نحوه شبکه‌سازی مردمی فعالیت‌های قرآنی در مناطق محروم
کد خبر: 4008632
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۰
مدیر طرح بنیان مرصوص تشریح کرد؛

نحوه شبکه‌سازی مردمی فعالیت‌های قرآنی در مناطق محروم

مدیر طرح بنیان مرصوص با بیان اینکه شعار و هدف ما در اجرای این طرح توانمندسازی هسته‌های میانی و مردمی و شبکه‌سازی فعالیت‌های قرآنی در مناطق کم‎برخوردار است، گفت: تلاش می‌کنیم تا این مناطق در حوزه فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی خودگردان شوند و نیازی به نهاد‌ها برای انجام امور قرآنی نداشته باشند.

به گزارش ایکنا؛ برنامه زنده مصباح شبکه قرآن و معارف سیما، شب گذشته پنجم آبان‌ماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی شغلی، مدیر طرح بنیان مرصوص به منظور معرفی فعالیت‌ها و خدمات این طرح قرآنی به روی آنتن این شبکه تلویزیونی رفت.

شغلی درباره فعالیت و چیستی طرح بنیان مرصوص، گفت: بنیان مرصوص یک کارویژه در جامعه قرآنی ـ فرهنگی عصر است. جامعه فرهنگی و قرآنی عصر همان شاخه قرآنی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی است که یکی از جوامع ۲۷گانه بنیاد خاتم الاوصیا(عج) است. جامعه فرهنگی و قرآنی عصر حدود ۱۰ سال است که فعالیت خود را در قالب جبهه‌سازی و شبکه‌سازی فعالان قرآنی در سطح کشور انجام می‌دهد که در قالب طرح‌ها و کارویژه‌های مختلف به اهداف خوبی دست پیدا کرده است.

وی افزود: جامعه قرآنی ـ فرهنگی عصر کارگروه‌های ویژه‌ای دارد و یکی از کار ویژه‌های آن که طی یک سال و نیم اخیر و از ابتدای سال ۹۹ شروع به کار کرده است بحث فعالیت‌های قرآنی در مناطق کم برخوردار است؛ لذا طرح بنیان مرصوص با محوریت «قرآن در مناطق کم برخوردار» اجرا شده است. در قالب این طرح، مناطقی که از مراکز استان‌ها دور هستند و به نوعی دارای استعداد خوب قرآنی هستند، اما به دلیل اینکه فرد و یا نهادی به آن‌ها رسیدگی نکرده است، پرورش نیافته‌اند، مورد توجه قرار می‌گیرند.

مدیر طرح بنیان مرصوص اظهار کرد: اغلب این مناطق هیچ نهاد یا سازمان قرآنی حمایت کننده‌ای نداشته‌اند و یا نیرو‌ها و فعالیت کنشگران قرآنی در این مناطق پایین‌ترین حد را داشته‌اند؛ لذا طرح بنیان مرصوص به موجب ایجاد انگیزه و پیگیری جدی کار و فعالیت قرآنی در این مناطق راه‌اندازی شد که خوشبختانه طی یک سال و نیم گذشته فعالیت‌های خوبی را نیز انجام داده است و نشان داد می‌توان خارج از کار‌های سازمانی فعالیت‌های خوب قرآنی انجام داد.

وی ادامه داد: طی این طرح، کار در دو شاخه آموزش و تربیت، تبلیغ و ترویج پیش گرفته شد و در هر کدام چند برنامه ویژه طراحی شد که با کمک بنیاد علوی و بنیاد خانم الاوصیا(عج) توفیقات خوبی پیدا کرده است. چنانکه در شاخه آموزش و تربیت، کارگروه حفظ عمومی و تخصصی راه‌اندازی شد. در زمینه حفظ عمومی هر فرد با هر توانایی می‌تواند به امر حفظ سوره یا آیاتی از قرآن بپردازد، اما در بحث حفظ تخصصی به مؤسسات این مناطق که غالباً از سطح پایین و محروم هستند، آموزش‌های لازم داده شد.

شغلی در خصوص چرایی فعالیت در این مناطق و معیار انتخاب مناطق کمتر برخوردار در طرح بنیان مرصوص، گفت: چند سالی است که فعالیت‌های جهادی قرآنی در مناطق محروم و کم‌برخوردار انجام می‌شود اما سازماندهی نشده بود، لذا جامعه قرآنی ـ فرهنگی عصر با مدیریت جدید و جهادی فعالیت‌های قرآنی در مناطق محروم را بیشتر گسترش داد. سپس سعی کردیم با تک تک مناطق ارتباط بیشتری برقرار کنیم و تا امروز بیش از ۴۰۰ سفر از سوی جامعه عصر به این مناطق انجام شده است. حدود 70 درصد این مناطق مرزی هستند که همه این فعالیت‌ها و برنامه‌ها به صورت هدفمند انجام شده است تا کار‌های زمین مانده و کمتر مورد توجه قرار گرفته در این عرصه را پیگیری و دنبال کنیم.
 
شبکه‌سازی مردمی فعالیت‌های قرآنی در مناطق محروم

مدیر طرح بنیان مرصوص با اشاره به اینکه این مناطق دارای چند ویژگی هستند، اظهار کرد: یکی از مهمترین آن‌ها این است که فعالیت‌های قرآنی در آنجا به مانند جا‌های دیگر یا به اندازه فراگیری سایر شهر‌ها و مناطق نبوده است؛ یا تعداد فعالان قرآنی آن مناطق قابل توجه نیست. از سوی دیگر طی تعاملی که با بنیاد علوی داشتیم مقرر شد تا مناطقی نیز مشخص شود و آن‌ها راهکار ارائه دهند تا در کنار رشد شرایط اقتصادی و اشتغال‌زایی در این مناطق، فرهنگ آن‌ها نیز رشد پیدا کند و این یکی از شاخصه‌های فرهنگی قرآن است.

وی با اشاره به اثر حضور فعالیت‌های قرآنی در مناطق محروم در قالب طرح بنیان مرصوص گفت: این اثرگذاری جدا از بعد حمایتی و روحی و روانی موجب توسعه و پیشرفت مناطق محروم شده است. در این طرح از کار‌های موسمی و زودگذر گریزانیم و هدفمان این است که فعالیت‌های انجام شده موجب توانمندی افراد در مناطق محروم شود و بعد از آن نیاز به هیچ سازمان و نهادی هم نداشته باشند. هدف ما این است که این مناطق خودگردان شوند و نیازی به مراکز و نهاد‌ها و مانند این‌ها برای انجام امور قرآنی نداشته باشند و لذا با رویکرد توانمندسازی هسته‌های مردمی این کار را انجام داده‌ایم.
 
شیوه‌های ترویج فعالیت‌های قرآنی در طرح بنیان مرصوص
 
شغلی با اشاره به شیوه‌های ترویج فعالیت‌های قرآنی در طرح بنیان مرصوص گفت: در این طرح سعی می‌کنیم کار‌هایی را انجام دهیم که نمونه آن کمتر جایی دیده شده باشد؛ برای مثال برگزاری مسابقه کتابخوانی قرآنی، نقاشی قرآنی و مانند این‌ها را در برنامه داریم. همچنین برگزاری مسابقات قرآنی به صورت عمومی و تخصصی در قالب مسابقه کتابخوانی قرآنی، حفظ سوره‌های کوچک و قرائت قرآن ویژه خردسالان و برگزاری محافل انس با قرآن به صورت مناسبتی و فضاسازی شهری از دیگر برنامه‌های این کارگروه بوده است.

مدیر طرح بنیان مرصوص با بیان اینکه طی یک سال و نیم اخیر بیش از یکصد محفل انس با قرآن کریم، در مناطق کم برخوردار برگزار کردیم، گفت: از دیگر کار‌های ما برگزاری جلسات خانگی قرآن بود که در سطح کشور به شکل گسترده انجام می‌شد و ما در این مناطق به صورت ویژه آن را پیگیری کردیم. کار دیگر برگزاری دوره‌های تربیت مربی حفظ، روخوانی و روانخوانی و تربیت مربی جلسات خانگی قرآن است که بیش از هزار نفر در این دوره شرکت کرده‌اند.

وی در خصوص چشم‌انداز طرح بنیان مرصوص هم گفت: در ابتدای ورود ما به شهر‌های کم برخوردار بیش از ۹۰ درصد کار‌ها را خودمان انجام می‌دادیم، اما بعدا که وارد شدیم و به افراد اعتماد به نفس دادیم، بیش از ۵۰ درصد کار‌ها توسط این افراد انجام می‌شود؛ لذا چشم‌انداز ما این است که تا سه سال آینده صد درصد کار‌ها به خود این‌ افراد واگذار شود و بتوانند به خوبی از پس این فعالیت‌ها بربیایند و نقش ستاد بنیان مرصوص صرفاً هماهنگی باشد. تمام شعار ما توانمندسازی هسته‌های میانی و مرکزی مردمی و شبکه‌سازی فعالیت‌های قرآنی در مناطق کم برخوردار و محروم است.

شغلی با تأکید بر اینکه قطعاً دنبال کردن فرمایشات مقام معظم رهبری همراه با توفیقات خوبی است، ادامه داد: تا امروز در حدود ۳۰ منطقه محروم کشور حضور فعال داریم و در سفر‌های متعدد شاهد هستیم که مربیان، مدیران و فعالان قرآنی بعضاً از مهارت‌های ابتدایی ارتباط‌گیری برخوردار نیستند، بنابراین طی ارتباط هفتگی و با آموزش‌های لازم و مشورت و مشاوره، این افراد پیشرفت‌های خوبی داشتند و به موفقیت‌هایی دست پیدا کرده‌اند. قرار نیست ما برای همیشه در آن مناطق باقی بمانیم، بلکه در نظر داریم تا فعالان قرآنی مناطق را به خودکفایی برسانیم و آن‌ها را با لوازم آشنا کنیم تا به خودباوری برسند و پس از آن صرفاً به آن‌ها مشورت خواهیم داد.
انتهای پیام
captcha