7 دلیل فدا کردن تمام هستی در راه قرآن/ تناقضات رفتاری برخی از مدعیان دینداری
کد خبر: 4006740
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۵
عباس سلیمی مطرح کرد:

7 دلیل فدا کردن تمام هستی در راه قرآن/ تناقضات رفتاری برخی از مدعیان دینداری

معاون فرهنگی و امور زائران آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) با بیان اینکه معلمان قرآن، بالاتر از آموزش‌های کلاسیک، الگوی عملی برای قرآن‌آموزان باشند، گفت: هم‌اکنون بیشترین چالش، تناقضات رفتاری برخی از مدعیان دینداری است.

عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنیبه گزارش خبرنگار ایکنا، پانزدهمین آئین تجلیل از حافظان کل مرکز آموزش قرآن آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) با عنوان «سرشناسان بهشت» ظهر امروز، 28 مهرماه در سالن شیخ صدوق حرم حضرت عبدالعظیم(ع) با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی اخوان‌صباغ، رئیس دارالقرآن الکریم، سیدعلی سرابی، قائم‌مقام شورای عالی قرآن، عباس سلیمی، معاون فرهنگی و امور زائران آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) و جمعی از مدیران و اساتید قرآنی کشور برگزار شد.

این مراسم به تجلیل از بیست حافظ کل قرآن کریم شامل 9 حافظ در سال جدید و 11 حافظ سال گذشته، که به دلیل شرایط شیوع کرونا مراسم تجلیل از آن‌ها برگزار نشده بود، اختصاص داشت.


بیشتر بخوانید:


مراسم با قرائت داود لاچینانی، قاری ممتاز و از قاریان آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) آغاز شد. در ادامه عباس سلیمی، معاون فرهنگی و امور زائران این آستان مقدس طی سخنانی گفت: در آغاز این جلسه مراتب سلام گرم آیت‌الله محمد محمدی‌ری‌شهری را به حضور شما حاضران تقدیم می‌کنم. همه‌ساله در این آستان، روزی به تجلیل از حفاظ کل قرآن اختصاص دارد و هم‌اکنون هزاران نفر از دختران و پسران به عنوان حافظان یک جزء تا کل در راه قرآن در حال طی مسیر هستند.

دلایل فدا کردن تمام هستی در راه قرآن

این قاری بین‌المللی با طرح این سؤال که چرا امت اسلام در طول بیش از 1400 سال گذشته، از زمان ظهور اسلام، همه هستی خود را در دفاع از قرآن داده است؟ پاسخ داد: علاوه بر قداستی که قرآن دارد، این امر، هفت دلیل مهم و عمده دارد. اول آنکه به تعبیر امام رضا(ع)، قرآن کلام خداست، دومین مورد این است که قرآن فصل‌الخطاب است و داور نهایی در برابر همه کشمکش‌ها و مسائل جامعه است. سومین دلیل پای‌بندی مسلمین است، چرا که قرآن ریسمان محکم الهی است، چهارمین دلیل نیز جامعیت قرآن کریم است که در قرآن با عنوان «تِبْيَانًا لِكُلِّ شَی» از آن نام برده شده است. پنجمین دلیل جاودانگی این است که قرآن، پایان‌بخش کتب آسمانی است و تا قیامت جریان دارد، «إِنَّ الْقُرْآنَ حَیٌّ لَا یَمُوتُ»، (بحارالانوار). ششمین عامل نیز تازگی و طراوت آن است که با گذشت قرن‌ها کهنه نشده و نخواهد شد. هفتمین دلیل نیز این است که قرآن، معیار و سنجه است، این کتاب، قانون اساسی اسلام، کتاب هدایت و خوشبختی است.

آستان عبدالعظیم

وی خطاب به حافظان قرآن گفت: به شما با اطمینان می‌گویم، وقتی در جوانی با قرآن مأنوس هستید در دوران کهولت سن، نه افسردگی دارید و نه از کارنامه زندگی خود پشیمان می‌شوید. منتهی در لفظ قرآن کریم توقف نکنید و به عمق دریای ژرف معانی آن نفوذ کنید تا در دنیا و آخرت سعادتمند باشید. والدین این فرزندان را به پایداری و استقامت و ساختن خانه و محیط قرآنی توصیه می‌کنم.

سلیمی اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) در حدیثی به امام علی(ع) فرموده است: ای علی! قرآن را بیاموز و به مردم نیز آموزش بده، اگر در دوره آموزش قرآن، عمرت به پایان برسد، شهید از دنیا خارج شده‌ای. هیچ مقامی در دنیا چنین قداستی ندارد. معلمان قرآن، بالاتر از آموزش‌های کلاسیک، الگوی عملی برای قرآن‌آموزان باشند. بیشترین چالش، تناقضات رفتاری برخی از مدعیان دینداری است.

حق قرآن در رابطه با اعتبارات ادا نشده است

این استاد و پیشکسوت قرآنی با بیان اینکه قرآن با چیزی قابل مقایسه نیست، بیان کرد: در طول چهل و دو سال گذشته، خدمات فراوانی به قرآن شده است. اما واقعاً باید گفت به نسبت مقایسه با سایر بودجه‌ها، هنوز حق قرآن در رابطه با بودجه و اعتبارات ادا نشده است. همه می‌دانیم دوران مسئولیت‌ها به زودی تمام می‌شود، اما هیچکسی نمی‌میرد مگر اینکه بعد از مرگ پشیمان می‌شود.

عضو هیئت امنای سازمان دارالقرآن الکریم عنوان کرد: خلاصه کلام اینکه به نظر می‌رسد تا زمانی که فرهنگ قرآن در تمام شئون اجتماعی، قوانین، آداب و رسوم، هنجارها و ارزش‌های اجتماعی ما حاکم نشود، مسئولیت ما در رابطه با قرآن تمام نخواهد شد. در نهضت سراسری روخوانی و روان‌خوانی قرآن در سطح کشور که با حمایت اعتاب مقدسه به نام «من قرآن را دوست دارم» در حال برگزاری است، هم مشارکت داشته باشیم و هم آن را به دیگران معرفی کنیم.

آستان عبدالعظیم

رمضان‌پور، مداح اهل بیت(ع) در گرامیداشت میلاد حضرت رسول اکرم(ص) به ذکر مدح آن حضرت پرداخت، در ادامه نیز با حضور مسئولان حاضر در مراسم از بیست حافظ کل قرآن کریم به اسامی محمدحسین شیرمحمدی، علی معصومیان، حسین سلگی، محمدجواد هاشمی، سیدعلیرضا فرزادمنش، محمدمهدی حاجی‌زاده، امیرعلی بنایی، فاطمه احمدی، فاطمه نوروزی، بابک بادپا، سیدحسین صالحی، مهلا کتبی، مائده سرافراز، هدی منیری، محدثه پازوکی، رویه سالمی، زهرا ممرک، نیایش خسروشاهی، مهسا شیرمحمدی و علی سلوکی تجلیل شد.

انتهای پیام
captcha