اندونزی با «وقاره» اعتماد زائران عمره را جلب می‌کند
کد خبر: 4001987
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۴

اندونزی با «وقاره» اعتماد زائران عمره را جلب می‌کند

تاکنون موارد مختلف کلاهبرداری از زائران عمره در اندونزی به مردم آسیب رسانده است و وقاره به عنوان یک بازار مجازی عمره، تلاش دارد که اعتماد از دست رفته بین مردم این کشور را به خود جلب کند.

به گزارش ایکنا، در سال‌های اخیر، فناوری‌های مبتنی بر اینترنت، شبکه‌های اجتماعی و گوشی‌های تلفن هوشمند، جای خود را در بین مردم جهان باز کرده‌ و باعث شده بسیاری از خدمات در حوزه‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی از طریق استارتا‌پ‌ها به مردم عرضه شود.

استارتاپ‌ها(نوآفرینی‌ها) در دنیای امروز جایگاه مهمی دارند و بسیاری از بزرگترین شرکت‌های جهان در حوزه‌های مختلف از استارتاپ‌های کوچک کار خود را شروع کرده‌اند.

استارتا‌پ‌ها در کشورهای در حال توسعه تبدیل به نوعی موتور اقتصادی در این کشورها شده‌اند و هر ساله‌ استارتاپ‌های زیادی در کشورهای در حال توسعه بنیان نهاده و برخی از آنها شهرت و نفوذ بسیاری در جوامع داخلی و بین‌المللی به دست می‌آورند.

موضوع استارتا‌پ‌ها در کشورهای اسلامی با توجه به جوان بودن جمعیت در بیشتر این کشورها در سال‌های اخیر بسیار داغ شده است. هرچند که مشکلاتی مانند کمبود حمایت دولتی و شیوع ویروس کرونا باعث شده که این استارتاپ‌ها برای توسعه خود با مشکل مواجه شوند، اما وارد شدن این استارتاپ‌ها به موضوعات تخصصی اسلامی مانند صنعت غذای حلال و تأمین مالی باعث شده که این حوزه در کشورهای اسلامی با استقبال روبه‌رو شوند.

گردشگری، موتور اقتصاد اندونزی

اندونزی به عنوان پرجمعیت‌ترین کشور اسلامی، از جمله کشورهایی است که در حوزه‌هایی مانند تأمین مالی اسلامی، صنعت غذای حلال و گردشگری اسلامی در حال سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای است.

دولت اندونزی با حمایتی که از نظام بانکی این کشور به خصوص در طول دوران کرونا داشته، باعث شده که بسیاری از شرکت‌های کوچک و متوسط، از جمله استارت‌آپ‌ها بتوانند به کار خود ادامه دهند.

براساس رتبه‌بندی سهولت انجام کسب و کار از سوی گروه بانک جهانی، اندونزی قبل از فیلیپین (رتبه 124) و پائین‌تر از چین (46) و مالزی (15) در رتبه 73 جهان برای انجام تجارت قرار دارد،  این کشور از نظر سهولت در حوزه تجارت روند صعودی داشته و در سال 2013 در رتبه 128 و در سال 2017 در رتبه 91 قرار گرفت.

در سال 2018، پایگاه داده انجمن صنایع خلاق دیجیتال اندونزی اعلام کرد که 992 استارتاپ فعال در این کشور وجود دارد که بیش از نیمی از آنها در جاکارتا و حومه اطراف آن مستقر بودند. منابع بین‌المللی مانند Catcha Group و Startup Ranking این تعداد را در حدود 2000 استارتاپ معرفی کرده‌اند.

تلاش برای جلب اعتماد مردم 

گردشگری حلال از جمله حوزه‌هایی است که صنعت گردشگری اندونزی را را تحت تأثیر خود قرار داده است. این کشور با داشتن بیش از 17 هزار جزیره، جاذبه‌ها و اهداف متنوعی را برای سفر گردشگران داخلی و خارجی جهانی ارائه می‌دهد.

صنعت گردشگری در اندونزی از صنایع در حال رشد است و فرصت‌های تجاری زیادی را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند.

بخش گردشگری و فرصت‌های تجاری بالقوه آن در اندونزی، باعث شده خدمات مرتبط با مسافرت و گردشگری و به خصوص آژانس‌های مسافرتی، به طور مداوم در حال رشد باشند. اندونزی یکی از کشورهایی است که خود گردشگران زیادی را به کشورهای مختلف جهان می‌فرستد و تعداد زیاد زائران اندونزیایی در مراسم حج تمتع و عمره مفرده نیز گواهی بر این ادعا است.

یکی از مهمترین سفرهای حلال در بین مسلمانان سفر حج (تمتع و عمره) است. در اندونزی هم یک استارتاپ تلاش کرده که از این فرصت برای توسعه و خدمات‌رسانی استفاده کند.

وقاره (Waqara) نام اپلیکیشنی در اندونزی بوده که با هدف خدمت‌رسانی به عمره‌گزاران در این کشور راه‌اندازی شده است. این استارتاپ اواخر سال 2019 از سوی دینو پتی جلال(Dino Patti Djalal)، سفیر سابق اندونزی در ایالات متحده راه‌اندازی شد.

به گفته مسئولان این استارتاپ، هدف وقاره این است که زیارت عمره را برای همه ممکن کند و مسیر این سفر را برای افرادی که مایلند حداقل یک بار در طول دوران زندگی خود به عمره مفرده بروند، ساده‌تر کنند.

جلال که این استارتاپ‌ را راه‌اندازی کرده در مورد علت تأسیس آن گفت است که وی نگران کلاهبرداری‌ در آژانس‌های مسافرتی عمره بود.

به گفته مؤسس وقاره، این استارتاپ می‌تواند به عنوان پیشگام و اولین نوآفرینی در حوزه سفر، زیارتی ایمن را برای مسافران سرزمین وحی تضمین کند.

وقاره: استارتاپی که برای جلوگیری از تقلب تاسیس شد

مدیر اجرایی وقاره می‌گوید: اپلیکیشن وقاره، بانکداری، خدمات عمره، بیمه، مؤسسات مالی و دولت را به هم متصل می‌کند. همه آنها در یک اکوسیستم به هم متصل شده‌اند تا عبادت را برای مسلمانان آسان‌تر کند. حضور وقاره در حوزه عمره مفرده می‌تواند به نگرانی‌های مسلمانان این کشور در انتخاب آژانس مسافرتی عمره پایان دهد.

تاکنون موارد مختلف کلاهبرداری عمره در اندونزی به مردم آسیب رسانده است و وقاره به عنوان یک بازار مجازی عمره، تلاش دارد که اعتماد از دست رفته بین مردم این کشور را به خود جلب کند.

برنامه وقاره به کاربران امکان می‌دهد تا بسته عمره را از 25 آژانس مسافرتی موجود در سراسر اندونزی رزرو کنند. از برخی ویژگی‌های ابتکاری وقاره، سیستم پیگیری سفارشات، گزینه‌های مختلف پرداخت و تأمین مالی با تعدادی از بانک‌های شریک مانند BNI Syariah و Bank Mandiri است.

وقاره: استارتاپی که برای جلوگیری از تقلب تاسیس شد

به دلیل بحران COVID-19، ممکن است تقاضای سفر در سال 2020 کمتر شده باشد و برخی از برنامه‌های وقاره در حال حاضر تعلیق شده‌ باشند. با این حال به نظر می‌رسد با توجه به افزایش تقاضا در دوران پسا کرونا، وقاره بتواند در بازار اندونزی بار دیگر نقش‌آفرینی کند. از سوی دیگر، تجربه وقاره می‌تواند مورد توجه سایر استارتاپ‌های اسلامی در کشورهای دیگر هم قرار گیرد.

گزارش از محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha