از گمانه‌زنی‌ها تا انتصابات در امور قرآنی کشور
کد خبر: 4008469
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۶
اهم رویدادهای قرآنی هفته /

از گمانه‌زنی‌ها تا انتصابات در امور قرآنی کشور

خداحافظی معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد با پایان یافتن مدت زمان حکمش، علاقه‌مندان به این حوزه را آماده کرده است تا در هفته آتی منتظر شنیدن نام معاون جدید باشند، همچنین در این هفته با بازنشستگی مدیرکل سابق قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش پس از سال‌ها فعالیت، مدیرکل جدید منصوب شد.

رویدادهای قرآنی هفته ایکنابه گزارش ایکنا، هفته اول آبان‌ماه با رویدادهایی همچون خبر تعویق اعلام نتایج مرحله دوم شانزدهمین دوره ارزیابی حافظان، معرفی برگزیدگان آموزش غیرحضوری شورای عالی قرآن در مهر ۱۴۰۰، ادامه داشتن گمانه‌زنی‌ها از معاون جدید قرآن و عترت وزیر ارشاد، برگزاری بیست‌وپنجمین جلسه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن، اعلام زمان داوری مرحله نیمه‌نهایی مسابقات قرآن اوقاف، نشست مشترک اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت با مدیران اتحادیه‌های استانی، تعیین مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش و ... همراه بود.

آخرین اخبار از معاون جدید قرآن و عترت وزیر ارشاد

پس از آغاز به کار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم، تغییرات و جابه‌جایی‌ها در این وزارتخانه آغاز شد و با گذشت حدود دو ماه، تقریباً اکثر معاونت‌ها و مجموعه‌های تابع این وزارتخانه شاهد تغییرات مدیریتی و جابه‌جایی مدیران بودند، اما معاونت قرآن و عترت از معدود معاونت‌های وزارت ارشاد بوده که تاکنون دستخوش تغییر نشده و همین معرفی نشدن باعث شده است که از روزهای ابتدایی حضور وزیر ارشاد در این وزارتخانه گمانه‌زنی‌ها در مورد معاون آینده قرآن و عترت قوت بگیرد.

با نزدیک شدن به هفتم آبان‌، پایان مأموریت چهارساله عبدالهادی فقهی‌زاده در وزارت ارشاد، پیش‌بینی می‌شود که در هفته آینده شاهد خداحافظی رسمی این چهره دانشگاهی و پژوهشگر و محقق قرآنی با معاونت قرآن و عترت و معرفی معاون جدید باشیم.

این روزها در فضای قرآنی کشور نام چهره‌هایی همچون حجج‌اسلام حبیب‌رضا ارزانی و حمیدرضا ارباب‌سلیمانی بیش از هر نام دیگری برای حضور در معاونت قرآنی شنیده می‌شود. پیشتر نیز برخی خبرگزاری‌ها از چهره‌هایی همچون حسین اسدی و علیرضا معاف به عنوان گزینه‌های وزیر ارشاد برای انتصاب در جایگاه معاونت قرآن و عترت نام برده بودند.

خداحافظی فقهی‌زاده با کارکنان معاونت قرآن و عترت/ فرصت خدمت مغتنم و کوتاه است

عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآنی وزیر ارشاد صبح چهارشنبه پنجم آبان‌ماه در بازدیدی از ادارات کل معاونت قرآن و عترت از همکاران خود طلب حلالیت و خداحافظی کرد.

همچنین ایشان در بین نماز ظهر و عصر در صحبت‌های کوتاهی با اشاره به آیه شریفه سوره مبارکه قصص «تِلکَ الدّارُ الآخِرَةُ نَجعَلُها لِلَّذینَ لا یُریدونَ عُلُوًّا فِی الأَرضِ وَلا فَسادًا وَالعاقِبَةُ لِلمُتَّقینَ»، گفت: این عنوان‌ها و ظواهر چه خوب و چه بد خواهد گذشت و در دوره حیات‌مان علی الخصوص در این روزهای کرونایی که همه مرگ را خیلی از نزدیک احساس کردیم، درس عبرتی است که دلشیفته ظواهر مادی و دنیوی نشویم.

وی فرصت خدمت را بسیار مغتنم و کوتاه دانست و افزود: راه و رسم مسلمانی تأکید بر این دارد که آخرت مخصوص دو گروه است؛ گروه اول آنان که خوی و خلق برتری‌طلبی نداشته باشند و گروه دوم آنان که به دنبال تباهی، بدگویی و بدخواهی نباشند. لذا باید کار درست در عرصه‌های گوناگون را با توجه به تقوای فردی و اجتماعی انجام دهیم.

اعلام زمان داوری مرحله نیمه‌نهایی مسابقات قرآن اوقاف

مرحله نیمه‌نهایی چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن امسال در دو بخش ضبط تصویری و داوری متمرکز طراحی شده است. ضبط تصویری این مرحله از مسابقات طی روزهای ۲۵ و ۲۶ مهرماه به صورت همزمان در سراسر کشور برگزار شد. در این مرحله شرکت‌کنندگان با استقرار در ادارات کل اوقاف استان‌ محل سکونت خود نسبت به ضبط تصویری تلاوت‌های ضبط شده اقدام کردند. در ادامه تلاوت‌های ضبط شده شرکت‌کنندگان به مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف ارسال شد تا به صورت متمرکز مورد داوری قرار گیرد.

بر همین اساس داوری مرحله نیمه‌نهایی چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری سال ۱۴۰۰ از ۱۶ آبان‌ماه آغاز می‌شود. داوری آثار بخش بانوان طی روزهای ۱۶ تا ۱۹ آبان‌ماه و در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ ۲۰ و حفظ کل قرآن انجام می‌شود.

همچنین داوری این مرحله از مسابقات در بخش آقایان نیز از ۱۶ تا ۲۲ آبان‌ماه در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل،‌ حفظ کل، حفظ ۲۰ قرآن و اذان در جریان خواهد بود. بر اساس اعلام معاونت مسابقات مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف تعداد کل شرکت‌کنندگان بخش بانوان ۱۳۳ نفر و تعداد کل شرکت‌کنندگان بخش آقایان نیز ۲۵۷ نفر خواهد بود.

اجرای پویش سراسری قرائت دعای طلب باران

چند سالی است، میهن عزیز ما از بارش رحمت آسمانی کم‌بهره است؛ تا جایی که در برخی از مناطق با مشکل جدی کمبود آب مواجه است بر همین اساس طرح پویش ملی قرائت دعا استسقاء (دعای ۱۹ صحیفه سجادیه)، هم زمان در سراسر کشور اجرا شد. این پویش به همت اداره امور قرآنی استان همدان انجام شد.

برگزاری دوره توانمند‌سازی رابطان خبری ادارات امور قرآنی تبلیغات اسلامی

با توجه به لزوم انعکاس خبری و رسانه‌ای فعالیت‌های قرآنی ادارات امور قرآنی در استان‌ها و اطلاع عموم مردم از چگونگی این فعالیت‌ها در کشور، این سازمان، ساماندهی و تشکیل شبکه اطلاع‌رسانی قرآنی برگزاری این دوره در دستور کار قرار گرفت تا با معرفی رابطان و سرشاخه‌های اخبار قرآنی از سوی رؤسای ادارات امور قرآنی استان‌ها این کار به مرحله اجرا و عمل برسد.

آغاز ثبت‌نام دوره‌های آموزش علوم قرآنی ویژه کارگران

ثبت‌نام دوره‌های آموزشی علوم قرآنی ویژه کارگران سراسر کشور پیرو مصوبه شورای آموزش دارالقرآن خانه کارگر آغاز شده است.  ثبت نام کلاس‌ها فقط به صورت اینترنتی و از طریق سامانه آموزش خانه کارگر (سدا) به نشانی www.khanehkargar.ir  انجام شد .

این دوره‌های شامل روخوانی، کسب و کار در اسلامی، اندیشه‌های اسلامی، مکتب‌های سکولاریسم و لائیسم و فرماسونری از دیدگاه قرآن، تربیت مربی مهد و پیش‌دبستانی، توحید کودکانه، حفظ و تجوید کودکان، مکالمه عربی، حکمت‌های نهج‌البلاغه، مهارت‌های زندگی، حفظ کل و  اجزاء، خوشنویسی آیات قرآن، تاریخ تفسیر و ... است.

آغاز پویش «عهد قرآنی» از سوی شبکه قرآن سیما

پویش «عهد قرآنی» با شعار «ما امت محمدیم، مانند او باشیم» از سوی شبکه قرآن و معارف سیما آغاز شد. عهد بستن بر سر قرائت مصحف شریف، عمل به آیات نورانی قرآن کریم، انجام حداقل یک کار خیر و سرلوحه زندگی قرار دادن قرآن محوریت این پویش است. علاقه‌مندان با ثبت نام در نشانی https://qurantv.ir/ahdqurani و قرائت روزانه حداقل یک صفحه از قرآن می‌توانند در این پویش شرکت کنند.

تعیین مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش

میکائیل باقری به عنوان مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش منصوب شد. پیش از وی «محمدرضا مسیب‌زاده» -که به کسوت بازنشستگی نائل شده است- مسئولیت اداره‌کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش را بر عهده داشت.

میکائیل باقری، دانش‌آموخته مقطع دکتری علوم قرآن و حدیث از دانشگاه فردوسی مشهد است. وی دارای سابقه فعالیت ۲۸ ساله در آموزش و پرورش است و پیش از این نیز در سمت‌هایی چون مدیرکل قرآن، عترت و نماز، رئیس اداره قرآن، عترت و نماز خراسان رضوی و مدیر و مربی مرکز دارالقرآن الکریم شهرستان چناران تجربه فعالیت داشته است.

تعویق اعلام نتایج مرحله دوم شانزدهمین دوره ارزیابی حافظان

بنابر اطلاعیه سازمان دارالقرآن الکریم نتایج آزمون مرحله دوم شانزدهمین دوره ارزیابی تخصصی حافظان در دست اقدام بوده و زمان دقیق اعلام آن متعاقباً در درگاه اطلاع‌رسانی این سازمان خواهد شد. آزمون مرحله دوم شانزدهمین دوره ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم جمعه ۳۱ اردیبهشت به‌صورت هم‌زمان در سراسر کشور برگزار شد. این آزمون در حوزه تهران و شمیرانات با حضور ۹۲۴ شرکت‌کننده در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد.

اجرای ویژه‌برنامه «درجه یک» با حضور دو قاری قرآن

برنامه درجه یک شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی ایران، اول آبان‌ و همزمان با ولادت پیامبر اکرم(ص) با حضور هادی موحدی‌امین، حائز رتبه نخست رشته قرائت مسابقات بین‌المللی قرآن کرواسی و مهدی غلام‌نژاد، قاری بین‌المللی کشورمان همراه بود.

ارسال کمک‌های قرارگاه خادمان و یاوران قرآنی شهید سلیمانی به زلزله‌زدگان اندیکا

همزمان با میلاد با سعادت پیامبر اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع)، اولین محموله کمک‌های قرارگاه خادمان و یاوران قرآنی شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی به منظور کمک به مردم شریف و زلزله‌زده شهرستان اندیکا در استان خوزستان ارسال شد.  

این محموله شامل لوازم خانگی، لوازم التحریر، مواد خوراکی، پوشاک و بسته‌های معیشتی به ارزش بالغ بر یک میلیارد تومان بود.

اعلام اسامی برگزیدگان پویش «شمیم خوش حسین از قرآن بجوی»

این پویش در راستای ارتباط دوسویه بین مخاطبان فعال خبرگزاری ایکنا و همسو شدن با برپایی آئین‌های عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) و همچنین تأکید چندباره به همنشینی قرآن و عترت و توجه بیش از پیش به ترویج قرآن در مراسم سوگواری حسینی، طی ماه‌های محرم و صفر ۱۴۰۰ از سوی خبرگزاری ایکنا، برگزار شد. اسامی برگزیدگان همزمان با آخرین روز هفته وحدت اعلام شد و به زودی با نفرات برتر این دوره جهت دریافت هدیه خود تماس گرفته می‌شود.

جشن اتمام حفظ کل قاری نوجوان « امیرحسین لندرانی»

امیرحسین لندرانی قاری و حافظ کل ١۴ ساله اهل تهران است که امر حفظ کل قرآن را نزد امیر باقری آغاز و با حجت‌الاسلام سیدمحمد میریحیی پیگیری کرده و پس از عضویت در طرح اُسوه زیر نظر مسعود رضایی به اتمام رساند که طی مراسمی در میلاد پیامبر اکرم(ص) و امام صادق(ع) از وی تجلیل شد.

معرفی برگزیدگان آموزش غیرحضوری شورای عالی قرآن در مهر ۱۴۰۰

سیدعباس حسینی از کردستان، هادی حافظ‌آبادی از کرمان‌، جعفر ملک‌پور از مازندران، مهدی کرمی از زنجان، حمزه عوده‌زاده از خوزستان و امیرحسین خجسته‌فر از فارس به‌عنوان قاریان برگزیده مهرماه این آموزش تعیین شدند.

براساس این گزارش سومین دوره آموزش غیرحضوری شورای عالی قرآن که با هدف رشد و پیشرفت فنی تلاوت قاریان برگزیده در طرح ارزیابی و به منظور موفقیت ایشان در مقاطع و درجات بالاتر اجرا شد، ۷۷ نفر از قاریان غیرتهرانی دارنده گواهینامه تخصصی در درجات ۳ و ۴، در پنج گروه مجزا با حضور اساتید ممتاز عضویت دارند و به صورت مجازی از آن بهره‌مند می‌شوند.

براساس این گزارش، جلسات آموزشی، یک نوبت در ماه برگزار می‌شود. در یک نوبت به صورت ارتباط برخط و تصویری و در نوبت بعدی به صورت ارسال فایل و دریافت نکات اساتید انجام می‌شود و در پایان ماه قاریانی که بهترین عملکرد را در هر کدام از گروه‌های پنجگانه داشته باشند، تعیین و معرفی می‌شوند.

بازگشت «غلامرضا احمدی» پس از حدود دو دهه به تلویزیون

«غلامرضا احمدی» فعال قرآنی و چهره شناخته شده در رسانه ملی به عنوان مجری قرآنی و معارفی، پس از حدود دو دهه در مقام اجرای برنامه، مجدد در شب ولادت نبی مکرم اسلام و امام جعفر صادق(ع) با اجرای برنامه‌ای به قاب تلویزیون بازگشت.

پیام وزیر بهداشت به مناسبت آغاز جشنواره هدهد

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مناسبت آغاز بیست‌وششمین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشگاهیان وزارت بهداشت پیامی را صادر کرد که در بخشی از این پیام آمده است؛

جشنواره قرآنی هدهد از جمله رویدادهای پرمخاطبی است که فضای فکری و روحی دانشجویان، کارمندان و اساتید محترم دانشگاه‌های علوم پزشکی را بیش از پیش با عطر قرآن کریم معطر و متبرک می‌گرداند.

از این رو برگزاری این دوره از جشنواره قرآنی را فرصتی مغتنم در اشاعه فرهنگ غنی قرآنی دانسته و امیدوارم دفتر بیست و ششم این منظومه وحی که در سال ۱۴۰۰ گشوده می‌شود، شاهد تحولات کمی و کیفی نوین فعالیت‌های قرآنی خانواده وزارت بهداشت در افق چشم‌انداز ایران اسلامی باشیم.

برگزاری بیست‌وپنجمین جلسه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن

در این نشست به تشریح سه اقدام استان‌ها در اجرای آزمون عمومی حفظ قرآن، پنج رکن اصلی آزمون عمومی حفظ قرآن و بخشی از فعالیت‌های حوزه علمیه خواهران در زمینه حفظ قرآن پرداخته شد و در پایان نیز بر اطلاع‌رسانی و انگیزه‌بخشی  تأکید شد. همچنین در این جلسه مقرر شد به منظور رفع تعارضات به وجود آمده بین ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم و وزارت ارشاد، جلسه‌ای با حضور مدیران دو نهاد برگزار شود.

همایش تخصصی ـ قرآنی «ذهن برتر از نگاه قرآن» برگزار شد

این همایش با تدریس امین محمدپور، حافظ کل قرآن و نهج‌البلاغه و پژوهشگر قرآن کریم در فرهنگسرای قرآن برپا شد. بررسی شگفتی‌های مغز و ژنتیک از نگاه قرآن، اشاره به عظمت مغز، ضمیر خودآگاه و نوخودآگاه،  روان آرام مردم در دوران گذشته، ضرورت سواد رسانه و سواد ارتباطات برای والدین و خانواده‌ها،  اثرات مستقیم ذهن بر روی سلول‌های بنیادی و ژنوم انسان‌ها، ساختار جسمی، روانی و روحی انسان، ضرورت نشاط در زندگی و ... از جمله مواردی بود که طی این همایش به آن پرداخته شد.

ابلاغ آئین‌نامه ضوابط هزینه‌کرد اعتبارات قرآنی ادارات کل تبلیغات

همه‌‎ساله دستورالعمل نحوه هزینه‌کرد اعتبارات قرآنی ادارات کل تبلیغات اسلامی استان‌ها از سوی سازمان دارالقرآن الکریم به منظور یکسان‌سازی و انسجام در هزینه‌کرد اعتبارات قرآنی و انضباط مالی و محاسبه و پرداخت قانونمند اعتبارات برنامه‌ای، تهیه، تنظیم و به استان‌ها ابلاغ می‌شود.

امسال نیز در همین راستا، با توجه به برنامه‌ریزی به عمل آمده در خصوص برنامه و بودجه حمایتی این سازمان و نیز برنامه و بودجه فصل استان‌ها، «آیین‌نامه ضوابط و چگونگی هزینه‌کرد اعتبارات قرآنی ادارات کل تبلیغات اسلامی استان‌ها» برای اجرا در سال ۱۴۰۰ تهیه و به ادارات کل تبلیغات اسلامی استان‌ها ابلاغ شد.

نشست مشترک اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت با مدیران اتحادیه‌های استانی

دومین نشست مشترک اعضای هیئت‌مدیره و بازرسی اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت با مدیران عامل اتحادیه‌های با مباحثی چون پیگیری بیمه فعالان قرآنی، مشکل ثبت‌‌نام در سامانه حمد، حل مشکل مالیات مؤسسات و تهیه دفاتر مالیاتی، چرایی عدم به‌کارگیری نیروهای قرآنی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش، تطبیق طرح برنامه‌های استانی با اسناد بالادستی و تلاش بر میزان همخوانی آن‌ها با طرح‌های کشوری و ملی برای اخذ اعتبار، راه‌ا‌ندازی صندوق ذخیره حمایت از فعالان قرآنی کشور در اتحادیه کشوری و ایجاد سازوکار حق عضویت گرفتن از مؤسسات و... همراه بود.

نهمین دوره جشنواره قرآنی الحافظون برگزار می‌شود

سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ در راستای نشر و ترویج فرهنگ حفظ قرآن کریم و استفاده از فضای مجازی، نهمین دوره جشنواره تخصصی حفظ قرآن )الحافظون) را برگزار می‌کند. زمان برگزاری مراحل مقدماتی و نهایی این جشنواره که به صورت مجازی برگزار می‌شود در دو بازه زمانی آبان و آذر خواهد بود. نهمین دوره الحافظون در سه مقطع سنی زیر ۷ سال، ۷ تا ۹ سال و ۱۰ تا ۱۵ سال برپا می‌شود.

اسامی فینالیست‌ها و داوران جشنواره تلاوت مجلسی در برخی استان‌ها

هفته‌ای که گذشت با اخبار متعدد از اسامی فینالیست‌های جشنواره تلاوت‌ مجلسی استان‌ها همراه بودیم. این جشنواره در استان تهران نیز برگزار شد و  قرار شد مرحله فینال رقابت‌های استان تهران به میزبانی فرهنگسرای قرآن، ششم آبان‌ماه برگزار شد. یونس شاه‌مرادی، مهدی دولت‌آبادی، وحید براتی، مسعود خیری، حسین بیات، بابک اشرافی از جمله فینالیست‌های استان تهران بودند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha