تجلیل از برترین دانشمندان جهان اسلام/ کامران وفا جایزه خود را به توسعه علم ایران بخشید
کد خبر: 4006991
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۶

تجلیل از برترین دانشمندان جهان اسلام/ کامران وفا جایزه خود را به توسعه علم ایران بخشید

پنج دانشمند برتر جهان اسلام، امروز در تالار وحدت تهران جوایز خود را دریافت کردند و پروفسور کامران وفا، دانشمند ایرانی برنده جایزه مصطفی جایزه نقدی خود را برای توسعه علوم پایه در ایران هدیه کرد.

تجلیل از برترین دانشمندان جهان اسلام/ کامران وفا جایزه خود را برای توسعه علم در ایران هدیه کرد

به گزارش خبرنگار ایکنا، در آستانه میلاد پربرکت حضرت محمد(ص) مراسم اختتامیه چهارمین جایزه جهانی مصطفی(ص) عصر امروز پنجشنبه 29 مهرماه در تالار وحدت تهران با حضور سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و بیش از 50 شخصیت علمی برتر جهان اسلام برگزار شد.

مهدی صفاری‌نیا، مدیر بنیاد علمی و فناوری مصطفی اولین سخنران این مراسم بود. وی گفت: جایزه مصطفی (ص) برگ زرینی است از پشتوانه‌ای به قدمت تمدن‌های باستانی، به حیاتی از روح الهی و آنچه در جایزه متبلور است بازآفرینی نقش پیشرانان حکمت و اندیشه در افق تاریخ است تا چشمه‌های دانش بار دیگر از دل امت محمد (ص) جوشش کند.

وی ادامه داد: جایزه‌ای که مأموریت خویش را نه تنها رفیع کردن قهرمانان علم بلکه تبیینی از مسیر قهرمان‌پروری ترسیم می‌کند. طریقی که دانش را به بینش معنا نماید و منش را به کنش مجهز سازد تا به سعادت نوع بشر نظامی از تعاملات را بنیان نهد که استعدادهای خودساخته و باورمند در منظومه‌ای از سیاست‌گذاری‌های علم و فناوری تا تنظیم‌گری، ساختارسازی و ارائه خدمت به نوع بشر رهبری اندیشه را به محوریت کانون‌های اجتماعی علمی آنگونه که از تاریخ تمدن اسلامی شاهد بودیم احیا کند تا دیگر بار صلح، وفاق و امنیت بر بنیان علم نافع عطیه‌ای الهی باشد که به فرزندان رسول خدا(ص) ارزانی دارند.

صفاری نیا افزود: در پی سه دوره از افتخاری شکوهمند و اعطای نشان شایستگی علم و فناوری به نامی متبرک باری دیگر موهبت تجلیل از تحول آفرینانی اثرگذار از جان امت اسلام را به خجستگی میلاد حضرتش به جشن می‌نشینیم و تلالو ستارگانی از علم و فناوری را به تاریخ ثبت می‌کنیم. بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) به پشتوانه حمایت خیرین و حامیان نیک‌اندیش و آینده‌نگر تاکنون از مشارکت بالغ بر 500 خیر، واقف و هنرمند نیکوکار در سطح بین‌الملل جهت تأمین منابع جوایز ادوار گذشته و فعالیت‌های خویش بهره برده است. حمایت هنرمندان در پایه‌گذاری موزه هنر مصطفی(ص)، همراهی نمایندگان و سفیران جایزه در کشورهای جهان و بیش از 200 همیار جایزه از کشورهای جهان و اهدای منابع مالی توسط اعضای جامعه خادم المصطفی(ص) در قالب صندوق تأمین مالی جایزه پایه‌های این حرکت علمی و فرهنگی را تقویت کرد.

وی ادامه داد: این حرکت مردمی در استحکام بنیان‌های دانش ثمره‌ای داشت تا برنامه‌هایی از آن را در غنای چهارمین هفته جایزه با حضور بیش از 50 شخصیت علم و فناوری از 15 کشور جهان از روز دوشنبه 26 مهرماه شاهد باشیم. در این مهم تلاش شده تا از جامعه‌ای که بر محور برترین‌های علم و فناوری جهان اسلام گردهم آمده‌اند در راستای تدبیر بر حل مسائل کشورهای اسلامی برنامه‌ریزی شود که در قالب برنامه تبادل تجربیات علم و فناوری (استپ) با همکاری 14 مرکز علم و فناوری در ایران و برنامه‌های همگان‌سازی علم همچون نشست‌های کافه‌های علم و آشنایی بیشتر مدعوین هفته جایزه با توانمندی‌های علم و فناوری و برخی بازدیدهای علمی تقویت شد.

صفاری نیا تصریح کرد: بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) تاکنون در بنا نهادن شبکه‌ای قریب به شش هزار و 500 نفر از اصحاب علم و فناوری از 50 کشور و تعامل با 910 مرکز معتبر بین‌المللی زمینه توسعه همکاری‌های علم و فناوری را در قالب برنامه استپ فراهم آورده است. برنامه‌ای که در کنار دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی به ارائه فرصت‌های تحقیقاتی کارورز محور نزد اساتید و دانشمندان بین‌المللی می‌پردازد.

وی اضافه کرد: هم اکنون 13 دوره از این نوع نشست‌های علم و فناوری در چهار کشور اسلامی برگزار شده است. حوزه‌های ظرفیت سازی در قالب رقابت علمی «کنز» که بستری برای حل مسئله با روش‌های علمی و فناورانه با تمرکز بر دانشمندان جوان را پایه گذاری کرده است، تاکنون بالغ بر هزار متقاضی از 15 کشور را با خود همراه کرده است.

همراه کردن 15 هزار دانشمند نوجوان

مدیر بنیاد علمی و فناوری مصطفی (ص) همچنین گفت: در تقویت بنیان‌های علم و توسعه فناوری رهبران آینده را باید از نوجوانی و کودکی دریافت که برنامه دانش آموزی نور در چهار دوره از عمر خود بیش از 15 هزار مخاطب را همراه کرده است. در فصول اهداف این جایزه جهانی لازم است که گفتمانی بر پایه‌های علم نافع در کشورهای اسلامی جریان یابد که همراهی رسانه‌های جمعی و تخصصی و محافل ترویج علم با مشارکت فعال رسانه‌های علمی و عمومی معتبر در سطح بین‌الملل در ادوار مختلف قوت گرفته است تا به برکت این حرکت بزرگ مسیر رشد جوامع اسلامی بیش از پیش تقویت و بارور شود.

وی در پایان گفت: این بنیاد امید دارد تا در اتحاد و هم افزایی با شما اصحاب علم و فناوری با تکیه بر بنیان‌های اخلاقی و فرهنگی که از تمدنی طلایی در جهان اسلام وام دار است و به برکت دانش و سرمایه‌های علم و فناوری در جهان اسلام بار دیگر اوج و رستاخیز علمی سازیم و قله‌های دانش را فتح و مرزهای کنونی علم را درنوردیم تا احیای تمدنی فاخر را زمینه ساز باشیم.

تجلیل از برترین دانشمندان جهان اسلام/ کامران وفا جایزه خود را برای توسعه علم در ایران هدیه کرد

در ادامه دبیر علمی جایزه مصطفی(ص) به تشریح عملکرد علمی پنج برگزیده این دوره از جشنواره پرداخت و گفت: پروفسور کامران وفا، استاد فیزیک دانشگاه هاروارد، متولد ایران خالق نظریه F بوده است. این دانشمند در تکامل نظریه ریسمان بر آن شد که فشرده‌سازی‌های جدیدی از نظریه ریستمان از جمله نظریه f را توسعه دهند. این نظریه به پژوهشگران کمک کرد همه چیز را به صورت هندسی ترسیم کنند.

وی ادامه داد: پروفسور زاهد حسن، استاد فیزیک دانشگاه پرینستون، زاده بنگلادش و خالق اثر نیمه فلزهای فرمیون ویل است که جایزه مصطفی(ص) در حوزه «فیزیک کوانتوم» را دریافت کرده است. پروفسور محمد صائغ استاد پزشکی و ایمنی‌شناسی در دانشگاه آمریکایی بیروت اهل لبنان است. وی در زمینه درمان‌های نوین برای بهبود نتایج آلوگرافت کلیه و قلب فعالیت کرده است و حوزه دریافت جایزه وی پزشکی است. پروفسور یحیی تیعلاتی نیز استاد فیزیک دانشگاه محمد الخامس متولد مراکش برگزیده این دوره از جایزه، در زمینه مشاهده پراکندگی نور با نور و جستجوی تک‌قطبی‌های مغناطیسی فعالیت کرده است.

دبیر علمی جایزه مصطفی(ص) در پایان گفت: پروفسور محمد اقبال چودری نیز رئیس مرکز ICCBS، دانشگاه کراچی متولد  پاکستان با اثر «کشف مولکول‌های جذاب با کاربردهای درمانی » نیز موفق به دریافت جایزه «شیمی آلی زیستی» این دوره از جایزه شده است.

پخش مستندی از پروفسور زاهد حسن برگزیده اول این جایزه و پروفسور کامران وفا برگزیده دوم جشنواره تداون بخش مراسم بود و در ادامه پروفسور کامران وفا طی سخنانی گفت: کشورهای اسلامی باید نقش تاریخی خود را در علم ایفا کنند. وقتی به گذشته خودم نگاه می‌کنم دلایل مختلفی را برای علاقه مند شدنم به علم پیدا می‌کنم که بخش قابل توجهی از آن به 17 سال زندگی من در ایران مربوط است.

وی ادامه داد: توسعه علم تشابه زیادی به رشد گل‌ها در باغ دارد. تنها کار فراهم کردن آب، خاک و نور مناسب است، باقی رشد اعجاب انگیز گل بدون زحمت صورت می‌پذیرد؛ رشد علم هم محتاج محیط مناسب است از جمله ارج نهادن به کار علمی و آزاد گذاشتن استعدادهای جوان برای پیگیری علم به عنوان حرفه و ایجاد تسهیلاتی برای زندگی مناسب برای آنها.

پروفسور وفا در پایان ضمن تشکر از خانواده خود برای همراهی و کمک به وی، اعلام کرد: جنبه معنوی این جایزه را به همسرش «آفرین صدر» و تمام قسمت مادی را به بنیاد حمایت از علوم بنیادی در ایران که در حال احداث است تقدیم می‌کند.

در ادامه نیز با حضور سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور جوایز پروفسور زاهد حسن از بنگلادش و کامران وفا از ایران به آنها اهدا شد.

تجلیل از برترین دانشمندان جهان اسلام

پخش سه مستند از سه دانشمند برتر دیگر جهان اسلام محمد صائغ، استاد پزشکی و ایمنی‌شناسی دانشگاه آمریکایی بیروت اهل لبنان، پروفسور یحیی تیعلاتی، استاد فیزیک دانشگاه محمد الخامس، متولد مراکش و پروفسور محمد اقبال چودری، رئیس مرکز ICCBS، دانشگاه کراچی متولد پاکستان و سخنرانی این سه دانشمند بخش دیگری از این مراسم بود.

هر سه دانشمند برتر را دو دانشمند جوان کشورمان بر روی صحنه همراهی می‌کردند و پس از سخنرانی این سه دانشمند برتر جهان اسلام، محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و علی اکبر صالحی، معاون پژوهشی و قائم مقام فرهنگستان علوم جوایز آنها را اهدا کردند.

اجرای موسیقی زنده با هنرمندی گروه‎‌های موسیقی از پاکستان، لبنان و ایران که با محوریت وجود مقدس حضرت رسول(ص) به اجرای برنامه پرداختند نیز از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

همچنین، در این دوره از اعطای جایزه مصطفی (ص) دو جایزه ۵۰۰ هزار دلاری به صورت مشترک به برگزیدگان دو گروه دانشمندان مسلمان مقیم و غیرمقیم کشورهای اسلامی اعطا شد.

انتهای پیام
captcha