واژه ابداعی «اسلام‌هراسی» را با اتحادی یکپارچه از میان برداریم
کد خبر: 4006722
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۷
مفتی بخش آسیایی روسیه در گفت‌وگو با ایکنا:

واژه ابداعی «اسلام‌هراسی» را با اتحادی یکپارچه از میان برداریم

مفتی بخش آسیایی روسیه گفت: راه حل مقابله با اسلام‌هراسی این است که همه با یکدیگر متحد شده و واژه ابداعی «اسلام‌هراسی» را که برنامه مدون غرب برای هدف قرار دادن اتحاد اسلامی است؛ از میان برداریم چرا که «اتحاد امت» بر پایه وحدت بین مسلمانان بنا شده است.

فوزی سیدو، مفتی منطقه آسیایی روسیه

به گزارش ایکنا، ترویج وحدت میان مسلمانان مهمترین هدفی است که در کنفرانس‌های وحدت اسلامی دنبال و تلاش می‌شود که با برقراری گفت‌‌وگو بین نمایندگان مذاهب مختلف اسلامی موضوع وحدت امت مسلمان به طور جدی دنبال شود.

فوزی سیدو(Fauzi Sido)، مفتی بخش آسیایی روسیه و رئیس سازمان دینی مسلمانان «اورال و منطقه سوردلوفسک» معتقد است راه‌‌کار مقابله با افراط‌گرایی و اسلام‌هراسی، وحدت مسلمانان است و برگزاری اجلاس‌هایی با عنوان وحدت اسلامی، محل مناسبی برای رسیدن به این اهداف است.

این اندیشمند مسلمان در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در حاشیه سی و پنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی با اشاره به اهداف این اجلاس، گفت: این کنفرانس بهترین جایی است که امت مسلمان می‌تواند در آن اختلافات را کنار بگذارد.

مفتی بخش آسیایی روسیه ادامه داد: هیچ کشوری در منطقه ما و در جهان وجود ندارد که در مسائل مختلف با هم اختلاف نظر نداشته باشند. این کنفرانس جایی است که می‌توانیم در مورد این مسائل و اختلافات صحبت کرده و طرح‌های دشمنان اسلام را خنثی کنیم.

وی در مورد رشد اسلام‌هراسی در دنیا و نقش وحدت بین مسلمانان در کاهش این پدیده تصریح کرد: این اصطلاح در اصل چیزی است که تنها راه مقابله با آن وحدت است. مشکل اصلی از جایی آغاز شد که این کلمه وارد فرهنگ‌های لغت جوامع شد.

سیدو افزود: ما دو راه بیشتر نداریم؛ نخست اینکه این اصطلاح ابداعی را منسوخ کرده و راه دیگر این است که با همدیگر متحده شده و تعبیر جدیدی را خلق کنیم که همان «اتحاد امت اسلامی» بر پایه وحدت بین مسلمانان است. اسلام‌هراسی برنامه مدونی است که وحدت بین مسلمانان را هدف قرار داده و باید با آن مقابله کرد.

وی ادامه داد: نقش این کنفرانس و رویدادهای مشابه در کشورهای دیگر در ایجاد وحدت بین مسلمانان بسیار زیاد است. طبیعتاً چنین کنفرانس‌هایی باعث می‌شود که طرز فکر و عقیده‌ای که بر پایه وحدت شکل گرفته در میان مردم و امت اسلامی نشر و گسترش پیدا کند.

رئیس سازمان دینی مسلمانان «اورال و منطقه سوردلوفسک» وضعیت روابط اهل سنت و شیعیان در روسیه را خوب توصیف کرد و گفت: مسلمانان نسبت به سایر ادیان و اقلیت‌ها در روسیه کمترین اختلاف را با یکدیگر دارند، زیرا زندگی ما (مسلمانان روسیه) از ابتدا بر این اساس شکل گرفت که از هر نوع اختلافی پرهیز و دوری کنیم.

فوزی سیدو، مفتی منطقه آسیایی روسیه

وی افزود: بزرگترین معضل پیش روی جامعه مسلمان روسیه در سال‌های اخیر، افراط‌گرایی گروهی مسلمان‌نما بوده که علما و اندیشمندان اسلامی را بر آن داشت تا با تدبیر و اندیشه با آن مقابله کنند. از همین رو علمای شیعه و سنی در تلاش هستند تا با وحدت و یکپارچگی خود سیمای حقیقی دین اسلام را به نمایش بگذارند.

سیدو در پایان و در پاسخ به سؤالی که «آیا سکولار بودن روسیه مشکلی برای مسلمانان این کشور است»، گفت: مشکل اساسی سکولار بودن حکومت این است که همه مردم (از پیروان ادیان مختلف) نمی‌توانند بر مبنای یک کلمه واحد به اتحاد برسند. البته این مشکل یک فایده هم دارد و آن این که کسی از بیرون کشور نمی‌تواند برای مسلمانان روسیه در مورد اینکه چه کاری انجام دهند، تعیین تکلیف کند.

گفت‌و‌گو: محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
captcha