نوآفرینی Evermos برای جلب رضایت مسلمانان اندونزی
کد خبر: 4008443
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۳

نوآفرینی Evermos برای جلب رضایت مسلمانان اندونزی

شرکت نوآفرین Evermos، ماحصل نارضایتی مشتریان از شیوه‌های خرده‌فروشی در اندونزی است که شامل چندین لایه توزیع بود و قیمت‌ها را افزایش می‌داد، در این میان رشد محصولات تقلبی آنلاین بسیاری از مردم را نسبت به خرید اینترنتی محتاط کرده است.

استارتاپ محصولات حلال در اندونزی

به گزارش ایکنا، بازاریابی محصولات در فعالیت‌های اقتصادی از اهمیت بسیاری برخوردار است و تبلیغات مناسب برای محصولات شرکت‌ها و خدمات آنها می‌تواند رشد آنها را به همراه داشته باشد.

این موضوع در بخش محصولات حلال اهمیتی دوچندان دارد و به همین دلیل معرفی محصولات و خدمات حلال به خصوص در حوزه‌هایی مانند تأمین مالی، غذا، نوشیدنی و گردشگری یکی از اولویت‌های صاحبان صنایع، شرکت‌ها و استارتاپ‌هایی است که محصولات خود را با رعایت قوانین شریعت اسلامی عرضه می‌کنند.

اندونزی یکی از کشورهایی است که در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری‌های خوبی را در صنعت حلال انجام داده و تلاش می‌کند به قطب محصولات و خدمات منطبق با شریعت اسلامی به خصوص در بخش‌های تأمین مالی و گردشگری تبدیل شود.

از طرف دیگر، رشد اقتصادی اندونزی و ظرفیت‌های بالای این کشور به دلیل جمعیت زیاد و جوان باعث شده که دولت این کشور در حوزه‌ استارتاپ و ایجاد شغل حمایت‌های خوبی از سرمایه‌گذاران انجام دهد.

براساس آخرین آمار، در سال 2018، پایگاه داده انجمن صنعت خلاق دیجیتال اندونزی، 992 استارتاپ فعال را به رسمیت شناخت که بیش از نیمی از آنها در جاکارتا و حومه آن مستقر هستند. در همین حال، منابع بین‌المللی مانند Catcha Group و Startup Ranking این تعداد را حدود 2000 استارتاپ‌ تخمین می‌زنند.

این استارتاپ‌ها در حوزه‌های مختلفی فعالیت دارند به‌ویژه محصولات و خدمات حلال. از جمله مهمترین و با ارزش‌‌ترین استارتاپ‌ها در اندونزی می‌توان به Evermos اشاره کرد که استارتاپی تجاری اجتماعی است و مصرف‌کنندگان را به فروشندگان و برندهای ارائه‌دهنده کالاهای حلال و شرعی متصل می‌کند.

سکوی پرشی برای کسب و کار‌های کوچک

Evermos نوامبر 2018 به همت غفران مستقیم (Ghufron Mustaqim)، اقبال مسلمین (Iqbal Muslimin)، الهام توفیق(Ilham Taufiq) و آریپ تیرتا (Arip Tirta) تأسیس شد. به گفته توفیق از بنیان‌گذاران این شرکت، Evermos یک استارتاپ تجارت اجتماعی است که مصرف‌کنندگان را به فروشندگان و برندهای عرضه‌کننده کالاهای حلال و شرعی وصل می‌کند.

Evermos، استارتاپی که از نارضایتی به وجود آمد

این استارتاپ تجارت اجتماعی دو هدف را دنبال می‌کند؛ به مردم اجازه می‌دهد با افتتاح فروشگاه‌های آنلاین بدون صرف سرمایه، درآمد بیشتری کسب کنند و از سوی دیگر به برندهای کوچک برای تبدیل شدن به نام‌های معروف در دنیای تجارت کمک می‌کند.

این شرکت که بر روی محصولات حلال و سایر اقلام برای مشتریان مسلمان تمرکز دارد، در سال 2019 سرمایه‌‌ای بالغ بر 8.5 میلیون دلار آمریکا داشت. در سپتامبر 2021، این شرکت اعلام کرد که 30 میلیون دلار دیگر هم با رهبری صندوق سرمایه‌گذاری آسیایی II UOB Venture Management جمع‌آوری کرده است.

از این بودجه برای استخدام، تقویت موتور جست‌وجوی Evermos و سایر فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی و ورود به مناطق جدید در اندونزی استفاده می‌شود. به گفته مقامات این شرکت،  در حال حاضر ۱۰۰ هزار فروشنده فعال در بیش از ۵۰۰ شهر سطح 2 و رده 3 با Evermos همکاری دارند که عمدتاً در جزیره جاوا هستند.

نارضایتی که کلید تأسیس استارتاپ شد

به گفته مصدق، یکی از بنیان‌گذاران این شرکت، انگیزه راه‌اندازی Evermos، وجود نارضایتی از بسیاری شیوه‌های خرده فروشی در اندونزی بود. به عنوان مثال، خرده‌فروشی در اندونزی شامل چندین لایه توزیع است که قیمت‌ها را افزایش می‌دهد و رشد محصولات تقلبی آنلاین نیز باعث می‌شود بسیاری از مردم نسبت به خرید از بازارهای تجارت الکترونیک محتاط شوند.

وی می‌گوید: تقریباً 90 درصد اندونزیایی‌ها مسلمان هستند، بنابراین بازار مسلمانان و تقریباً تمام اندونزی را به عنوان هدف خود قرار داده‌ایم و به دقت محصولات موجود در پلتفرم خود را مدیریت می‌کنیم. یکی از مهم‌ترین جنبه‌ها این است که آیا این محصولات به بازار مسلمانان مرتبط هستند یا خیر. مثلاً باید حلال باشد یا اگر در حوزه مد و لباس است باید پوشیده و متناسب با شریعت اسلامی باشد.

Evermos، استارتاپی که از نارضایتی به وجود آمد

در بخش عرضه محصولات، Evermos با بیش از 500 برند کار می‌کند. مد، محصولات آرایشی و بهداشتی حلال و غذا و نوشیدنی از جمله مهمترین خدماتی است که این شرکت ارائه می‌دهد. به گفته مسئولان Evermos، حجم تراکنش‌های این شرکت در دو سال گذشته بیش از 60 برابر شده که عمدتاً به دلیل تأثیرات شیوع کرونا و روی آوردن مردم به خرید محصولات و خدمات آنلاین بوده است.

Evermos نیازی به فروشندگان برای خرید موجودی ندارد. در عوض، فروشندگان، اقلام انتخاب شده از کاتالوگ Evermos را در حلقه‌های اجتماعی خود از جمله خانواده، دوستان و همسایگان، از طریق واتساپ، فیس‌بوک و سایر شبکه‌های اجتماعی عرضه می‌کنند. فروشندگان یک صفحه فرود آنلاین دارند که در برنامه Evermos ایجاد شده است و می‌توانند لینک‌هایی در مورد محصولات برای مشتریان ارسال کنند. با این همه بیشترین فروش از طریق گفت‌وگوی مستقیم در پلتفرم شرکت صورت گرفته است.

Evermos موجودی، تدارکات و پشتیبانی مشتری را مدیریت می‌کند و مانند بسیاری دیگر از استارتاپ‌های تجارت اجتماعی در اندونزی بر شهرهای کوچکتر تمرکز دارد، جایی که نفوذ تجارت الکترونیک به دلیل عواملی مانند هزینه‌های حمل و نقل بالاتر نسبت به مناطق دیگر اندونزی، کمتر است. برای پایین نگه داشتن هزینه‌های حمل و نقل، فروشندگان Evermos اغلب سفارش‌های مشتریان خود را به صورت دسته‌ای گروه‌بندی می‌کنند. محصولات معمولاً از انبارهای خود برندها برای مشتریان ارسال می‌شود.

برندها معمولاً برای محصولات فروخته شده از طریق این شرکت، 30 درصد کمیسیون پرداخت می‌کنند و فروشندگان برتر Evermos  تقریباً معادل دستمزد ماهانه در اکثر ایالت‌های اندونزی (حدود 200 دلار در ماه) درآمد دارند.

گزارش از محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha