قالیباف: راه تحقق وحدت اسلامی تعریف اهداف مشترک است / آگاهی و شناخت؛ گمشده امروز امت اسلام
کد خبر: 4007371
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۳
گزارش ایکنا از آیین اختتامیه کنفرانس بین‌المللی وحدت؛

قالیباف: راه تحقق وحدت اسلامی تعریف اهداف مشترک است / آگاهی و شناخت؛ گمشده امروز امت اسلام

رئیس مجلس شورای اسلامی در آیین اختتامیه سی و پنجمین کنفرانس وحدت اسلامی اظهار کرد: ما مسلمانان از هر مذهبی، مشترکات محکمی همچون قرآن کریم، پیامبر اعظم(ص) و قبله یکسان داریم اما دلیل اینکه چرا علی‌رغم این محکمات مشترک، دچار اختلاف متعددی هستیم، چیزی نیست جز اینکه برای خود، اهداف و رویکردهای مشترک تعریف نکرده‌ایم.

به گزارش ایکنا، آیین اختتامیه سی‌و‌پنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، در حالی از ساعت 15:15 عصر روز شنبه اول آبان، با پخش سرود مقدس جمهوری اسلامی ایران و تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید توسط «محمدرضا پورزرگری» قاری بین‌المللی کشور در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما آغاز شد که بعد از گزارش و سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی از روند برپایی این دوره از کنفرانس، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در جمع مهمانان داخلی و خارجی به ایراد سخن پرداخت.

رئیس مجلس در آغاز سخنان خود با بیان اینکه سیره پیامبر(ص)، وحدت و اتحاد میان امت اسلام از هر رنگ و نژادی است و امروز ما هم با تأسی از همین روش، گردهم آمده‌ایم تا پیام وحدت را به آحاد ملسمین منتقل کنیم و در جهت تشکیل امت واحده اسلامی گامی برداریم، گفت: وقتی از وحدت صحبت می‌کنیم اولین سؤالی که باید به آن پاسخ دهیم این است که وحدت چطور شکل می‌گیرد؟ در پاسخ به این سؤال بر این باورم که وحدت، حول اهداف و رویکردهای مشترک شکل می‌گیرد.

وی افزود: ما مسلمین از هر مذهبی، مشترکات محکمی همچون قرآن کریم، پیامبر اعظم(ص) و قبله یکسان داریم اما دلیل اینکه چرا علی‌رغم این محکمات مشترک، دچار اختلاف متعددی هستیم، چیزی نیست جز اینکه برای خود، اهداف و رویکردهای مشترک تعریف نکرده‌ایم.

فلسطین؛ شاهد تاریخی رویکرد مشترک امت اسلام

رئیس مجلس تصریح کرد: تجربه نشان می‌دهد به میزانی که هدف و رویکرد مشترک در امت اسلام ایجاد شود، وحدت نیز حاصل می‌شود و مهم‌ترین تجربه و شاهد تاریخی ما، موضوع مهم فلسطین است؛ فلسطین توانسته امت اسلامی را گردهم آورد و عامل شکل‌گیری جبهه مقاومت در مقابل رژیم غاصب صهیونیستی شود. اگر به عمر بیش از هفتاد ساله فاجعه اشغال فلسطین نگاه کنیم، می‌توانیم آن را به دو دوره تقسیم کنیم؛ دوره اول، پیش از تشکیل انقلاب اسلامی و دوره دوم، پس از تشکیل انقلاب اسلامی است.

قالیباف ادامه داد: در دوره اول، دولت‌های کشورهای عرب، با نگاه ملی‌گرایی عربی با همه توان سعی کردند جلوی رشد این غده سرطانی را بگیرند و نتیجه‌ آن شد جنگ سال 1967 که ماشین جنگ کشورهای عربی با شکست مواجه شد و محصول آن، تقویت نظامی و سیاسی اسرائیل شد. اما رژیم صهیونیستی در مقطع دوم عمر خود، در چند رویارویی مختلف، نه در برابر یک ارتش منظم، بلکه در برابر نیروهای مقاومت مردمی؛ متشکل از برادران اهل تشیع و تسنن در لبنان و فلسطین، شکست خورد و افسانه شکست‌ناپذیری‌اش به اتمام رسید. عاملی که موجب چنین تحولی شد، ایجاد باور و هدف مشترک بود و این تحول در راستای اسلام سیاسی ظلم‌ستیز شکل گرفت و البته این هدف مشترک نیز در نتیجه شناخت و آگاهی امت اسلامی به وجود آمد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه با پیروزی انقلاب اسلامی، امام راحل نه‌تنها اسلام سیاسی را در ایران حاکم کرد، بلکه به عنوان یک کشور مسلمان شیعی، دغدغه اصلی فراسرزمینی خود را ظلم‌ستیزی در برابر اسرائیل و پشتیبان اصلی او یعنی آمریکا قرار داد، اظهار کرد: این اَبَرمرد تاریخ و معلم پیشرو عصر جدید، به نخبگان مذهبی و سیاسی امت اسلام نشان داد که منکر اصلی که قرآن نهی از آن را وظیفه هر مسلمان قرار داده است، ظلم مستکبران، فقرآفرینی استعمارگران و جهل ناشی از مادی‌گرایی نظام سرمایه‌داری است؛ امام راحل با پایبندی به راهبرد نه شرقی و نه غربی، به همه مسلمین نشان داد با خداباوری و اعتماد به سنت‌های الهی و تکیه به توان مردم، می‌توان در برابر هر قدرت به ظاهر بزرگی پیروز شد.

رئیس قوه مقننه اضافه کرد: نخبگان امت اسلامی در نقاط مختلف کشورهای مسلمان، با اعتقادات مذهبی مختلف، ضرورت مبارزه با منکرهای اصلی را تبیین کردند و شناخت امت را نسبت به رهیافت‌های جدید از اسلام سیاسی مبتنی بر تفکر ناب محمدی بالا بردند و در این میان، مجاهدینی همچون شهید حاج قاسم سلیمانی، برای چنین رویکردی جهاد کردند و نتیجه‌اش آن شد که مردم مسلمان در کنار هم، متحد شدند و با تکیه بر سنت‌های الهی توان قدرت‌های تا دندان مسلح را چیزی جز سستی خانه عنکبوت ندیدند و شکست‌های پی‌درپی را بر آنها تحمیل کردند و اینطور بود که با شناخت مسلمان از اسلام سیاسی و تکیه بر سنت‌های الهی، معجزه عصر جدید شکل گرفت و هیمنه جبهه استکبار فروریخت.

پشت پرده بدل‌سازی‌های انحرافی در جهان اسلام

وی تأکید کرد: این هدف و رویکرد مشترک، باعث نگرانی استکبار شد و با بدل‌سازی‌های انحرافی در قالب اسلام تکفیری و شعله‌ور کردن جنگ‌های داخلی و عادی‌کردن ظلم‌پذیری برای قدرت‌های منطقه در قالب پذیرش طرح‌هایی مانند آبراهام و معامله قرن، به مقابله با آن برآمدند.

به گفته رئیس مجلس شورای اسلامی، امروز قدرت‌های پنهانی می‌خواهند با اختلاف‌افکنی‌های قومی و مذهبی، کشورهای اسلامی را به سمت جنگ‌های داخلی و برادرکشی سوق دهند که از آن جمله در افغانستان و سراسر منطقه این دست‌های پنهان درکارند تا با راه‌انداختن جنگ‌های مذهبی، منطقه را ناامن کنند.

قالبیاف همچنین جنایت‌های اخیر در افغانستان و برنامه‌ریزی‌های آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها برای ایجاد تفرقه در لبنان و عراق و تحریک سران کشورهای منطقه را یادآور شد و گفت: ممکن است در ظاهر سربازان آمریکایی از منطقه خارج شده باشند اما نقشه‌های آنها برای ایجاد آشوب از طریق بازتعریف حضورشان در منطقه به‌پایان نرسیده است.

وی تأکید کرد: در برابر این برنامه‌ریزی‌ها، امروز تجربه موفق مقابله با رژیم صهیونیستی و تجربه‌های تلخ اسلام تکفیری و درگیری‌های داخلی امت اسلامی، پیش‌روی ماست و نسخه شفابخش گذر از این دشمنی سخت، همان آگاهی و شناخت امت اسلام است.

رئیس مجلس یادآور شد:  بار اصلی موفقیت، نه به دوش دولت‌ها که به دوش نخبگان جوامع اسلامی است. گمشده امروز امت اسلام، آگاهی و شناخت است؛ نخبگان جوامع اسلامی به امت اسلام نشان دهند براساس تعالیم قرآنی، منکر اصلی که باید با آن مبارزه کرد، ظلم ظالمان جهانی است و راهبرد اصلی مبارزه با استکبار نیز مقابله همراه با تدبیر و عقلانیت است. باید نقشه‌های دشمن را شناخت و برای آن طراحی دقیق مبتنی بر آگاهی‌بخشی امت اسلام داشت.

وی ادامه داد: یکی از حلقه‌های مفقوده حل مسائل کشورهای اسلامی، راهبرد گفت‌وگوی سراسری و فراگیر در حوزه تمدنی است. علمای مسئول و فضلای دغدغه‌مند کشورهای اسلامی از هر مذهب و قومیتی که هستند، باید با یکدیگر به تبادل فکری بپردازند. این راهبرد دقیقاً نقطه مقابل تکفیر است که جز جنگ‌های خونین، چیزی برای کشورهای اسلامی نداشته‌اند.

به گفته رئیس مجلس، جنبش تقریب مذاهب، صدای متحد مسلمین علیه افراطی‌گری و تکفیر است و همه مسلمین باید چنان در مورد جریان تکفیر آگاه شوند که این انحراف هیچ جایگاه اجتماعی پیدا نکند و به تاریخ بپیوندد.

قالیباف اضافه کرد: همچنین برای اصلاح تصویری که دشمنان اسلام ناب محمدی برای مردم دنیا، با سوءاستفاده از جریان‌های تکفیری ایجاد کرده‌اند، نخبگان مسلمان باید با کمک امت اسلامی فعالانه وارد میدان شوند؛ نخبگان جوامع اسلامی باید از تمام ظرفیت‌های اندیشه‌ای و هنری خود برای بازنمایی اسلام، آنطور که هست استفاده کنند و روایت خشونت‌بار از اسلام را با ارائه روایت اصیل کنار بزنند تا مردم دنیا با چهره نورانی و زندگی‌ساز اسلام آشنا شوند.

وی تأکید کرد: امروز این ظرفیت از طریق فضای رسانه‌ای فراهم‌شده که شایستگی اسلام برای پُر کردن این خلأ معنوی به همه مردم نشان داه شود.

ابعاد شخصیتی پیامبر(ص) مهم‌ترین راهبرد مشترک

رئیس مجلس شورای اسلامی معتقد است، تشریح ابعاد شخصیتی پیامبر(ص) می‌تواند مهم‌ترین راهبرد مشترک میان امت اسلام برای تبلیغ این دین مبین باشد و امروز پیشرفت‌ها در فناوری در سطح جهانی و تغییرات در عرصه رسانه، فرصت‌های بی‌بدیلی را برای آگاهی امت اسلام، به دور از فضاسازی‌ها ارئه می‌دهد و این ابزارهای نوین این فرصت را به امت اسلام داده است که پیام اسلام ناب را به همه حق‌جویان جهان برساند.

وی تصریح کرد: امروز ارتباطات اجتماعی مفهوم شبکه‌ای یافته و در این شبکه که بر بالین اینترنت شکل گرفته است، می‌توانیم با سایر مسلمین جهان و سپس با دیگر آزاداندیشان ارتباط بگیریم و از این ظرفیت برای ترویج پیام حق‌طلبی استفاده کنیم و امکان دستیابی به اهداف تقریب را فراهم سازیم. استفاده از ظرفیت‌های تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی جهانی، این فرصت را می‌دهد که آگاهی مردم‌پایه را به عنوان محور کانونی موفقیت امت اسلامی فراهم کند.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه از دیگر مسائل مهم در وحدت، تقویت تأملات اقتصادی با یکدیگر است، اظهار کرد: امروز جهان اسلام جمعیتی حدود دو میلیارد نفر دارد و در صورت رفع تعارضات، یکی از راهبردهای اصلی جهان اسلام می‌تواند حرکت به سمت اتحادیه‌سازی در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی و همراه‌کردن کشورهای دیگر باشد و این امر مستلزم راه‌انداختن باب گفت‌وگو و رفع سوءتفاهم بین دولت‌های اسلامی است.

وی اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران، برای حل تمامی مسائل خود با کشورهای اسلامی در چارچوب دکترین خویش؛ یعنی نفی سلطه‌پذیری و سلطه‌گری و خروج کشورهای بیگانه از منطقه و همکاری متقابل با کشورهای منطقه با اولویت کشورهای اسلامی، اعلام آمادگی می‌کند.

قالیباف در پایان سخنان خود اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران همیشه در مسیر ایجاد صلح و جلوگیری از تفرقه و جنگ‌های داخلی و دخالت خارجی، گام برداشته و از هیچ تلاشی برای تشکیل امت واحده اسلامی دریغ نخواهد کرد.

بنابر این گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید شهریاری، دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی در ابتدای این مراسم در سخنانی بیان کرد: در طول هفته وحدت برنامه‌های متنوعی را برای مهمانان داشتیم و با توجه به شرایط کرونایی، اولین باری است که پس از کرونا به صورت حضوری برنامه را برگزار کردیم. در برنامه سال گذشته، بالغ بر 300 سخنران به ارائه بحث پرداختند که به دلیل شرایط کرونایی این سخنرانی‌ها به صورت وبیناری بود اما ما برای امسال تصمیم گرفتیم که علاوه بر سخنرانان افتتاحیه و اختتامیه، همان برنامه سال گذشته که به صورت وبیناری برگزار شد را هم داشته باشیم.

وی با اشاره به برنامه‌های این دوره از کنفرانس از افتتاحیه تا روزهای پس از آن افزود: افتتاحیه کنفرانس را در خدمت رئیس جمهور بودیم و 35 مهمان هم داشتیم و دلیل پایین‌بودن تعداد مهمانان شرایط کرونایی و محدودیت‌ها بود. همچنین در مجموع 10 نفر در افتتاحیه سخنرانی کردند و بعد از ظهر افتتاحیه هم برنامه‌ها را پیگیری کردیم و در دو نشست، مهمانان خارجی صحبت کردند و از همان روز، وبینارها نیز در کنار سخنرانی‌های حضوری آغاز شد.

دو جلسه حضوری برای ارائه الگوی مفهومی امت واحده

حجت‌الاسلام شهریاری گفت: دو جلسه حضوری با مهمانان خارجی برای ارائه الگوی مفهومی امت واحده اسلامی داشتیم که مورد استقبال مهمانان خارجی قرار گرفت و سپس مهمانان به مرقد مطهر امام راحل(ره) رفتند و فردای آن روز، یک دسته از مهمانان به قم مشرف شدند و برخی از مهمانان نیز بازدیدهایی را از مراکز فرهنگی و گردشگری در تهران داشتند که اثرات خوبی داشت و همچنین در نماز جمعه هم حضور یافتند.

وی تصریح کرد: دو نشست با علمای اهل سنت داخل داشتیم که امروز صبح برگزار شد و در هر جلسه 10 نفر سخرانی کردند اما کار حجیمی که شکل گرفت، در کنار حضور بیش از 50 مهمان خارجی که از بالغ بر 39 کشور جهان سخنرانی‌هایی ارائه دادند، 514 سخنرانی در این شش ماه برای ما از سراسر جهان ارسال شد و 460 سخنران وبیناری داشتیم که 180 سخران خارجی و 280 سخنران داخلی داشتیم که در نوع خود کم‌نظیر است.

حجت‌الاسلام شهریاری گفت: امیدوارم بتوانیم مجموعه‌ای از فعالیت‌ها را انجام دهیم و این سخنرانی‌ها را عرضه کنیم و در اینجا باید از همه کسانی که از بزرگان جهان اسلام سخنرانی‌هایی را فرستادند تشکر کنم. یکی دیگر از کارهای مهم ما این بود که در 12 جلد، موسوعه آثار آیت‌الله تسخیری را منتشر کردیم و از طرفی مجموعه مقالات کنفرانس هم به سه زبان منتشر شد.

مولوی عبدالحمید زهی در این مراسم در سخنانی، با تشکر از دست‌اندرکاران برگزاری کنفرانس وحدت، همه انبیا به شخصیت پیامبر گرامی اسلام(ص) افتخار می‌کنند و روز قیامت زیر پرچم ایشان قرار می‌گیرند.

وی افزود: اگر مسلمانان به این ظرفیت بزرگ توجه کنند، می‌توانند کل جهان را اداره کنند همانند مسلمانان صدر اسلام که ظرفیتشان تا جایی بالا رفت که همه ملت‌ها برای آنها احترام قائل بودند. از روزی که از اسلام و از محور بزرگ اسلام یعنی قرآن فاصله گرفتیم با مشکلات روبرو شدیم.

دو پدیده‌ای که اسلام با آن مواجه است

مولوی عبدالحمید زهی تصریح کرد: ما در دنیا اسلامی با دو پدیده سخت روبرو هستیم؛ یکی مبارک است و دیگری شوم؛ پدیده مبارک اسلام‌گرایی در دنیاست که از انقلاب اسلامی و نظام اسلامی نشئت گرفته است و پدیده شوم اختلاف، تفرقه و افراط‌گرایی است که توطئه استکبار و صهیونیسم بین‌الملل است.

وی تأکید کرد: ما به وحدت نیاز داریم و امروز وحدت یک ضرورت و استراتژی است و هیچ  استراتژی از آن بالاتر نیست. 

مولوی عبدالحمید زهی اظهار کرد: صرف دعوت به وحدت کافی نیست، بلکه ملت‌ها باید ظرفیت‌شان را بالاببرند، اظهار کرد: پیامبر(ص) در آخرین روزهای عمر با برکت خویش به حقوق مهاجران، انصا، زنان، زیردستان و ادیان توصیه کردند.

همچنین ماموستا «عبدالسلام کریمی»، مشاور رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، در این مراسم ضمن تبریک هفته وحدت و ماه ربیع‌الاول، ابراز امیدواری کرد که هفته وحدت منحصر به یک هفته نباشد و به هفته‌ها، ماه‌ها و سال‌های بعد تسری پیدا کند و همه عمرمان در سایه وحدت در تعامل و تعایش باشیم.

وی در ادامه تصریح کرد: وحدت از نظر نظام جمهوری اسلامی یک استراتژی است نه تاکتیک، پس باید وحدت بین شیعه و سنی را حفظ کنیم داریم.

ماموستا کریمی با بیان اینکه 5 مذهب مدون جهان اسلام مانند 5 انگشت هستند که از یک خون ارتزاق می‌کنند، گفت: ریشه همه این مذاهب یکی است و اختلاف تنها در استنباطات است. این انگشتان هرچه دورتر شوند، هم مسیر دورتر خواهد بود و هم شکننده‌تر می‌شوند. لذا باید جمع شوند و با ریسمان «واعتصموا بحبل الله جمیعاً ولاتفرقوا»، به مشتی در برابر دشمنان تبدیل شوند.

این عالم اهل سنت، در ادامه تأکید کرد: ما در وهله اول به دلیل اینکه یکی هستیم باید وحدت داشته باشیم و ثانیاً به دلیل اینکه دشمنان ما یکی شده‌اند، باید در مقابل آنها یکی باشیم تا هیچ خدشه و ضعفی متوجه جهان اسلام نشود.

راهکارهای تحقق وحدت اسلامی

ماموستا کریمی در ادامه به برخی از راهکارهای رسیدن به وحدت اشاره کرد که عبارتند از:
1- مراجعه به قرآن و سنت یعنی قول و فعل و تقریر معصوم(ع).
2- مراجعه به مَراجع: باید ببینیم که امام جعفر صادق (ع) و ائمه چهارگانه اهل سنت چگونه بوده‌اند و ما نیز با احترام و بدون اهانت به مذاهب دیگر از آنان پیروی کنیم.
3- بذرهای اختلاف را بخشکانیم نه اینکه بپرورانیم.
4- تأکید بر مشترکات: می‌دانیم که مشترکات آنقدر زیاد است که سالها طول می‌کشد تا ما آنها را عملیاتی سازیم تا به اختلافات و اختصاصات ویژه هر مذهب بپردازیم.
5- خداوند در آیه 59 سوره نساء می‌فرماید: « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ» اولو الامر چه کسانی هستند؟ همه علما متفق القول هستند که اولو الامر، یا حکام و امرای اسلامی هستند یا علما که احکام شرعی را برای مردم تبیین می‌کنند.

رونمایی از ۴ کتاب تقریبی

همچنین آیین رونمایی از چهار کتاب تقریبی در اختتامیه سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، از جمله کتاب زبان گویای اسلام درباره آیت الله تسخیری برگزار شد.

در پایان این مراسم بیانیه پایانی سی‌وپنجمین دوره کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی قرائت شد.

دیدار مهمانان کنفرانس وحدت با رهبر انقلاب

یادآور می‌شود همزمان با میلاد باسعادت پیامبر اعظم(ص) و امام جعفرصادق(ع)، سران قوا، جمعی از مسئولان نظام و میهمانان شرکت‌کننده در سی‌وپنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، صبح روز یکشنبه دوم آبان‌ماه با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی دیدار می‌کنند.

حضور 52 مهمان خارجی از 16 کشور در کنفرانس

سی‌و‌پنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی در حالی از روز سه‌شنبه ۲۷ مهر، با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران آغاز شد که در این دوره شاهد سخنرانی‌ ۱۷ نفر از شخصیت‌های برجسته در ۴ جلسه بودیم و در مجموع ۲۳۰ مهمان شامل ۵۲ مهمان بین‌المللی از ۱۶ کشور و ۱۸۰ مهمان از داخل کشور در کنفرانس حضور داشتند.

انتهای پیام
captcha