد به خوبی واقف بوده و بر پیامدهای این اشغالگری آگاه باشند.
 
الاعرجی با اشاره به نوع اشغالگری دشمنان گفت: اشغالگری تنها به شکل نظامی نیست بلکه اقتصادی، عقیدتی و فرهنگی و تلاش برای از بین بردن هویت اسلامی نیز هست. همه این مسائل ناشی از همان عادی سازی منحوس است و همه آن چه که از آن پدید می آید، سلطه صهیونیست‌ها و مصادره آزادی و کرامت است.
 
این عالم عراقی در پایان تأکید کرد: نباید از تلاش های بزرگی که جمهوری اسلامی ایران برای وحدت ملت فلسطین و هم‌صدایی آنان و نیز افشای نقشه‌های دشمنان و تکاپوی مداوم آن‌ها برای از بین بردن مسئله فلسطین به خرج داده است، چشم پوشی کرد. این تلاش‌های ایران، لبیک به رهنمودهای امام راحل، امام خمینی (ره) است که روز جمعه آخر رمضان هر سال را با نامگذاری روز جهانی قدس زنده نگه داشت و با برگزاری این کنفرانس از سوی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، مشترکات میان همه مسلمانان را به آن‌ها یادآور و خواستار تشکیل ملتی یکپارچه در سایه اسلام شد.
 
قرآن کریم قانونی برای مسلمانان است
 
پروفسور«علیم اشرف جائسی»، رئیس گروه عربی دانشگاه ملی اردو از هند، نیز در این وبینار اظهار کرد: وحدت جامعه اسلامی، جز با پایبندی به سنت نبوی محقق نخواهد شد. اما شرّی که جامعه اسلامی معاصر را فرا گرفته، ناشی از دوری از پیامبر اکرم (ص) و کم توجهی به سیره پاک آن حضرت و ضعف ارتباط با زندگی شرافتمندانه ایشان است.
 
مسلمانان از اقدامات تفرقه‌آمیز دشمنان جلوگیری کنند/ گزارش خبری

وی ادامه داد: تنها راه ایجاد وحدت ميان امت اسلامی و بازگرداندن کرامت رنگ باخته آن، بازگشت به شیوه قدیمی اما اصیل مبتنی بر عشق عمیق به شخصیت رسول اکرم (ص) و ارتباط قوی با سنت و زندگی ایشان است؛ این سیره دارای ویژگی‌های منحصر به فرد و جایگاهی خاص است که به دلیل بزرگی صاحبش با هیچ سیره دیگری برابری نمی‌کند.
 
جائسی تصریح کرد: این سیره چنان اهمیتی دارد که هیچ انسانی در عالم هستی از آن بی‌نیاز نیست، و روشن است که شناخت سیره نبوی برای انسان اجتناب ناپذیر است.
 
وی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم درباره لزوم اطاعت از رسول خدا (ص) گفت: از آیات دیگر قرآن که نشانگر اهمیت سیره نبوی است، لزوم پیروی از سیره نبوی و شناخت آن دریافت می‌شود، خداوند دراین باره می‌فرماید: «خداوند و رسول او را اطاعت کنید، شاید مورد رحمت واقع شوید.» برخی دیگر از آیات قرآنی نیز هستند که در آن اطاعت از حضرت محمد (ص) را واجب و ضروری برشمرده است.
 
استاد دانشگاه هند درباره رابطه شناخت و اطاعت نیز تصریح کرد: «شناخت» سیره پیامبر (ص) و «اطاعت» از او، لازم و ملزوم یکدیگرند و با شناخت است که می‌توان از او پیروی کرد. بنابراین شناخت سیره پیامبر واجب است همچنان که اطاعت از پیامبر (ص) واجب است.
 
وی ادامه داد: قرآن کریم قانونی برای مسلمانان است، اما تفسیر عملی آن جز از طریق توسل به سنت نبوی امکان پذیر نیست، زیرا قرآن دربردارنده جزئیات احکام نیست و به مسائل جزئی نپرداخته است اما به طور مفصل و آشکار، این جزئیات را در سنت شریف نبوی می‌یابیم و این مسئله درباره سایر احکام شرعی نیز صدق می‌کند. حضرت محمد (ص) مبلغ قرآن و معلم آن بود و در بخش‌های مختلف کتاب خداوند از ایشان به عنوان مبلغ و معلم قرآن یاد شده است.
 
وی در پایان با تأکید بر این که ما بسیار نیازمند توجه به سیره نبوی و دعوت مردم به آن هستیم، گفت: باید نسل آینده را با عشق به آن و تلاش برای گردآوری کتاب و رساله درخصوص آن مطابق با نیازهای عصر حاضر آموزش دهیم تا هدف عالی و غایت بزرگ را که همان وحدت امت اسلامی است، تحقق بخشیم.
 
مکاتب فقهی نتیجه تعدد مذاهب است
 
«شیخ غازی حنینه» رئیس تجمع علمای مسلمان لبنان و رئیس جبهه العمل الاسلامی در سخنانی در وبینار روز دوم کنفرانس وحدت، با بیان این که تفاوت یک امر فطری است که خداوند آن را به هنگام خلقت در نهاد انسان قرار داده است، تصریح کرد: عوامل تفاوت و اختلاف در وجود انسان و ماهیت وی نهادینه شده است و از این رو شاهد تفاوت‌هایی در سطح عقل، فهم، دریافت و یادگیری هستیم.
 
مسلمانان از اقدامات تفرقه‌آمیز دشمنان جلوگیری کنند/ گزارش خبری

حنینه افزود: شریعت اسلامی، شریعتی است که تمامی انسان‌ها را با وجود تفاوت‌هایشان در زمینه ذهنی و عقلی و آنچه به درک و آگاهی وابسته است، دربرمی‌گیرد.
 
رئیس جبهه العمل الاسلامی لبنان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وجود تعدد مذاهب در طول تاریخ که منجر به ایجاد مکاتب فقهی و اصولی شده است، تأکید کرد: نباید این امر به لعن و نفرین و خونریزی منجر شود، همانطوری که در تاریخ اسلام شاهد چنین مسائلی بودیم و این یکی از علل اصلی سقوط بیت‌المقدس به دست غیرمسلمانان بود که نزدیک هزار سال پیش رخ داد.
 
رئیس تجمع علمای مسلمان لبنان تصریح کرد: ما در معرض امتحان هستیم که خون و حرمت و اموال و آبروی همدیگر را حفظ کنیم چرا که پیامبر (ص) فرمود: سه چیزِ مسلمان بر مسلمان دیگر حرام است: خون، آبرو و اموالش.
 
حنینه با بیان این که براساس اعتقاد ما، اختلافات فقهی میان مسلمانان باید در مسیری درست که همان مسیر وحدت امت اسلامی است، به کار گرفته شود، تأکید کرد: هیچ مشکلی ندارد که امام جماعت از هر مذهبی باشد و پیروان مذاهب دیگر پشت سرش نماز بخوانند و این نشان از نهایت تقدیر و احترام ما نسبت به یکدیگر دارد.
 
وی در بخش پایانی سخنان خود به آیه 103 سوره آل عمران اشاره کرد که می‌فرماید: «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا وَاذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا» (همگی به ریسمان الهی چنگ بزنید و متفرق نشوید و یاد کنید از نعمت خداوند هنگامی که دشمن بودید و بین شما الفت و دوستی نهاد و با نعمت خداوند باهم برادر شدید) و افزود: از این رو وحدت کلمه بر همه چیز اولویت دارد و یکپارچگی صفوف مسلمانان به خودی خود یک هدف است.
 
برای بازپس گیری قدرت مسلمانان باید به وحدت روی آوریم
 
مولانا «عزمی عبدالحمید»، رئیس شورای سازمان‌های اسلامی در سخنانی در وبینار روز دوم کنفرانس وحدت گفت: اجتناب از درگیری و خشونت در جهان اسلام پیام بسیار مهمی است. ما باید گرفتاری امت را در سراسر جهان درک کنیم. ما نه تنها با بسیاری از تحولات سیاسی و همچنین درگیری‌ها روبرو شده‌ایم، بلکه شاهد قربانی شدن مسلمانان سراسر جهان چه از سوی رهبران مستبد و چه از سلطه قدرت های امپریالیستی هستیم و مسلمانان به شکلی بسیار جدی با این مشکل روبرو هستند.
 
مسلمانان از اقدامات تفرقه‌آمیز دشمنان جلوگیری کنند/ گزارش خبری

عبدالحمید در ادامه با بیان اینکه ما باید نقش امت را برای بازپس گیری عزت و قدرت ملت‌های مسلمان از طریق وحدت تعریف کنیم، افزود: برای ما مهم است که دشمنان خود را نیز شناسایی کنیم. همچنین ضرورت دارد که در این کنفرانس وضعیت فلسطینیان و بقیه مسلمانان جهان اعم از کشورهای اکثریت و اقلیت مسلمان مورد توجه قرار گیرد تا همه بدانند که مسلمانان چه از نظر اقتصادی، چه از نظر سیاسی یا دفاعی چگونه در برابر هجوم قدرت‌های امپریالیستی آسیب‌پذیر هستند.
 
وی در ادامه تصریح کرد: ضروری است فعالان مسلمان حاضر در این اجلاس راه حلی قوی و کاربردی ارائه دهند و این اطمینان حاصل شود که همه شرکت کنندگان و نمایندگان کشورها این راهکارها را نه تنها به شکل لفظی، بلکه به صورت عملی و با قید فوریت دنبال می‌کنند.
 
حامیان تروریسم در دادگاه‌های بین‌المللی محاکمه شوند
 
صباح الصافی؛ رئیس سازمان بین‌المللی دفاع از قربانیان تروریسم، نیز در سخنانی در وبینار روز دوم کنفرانس وحدت ضمن ابراز خرسندی از شرکت در این کنفرانس، تصریح کرد: ما معتقدیم که بشریت در اقصی نقاط جهان بدون برخورداری از روحیه تعامل‌گرایانه و تکیه بر اصل گفتگوی سازنده و نیز بدون تمرکز بر نقاط اشتراک و کنار گذاشتن نقاط اختلافی، آینده‌ای‌ درخشان و سرشار از امنیت نخواهند داشت.
 
مسلمانان از اقدامات تفرقه‌آمیز دشمنان جلوگیری کنند/ گزارش خبری

وی با بیان این که تروریسم و اقداماتِ خشونت‌آمیز سازمان‌یافته که توسط گروه‌های کوردل و جاهل رهبری می‌شود، خطری حقیقی برای تمامی بشریت در سراسر جهان به شمار می‌رود، گفت: مهمتر از این خطر، حمایت‌های فراوانی است که این گروه‌های تروریستیِ کوردل از سوی سران استکبار جهانی ـ چه به صورت پنهانی و چه به صورت آشکارا ـ دریافت می‌کنند.
 
الصافی در ادامه افزود: واقعیت این است که دولت‌های استکبار جهانی و دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی وابسته به آن‌ها از جهل فکری و عقیدتی برخی افراد نهایت بهره‌برداری را کرده و آن‌ها را به قدرت‌های شرور تبدیل کردند.
 
وی با بیان این که امروز مبارزه و مقابله با افکار و عقاید جاهلانه و گمراه‌کننده که وارد ادیان آسمانی و افکار پاک انسانی شده‌اند، یک ضرورت و یک تکلیف به شمار می‌رود، تأکید کرد: این وظیفه و مسئولیت ما در جهان اسلام است که صاحبان این افکار و همچنین حامیان آن‌ها را در دادگاه‌های بین‌المللی به محاکمه بکشانیم.
 
رئیس سازمان بین‌المللی دفاع از قربانیان تروریسم با اشاره به حمایت‌های فراوان استکبار جهانی از تروریست‌های تکفیری، گفت: با این‌حال، ما ایمان داریم که در نهایت بر تروریسم غلبه خواهیم کرد و بر آن فائق خواهیم آمد. ما در سازمان بین‌المللی دفاع از قربانیان تروریسم از تریبون همین کنفرانس بزرگ تمامی آزادگان در سراسر جهان و نیز تمامی مخالفان تروریسم، تکفیر و خشونت‌گرایی را به ایستادن در کنار خود در عرصه مبارزه با تروریسم و دفاع از قربانیان آن، فرا می‌خوانیم.
 
رئیس سازمان بین‌المللی دفاع از قربانیان تروریسم با اشاره به این که در این میان، برخی «شیوخِ خشونت و تکفیر» نیز وجود دارند که به سلسله اقدامات و عملیات‌های تروریستی، مشروعیت دینی می‌بخشند، تأکید کرد: این گروه از افراد نیز باید مورد محاکمه قرار گیرند.
 
وی در ادامه بر لزوم پیگرد قضایی مدیران و مسئولان کانال‌ها و شبکه‌های رسانه‌ای که اقدام به نفرت‌پراکنی و ترویج خشونت می‌کنند تأکید کرد و افزود: ما بر لزوم مجرم شناخته شدن جنبشِ صهیونیستی و نیز جرم‌انگاری هرگونه رابطه و تعامل با این رژیم تأکید داریم. علت هم آن است که رژیم صهیونیستی جنایت‌های زیادی مرتکب می‌شود و هم‌اکنون نیز اراضی فسطینیان را تحت اشغال خود درآورده است.
 
وی همچنین بیان کرد: این رژیم، غیرنظامیان اعم از زنان، کودکان و افراد کهنسال را به ناحق به قتل می‌رساند کما اینکه گروه‌های کوردل نظیر «داعش»، «القاعده»، «جبهه النصره» و اذنابشان نیز باید در عرصه بین‌المللی مجرم شناخته شوند.
 
لزوم احقاق حقوق قربانیان پدیده شوم تروریسم و جبران خسارت‌های مالی و معنوی تمامیِ آن‌ها از دیگر مواردی بود که الصافی بر آن تأکید کرد و گفت: ما از تمامی سازمان‌های بین‌المللی فعال در عرصه حقوق بشر می‌خواهیم که با هدف اعتلای ارزش‌های انسانی در کنار قربانیان تروریسم بایستند.
 
وحدت و هماهنگی ضامن موفقیت ملت‌هاست
 
«خضیر حیات خان» مدیر بیمارستان بانک اسلامی بنگلادش نیز در سومین نشست از سلسله نشستهای سی و پنجمین کنفرانس وحدت، اظهار کرد: این یک حقیقت ثابت است که موفقیت هر ملتی براساس وحدت و هماهنگی متقابل بین اعضای آن است؛ هر ملتی با وحدت و همبستگی قوی، به یک نیروی شکست ناپذیر تبدیل می شود و بر هر مانعی که بر سر راه آنها قرار گیرد، غلبه خواهد کرد.
 
مدیر بیمارستان بانک اسلامی بنگلادش گفت: دشمنان از هر وسیله‌ای برای ایجاد تفرقه میان اسلام و مسلمانان استفاده می‌کنند؛ بنابراین، مسلمانان باید برای حفظ دین خود در کنار هم بیدار و هوشیار باشند؛ فرهنگ و اصول دشمنان وسوسه کننده است، اما مسلمانان باید نقشه دشمنان خود را، برای در امان بودن در برابر آسیب، درک کنند.
 
وی با بیان اینکه، توطئه های کشورهای امپریالیستی در جلوگیری از اتحاد مسلمانان مؤثر بوده است گفت: اختلافات بر عزت، احترام و تعالی مسلمانان صدمه زده است؛ حال آنکه اگر آنها به هدایت الهی پایبند بمانند و از دین و وحدت اجتماعی محافظت کنند، سرنوشت آنها این گونه نخواهد بود؛ امروز، اگر مسلمانان زیر پرچم اسلام قرار بگیرند و وقت خود را برای رفاه ملت صرف کنند و در اختلافات بیهوده افراط نکنند، می توانند به عنوان یک قدرت بزرگ ظهور کنند.
 
مدیر بیمارستان بانک اسلامی بنگلادش تصریح کرد: امروزه دشمنان اسلام متحد شده‌اند و مسلمانان بین خودشان تفرقه دارند؛ ائتلاف دشمنان، اسلام را دشمن مشترک خود اعلام کرده‌اند و آن را بزرگترین مانع بر سر راه اهداف امپریالیستی خود می‌دانند.
 
وی تأکید کرد: پیامبر اکرم (ص) حرکت تبلیغ اسلام را آغاز کرد و توحید را رمز موفقیت معرفی کرد و بر همین اساس امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری امت را به سوی وحدت فراخواندند. لذا وظیفه روشنفکران و نویسندگان جامعه اسلامی این است که ملت را از اقدامات فرقه‌ای دشمنان آگاه و به نفع وحدت و منافع امت تلاش کنند.
 
مدیر بیمارستان بانک اسلامی بنگلادش، گفت: نظارت دولت‌های مسلمان بر رسانه‌های الکترونیکی و مکتوب، نقش خاصی را در حفظ برادری بین مسلمانان ایفا کند و آنها باید هر کاری را انجام دهند که نفرت را در میان مذاهب مختلف دینی از بین ببرند.
 
وی اظهار کرد: آزادی بیان به معنای اظهار نظر بی قید و بند نیست و دولت‌های کشورهای مسلمان و ذی‌نفعان رسانه‌های چاپی و الکترونیکی باید استراتژی آزادی رسانه‌ها را بسازند تا اهداف دینی، ایدئولوژیکی، ملی و فرهنگی مسلمانان از دیدگاه واقعی آن برآورده شود.
 
وی تأکید کرد: وحدت امت اسلامی در سراسر جهان مسئله‌ای اصلی و غیرقابل انکار است، چرا که افزایش قوم گرایی فرقه‌ای، آموزه‌های اساسی اسلامی را به خطر انداخته است؛ مسلمانان در سراسر جهان امروزه از مشکلات متعددی رنج می‌برند و دلیل اصلی آن نفرت فرقه‌ای، حرص و آز، تعصبات، هوس قدرت، عدم تحمل و بسیاری دیگر از منافع مادی است که همه این موارد آنها را از شرف، عزت و قدرتشان محروم می‌کند.
 
حیات خان در پایان از خداوند متعال مسئلت کرد که مسلمانان سراسر جهان، از جمله فلسطینیان را از جنایات ظالمان محفوظ بدارد و آنها را قادر سازد که مقاومت کنند؛ باشد که خداوند ما را در ریسمان الهی و قرآن و سنت محکم نگه دارد و زیر چتر اسلام متحد شویم.
 
بنا بر این گزارش، صبح امروز چهارشنبه 28 مهر، چهارمین نشست از سلسله نشست‌های سی و پنجمین کنفرانس وحدت اسلامی نیز به صورت وبیناری برگزار شد و سخنرانان در این نشست درباره ضرورت تمسک به وحدت و مقابله با دشمن صهیونیستی سخنرانی کردند.
 
مسلمانان از اقدامات تفرقه‌آمیز دشمنان جلوگیری کنند

 حجت‌الاسلام والمسلمین «سید جواد وحیدی»، رئیس مرکز مهدویت هرات در چهارمین نشست اظهار کرد: تلاش دین مقدس اسلام در جهت برقراری صلح و آرامش است؛ یعنی می‌خواهد همه انسان‌ها در آسایش و آرامش با هدف کسب فضائل اخلاقی و ارزش‌ها زندگی کنند.
 
وی با اشاره به اینکه در آیات قرآن کریم و دستورات پیامبر(ص) دستوری به نام جهاد وجود دارد، بیان کرد: جهاد با مبارزه سخت و جنگ همراه است، ولی دستور همیشگی نیست؛ دستور جهاد به دلیل تأمین اهدافی است که آن اهداف و رسیدن به آن‌ها منجر به آسایش و آرامش و برچیده شدن فتنه از زمین و بشریت خواهد شد.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین وحیدی تأکید کرد: جهاد برای چپاول دارایی‌ها و ثروت‌ ملت‌ها و یا برای گسترش جغرافیای خود نیست، بلکه برای رفع فتنه است؛ به طور کلی مبارزه در جهت تأمین و گسترش عدالت در جامعه بشری است؛ بنابراین دستور به جهاد و جنگ در اسلام یک دستور همیشگی نیست تا زمانی است که اهداف عالیه انسانی و الهی تأمین شود.
 
رئیس مرکز مهدویت هرات با بیان اینکه در اسلام، جنگ و صلح باید برای گسترش عدالت باشد، تصریح کرد: ما طرفدار صلح هستیم؛ اگر بحث مقاومت را مطرح می‌کنیم، برای تأمین عدالت است؛ بنابراین هر طرح صلحی که در مورد قضیه فلسطین ارائه می‌شود، باید تأمین‌کننده عدالت باشد.
 
دشمنان به خواست خداوند نابود خواهند شد
 
شيخ «مصطفى جميل مشايخی»، عضو کمیته عالی افتاء در دیوان وقف سنی و رئیس شورای علمی در دیالی عراق، نیز در چهارمین نشست مجازی سی و پنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی طی سخنانی تأکید کرد: در روزگاری که کوتاهی و عادی سازی روابط و خیانت به عقیده صورت گرفته و حقوق مردم از میان رفته و دشمنان گردهم آمده‌اند، از امت انقلابی که به دفاع از غیرت و تعصب برخاسته است و حاضر به پذیرش خواری و ذلت  نیست، تقاضا دارم که با وحدت خود جلوی توطئه دشمنان ایستادگی کنند.
 
مسلمانان از اقدامات تفرقه‌آمیز دشمنان جلوگیری کنند

وی تصریح کرد: طبق فرموده خداوند، هرگاه مؤمنان به ریسمان الهی چنگ بزنند و مبارزان به راه خداوند پایبند باشند و بر خداوند توکل کنند، خداوند آن‌ها را یاری می‌کند.
 
مشایخی با اشاره به وعده خداوند به مؤمنان تأکید کرد: ای کسانی که به حق برای انجام وعده پروردگار خود و تصدیق وعده سرورمان محمد(‌ص) مبارزه می‌کنید، بدانید که وعده خداوند جاری خواهد شد و دشمنان به خواست خداوند نابود خواهند شد و شکست آنها قطعی است، همچنان که مسجدالاقصی نیز فتح خواهد شد.
 
این عالم اهل سنت عراقی درباره اهمیت مسجدالاقصی اظهار کرد: خداوند سخن از مسجدالاقصی را همیشگی ساخت تا مسلمانان همیشه آن را یاد کنند. خداوند در آیه اول سوره اسراء به مسئله معراج پیامبر (ص) اشاره فرموده و این مسئله یک موضوع قرآنی و الهی است.
 
وی ضمن تقدیر از کسانی که برای ایجاد اتحاد و وحدت کلمه، در برگزاری این کنفرانس تلاش کرده‌اند. ابراز امیدواری کرد که مسلمانان و مبارزان و شکیبایان همیشه پاینده باشند و خداوند به تلاش‌های آنها برکت عنایت فرموده و آنان را بسان چراغ‌هایی قرار دهد که مسیر عبور را به مسلمانان واقعی که در پی رسیدن به راه رستگاری، در سرزمین لغزش و زمانه نا امیدی هستند، نشان می‌دهند.
 
مشایخی درباره عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی نیز اظهار کرد: کسانی که اقدام به عادی سازی روابط کردند و نیز کسانی که ناامید شده و یا دیگران را ناامید کرده‌اند، همه زیان‌کارند. اما مبارزان به اذن خداوند به رستگاری رسیده و بهره‌مند خواهند شد.
 
بزرگترین پیام انقلاب و امام(ره) وحدت میان مسلمانان است
 
«سيد ثاقب اكبر»، رئيس مؤسسه دينی و پژوهشی البصيره پاکستان دیگر سخنران چهارمین نشست کنفرانس وحدت اسلامی بود که اظهار کرد: در ابتدای ظهور اسلام خداوند آیه «واعتصموا بحبل الله جمیعا ولا تفرقوا» را به عنوان یک اصل برای مسلمانان بیان فرمود و به مسلمانان پیام اتحاد و وحدت داد.
 
مسلمانان از اقدامات تفرقه‌آمیز دشمنان جلوگیری کنند

وی ادامه داد: دشمنان اسلام برای تضعیف امت محمدی(ص) و امت اسلامی از سلاح اختلاف در میان آنها استفاده کرده و سعی کردند آنها را به عناوین مختلف و مسالک مختلف به جان یکدیگر بیندازند. در گذشته هم شاهد این تلاش‌های شوم بوده‌ایم و دشمن برای تفرقه مسلمانان از وسیله‌های مختلف استفاده کرده است.
 
وی افزود: امروز هم دشمنان مسلمانان را به کشورهای کوچک تقسیم کردند، سپس برای چپاول منابع و ذخایر آنها افراد را به عرب و عجم و غیره تقسیم کردند؛ اما در برابر تلاش دشمنان کسانی هم بودند که از بطن امت اسلامی سر بلند کرده و امت اسلامی را به وحدت فرا خواندند و پيام قرآن و سنت را به گوش آن‌ها رساندند؛ اهل بیت(ع) نیز تمام عمر خود را برای وحدت مسلمانان تلاش کرده و فداکاری و ایثار کردند.
 
رئيس مؤسسه دينی و پژوهشی البصيره پاکستان تأکید کرد: حضرت امام خمینی(ره) نیز در دوران معاصر، پیام وحدت را مطرح و توطئه‌های دشمن را افشا کرد و محرومین و مستضعفین جهان را زیر یک چتر، یعنی چتر انسانیت گرد هم آورد؛ این بزرگترین پیام انقلاب و امام (ره) بود که به گوش جهانیان رسید؛ بعد از آن جانشین ایشان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تمام قوا برای ایجاد وحدت اسلامی فعالیت کردند.
 
وی ادامه داد: فتواهای زیادی از سوی امام راحل و رهبر معظم انقلاب وجود دارد که برای وحدت امت مسلمان بود، از جمله اینکه فرمودند اهانت به مقدسات دیگران حرام است.
 
انقلاب اسلامی ایران مسئله فلسطین را بین‌المللی تبدیل کرد
 
«راغده مصری» استاد دانشگاه و محقق از لبنان نیز در چهارمین نشست مجازی سی‌و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی اظهار کرد: مقاومت اسلامی در حالی تأسیس شد که شعارها و اهداف استراتژیک انقلاب اسلامی در ایران را در رأس اولویت‌های خود قرار داد که از جمله مهمترین این اهداف استراتژیک مبارزه با نظام استکبار جهانی بوده است.
 
مسلمانان از اقدامات تفرقه‌آمیز دشمنان جلوگیری کنند

وی افزود: انقلاب اسلامی ایران، آمریکا را به عنوان شیطان بزرگ و اسرائیل را به عنوان یک غده سرطانی که باید از صحنه روزگار محو شود، معرفی کرد، همچنین آزادسازی «قدس شریف» را به عنوان محور اصلی شعارهای خود مطرح کرد و امروز شاهد آن هستیم که نه تنها مسلمانان که تمامی آزادگان در سراسر جهان بر لزوم آزادسازی «قدس شریف» تأکید دارند.
 
استاد دانشگاه لبنان با بیان اینکه مقاومت اسلامی در لبنان براساس شعارها، ارزش‌ها و اصولِ انقلاب اسلامی ایران شکل گرفت اظهار کرد: لبنانی‌ها از ارزش‌های انقلاب اسلامی ایران الهام گرفتند و در وهله اول برای دفاع از اراضی اشغالی خود به پا خاستند با این حال، هدف اصلی لبنانی‌ها همواره آزادسازی فلسطین بوده است، شعار اصلی لبنانی‌ها «جنگ، جنگ تا پیروزی» و «پیش به سوی قدس» بوده است.
 
استاد دانشگاه لبنان تأکید کرد: پس از آنکه انقلاب اسلامی، ایران مسئله فلسطین را به یک مسئله اسلامی و فراتر از آن به یک مسئله بین‌المللی تبدیل کرد، انقلاب اسلامی ایران کاری کرد که مسئله فلسطین دیگر یک مسئله عربی نباشد. همین سیاست و استراتژی به سلسله شکست‌های متعدد جهان اسلام در برابر بیگانگان پایان داد.
 
 
انتهای پیام
captcha