کیانی‌نژاد حرکتی پویا در موسیقی ایران داشته است + صوت
کد خبر: 4007099
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۱
گزارش ایکنا از ایل بانگ/ 30 مهر 1400

کیانی‌نژاد حرکتی پویا در موسیقی ایران داشته است + صوت

حسن مکانیکی گفت: استاد کیانی‌نژاد با شور و علاقه و عشق به تربیت شاگرد پرداخت و در طول بیش از 50 سال فعالیت هنری، نقش موثر و حرکت پویایی در موسیقی ایرانی داشته است.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ در برنامه این هفته مجله موسیقی «ایل بانگ» که ساعات پایانی جمعه 30 مهر از رادیو فرهنگ پخش شد، به مناسبت زادروز استاد محمدعلی کیانی‌نژاد، آهنگساز و نوازنده برجسته ساز نی به بررسی آثار وی پرداخته شد.

در این برنامه صادق چراغی؛ موسیقی‌دان و کارشناس برنامه گفت‌وگویی با حسن مکانیکی، کارشناس ارشد موسیقی، نوازنده نی و از شاگردان استاد محمدعلی کیانی‌نژاد انجام داد.

حسن مکانیکی در ابتدا با بیان اینکه کیانی‌نژاد از جمله آهنگسازانی بود که در استفاده از ریتم‌های لنگ درآثار خود پیشتاز بودند ادامه داد: در موسیقی ایرانی و مخصوصاً موسیقی نواحی استفاده از ریتم‌های لنگ و ترکیبات پیچیده بسیار رایج است. از اولین افرادی که آثار موسیقی اقوام را تنظیم کردند می‌توان به زنده‌یاد استاد پایور اشاره کرد که در ارکستر فرهنگ و هنر این امر انجام شد.

وی افزود: در موسیقی دستگاهی در کنسرت نوا به سرپرستی استاد حسین علیزاده در جشن هنر شیراز، اولین اثری است که در آن از میزان‌های لنگ استفاده شده است. تصنیف نهفت با شعر «الا ای پیر فرزانه» از حافظ که در ابتدا یک رنگ یا کاروعمل بوده است که استاد صبا اجرا کردند. این کنسرت قرار بوده در آن همان رنگ اجرا شود که استاد کیانی‌نژاد با ابتکار عمل خود این قطعه را تبدیل به میزان لنگ می‌کند و انتخاب شعر هم با مشورت آقای سایه انجام می‌شود و اثری شکل گرفت که در آن دوران بسیار زبانزد می‌شود.

صوت ندارد - اضافه شود/ استاد کیانی‌نژاد نقش موثر و حرکت پویایی در موسیقی ایرانی داشته است

این نوازنده تاکید کرد: بعد از این کنسرت دیگر هنرمندان پیشتاز و نوآور نیز از این میزان‌ها و ترکیبات متریک و ریتمیک پیچیده در آثار خود استفاده می‌کنند و بیشتر به کار می‌گیرند. طبق تحقیقاتی که کردم اولین کاری که در موسیقی دستگاهی از میزان‌های لنگ استفاده شده همان قطعه نهفت به روایت محمدعلی کیانی‌نژاد است.

وی با بیان اینکه استاد کیانی‌نژاد هنرمند خلوت گزیده‌ای است افزود: وی هنرمند عاشق و سینه‌‌سوخته‌ با منش و سلوک خاص اخلاقی هنری است و در نوازندگی و آهنگسازی صاحب شیوه و سبک منحصر به خود است. 

کد

شاگرد این استاد تصریح کرد: آخرین اثری که از این استاد منتشر شده است در سال 1373 به نام «فریاد عشق» است و بعد از آن خلوت گزیدند اما هیچ وقت بیکار ننشست و با شور و علاقه و عشق به تربیت شاگرد پرداخت و در طول بیش از 50 سال فعالیت هنری، نقش موثر و حرکت پویایی در موسیقی ایرانی داشته است.

وی در ادامه به معرفی آثار این استاد موسیقی را پرداخت و گفت: دسته اول  آثاری است که تنظیم و آهنگسازی آنها را بر عهده داشته که می‌توان به آثاری چون «انتظار» با صدای زنده‌یاد استاد محمدرضا شجریان است. آلبوم «مهرورزان» با صدای علیرضا افتخاری، «پیرمغان» با صدای ملک مسعودی، «سفر آفتاب» و «سرو سیمین»  می‌توان اشاره کرد.

وی ادامه داد: همچنین در آثار هنرمندان نام‌آور و ارزنده‌ای که در آنها نقش‌آفرینی کردند می‌توان به آثار آهنگسازانی چون محمد شمس در حوزه موسیقی کودک، آلبوم «بهاریه»، آلبوم «بشنو از نی» با صدای شهرام ناظری، موسیقی متن سریال «سلطان و شبان» اثر زنده‌یاد بابک بیات نیز می‌توان اشاره کرد که در آن همراهی داشتند.

در پایان این هنرمند موسیقی سروده‌ای را که فضل‌الله ناظم در وصف استاد کیانی‌نژاد سروده است را خواند.

تا خاک بیرجند کیانی‌نژاد زاد/ گل‌های زرد رنگ رخ از ارغوان گرفت

گزارش از سجاد محمدیان
انتهای پیام
captcha