فیلم| قوالی هنرمندان پاکستانی در مدح پیامبر رحمت(ص)
کد خبر: 4007330
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۹

فیلم| قوالی هنرمندان پاکستانی در مدح پیامبر رحمت(ص)

هنرمندان پاکستانی با حضور در مراسم اختتامیه چهارمین جایزه جهانی مصطفی(ص) پنجشنبه، ۲۹ مهرماه در تالار وحدت تهران و اجرای موسیقی قوالی در مدح پیامبر رحمت(ص) هنرنمایی کردند.

فیلم| قوالی هنرمندان هندی در مدح پیامبر رحمت(ص)

به گزارش ایکنا، موسیقی قوالی یکی از شاخه‌های موسیقی عرفانی است که بیشتر در کشور پاکستان رواج دارد. قوالی که ماهیت آن در طول زمان تا حدودی حفظ شده و از گزند تحریفات مرسوم به دور مانده با عرفان آمیخته است و جنبه‌ای آیینی دارد و بنا به عقیده بزرگان این عرصه، نوعی عبادت است.

در ادامه قوالی گروه هنرمندان پاکستانی به رهبری ایاز فرید و ابومحمد در مدح پیامبر رحمت(ص) را که از اشعار مولانا است،‌ با عنوان «هر لحظه به شکلی بت عیار بر آمد» با زیرنویس فارسی و انگلیسی مشاهده می‌کنید.

شیوه اجرای قوالی مانند دیگر گونه‌های موسیقی امری جمعی و گروهی است و به لحاظ زمانی طولانی است. بداهه‌‌پردازی در موسیقی قوالی نقش بسزایی دارد و یکی از دلایل نو و تازه بودن آثار قوالی همین است.

قوالی مانند دیگر گونه‌های موسیقی سازهای مخصوص به خود را دارد «هارمونیه»،‌ «طبله»،‌ «سارنگ» و «قره‌نی» سازهایی هستند که در موسیقی قوالی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

چهارمین دوره اعطای جایزه علمی و فناوری مصطفی(ص) با تقدیر از ۵ برگزیده از کشورهای ایران، بنگلادش، لبنان، پاکستان و مراکش، با حضور سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس جمهور، پنجشنبه ۲۹ مهر در تالار وحدت برگزار شد.

انتهای پیام
captcha