جزئیات داوری جشنواره «نور امید» و انتشار ۲ هزار اثر قرآنی در فضای مجازی
کد خبر: 4008961
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۷
موسوی‌بلده خبر داد:

جزئیات داوری جشنواره «نور امید» و انتشار ۲ هزار اثر قرآنی در فضای مجازی

رئیس اجرایی شورای عالی قرآن شهرداری تهران با اشاره به جزئیات دومین جشنواره قرآنی «نور امید» و عدم تخصیص اعتبار از سوی متولیان امر، گفت: اتفاق خوبی که در این دوره از جشنواره رقم می‌خورد نمایش آثار در فضای مجازی است؛ لذا به محض پایان داوری، بیش از دو هزار اثر هنری و قرآنی منتشر می‌شود.

سیدحسین موسوی‌بلدهبا توجه به اوج‌گیری شیوع کرونا و عدم برگزاری جشنواره‌های عمومی در کشور، دومین جشنواره قرآنی نور امید در رشته‌های تحقیق و ترتیل آقایان و بانوان بالای ۱۵ سال و زیر ۱۵ سال؛ آیه‌گرافی؛ خوشنویسی در رشته‌های نستعلیق، شکسته‌نستعلیق، ثلث و نسخ؛ تفسیر؛ نقاشی کودکان؛ فیلم کوتاه؛ مستند و فیلمنامه در فضای مجازی برگزار شد. با توجه به اینکه بیش از یک هفته از آخرین مهلت ارسال آثار به این جشنواره گذشته است از سیدحسین موسوی‌بلده، رئیس اجرایی شورای عالی قرآن شهرداری تهران، به عنوان متولی برگزاری این جشنواره، کم و کیف این دوره و میزان مشارکت و جزئیات آن را جویا شدیم.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با بیان اینکه استقبال از دوره اول جشنواره قرآنی نور امید خوب بود و تصمیم به پربارتر شدن آن گرفتیم، اظهار کرد: بخشی از اجرای این جشنواره به صورت حمایتی برعهده سازمان دارالقرآن الکریم تبلیغات اسلامی است تا جشنواره از لحاظ کمی و کیفی سطح بالاتری پیدا کند.

رئیس اجرایی شورای عالی قرآن شهرداری تهران افزود: بر همین اساس رشته‌های جدیدی به دومین دوره مسابقه قرآنی نور امید اضافه شدند؛ از جمله نقاشی کودکان، فیلم‌های موبایلی، فیلم مستند، فیلم کوتاه قرآنی و فیلمنامه که در کنار آیه‌گرافی و خوشنویسی در رشته‌های نستعلیق، شکسته‌نستعلیق، ثلث و نسخ و همچنین تفسیر و رشته‌های تحقیق و ترتیل آقایان و بانوان بالای ۱۵ سال و زیر ۱۵ سال برگزار می‌شود.
 
ارسال بیش از 1200 اثر قرآنی به جشنواره دوم
 
موسوی‌بلده تصریح کرد: در این دوره از مسابقه بیش از ۱۲۰۰ نفر در بخش‌های مختلف شرکت کردند که داوری این دوره از مسابقه را در موضوع آیه‌گرافی مسعود نجابتی دبیر، سیدمهدی حسینی، مجتبی مجلسی و حمید قربانپور برعهده داشتند. دبیر بخش خوشنویسی محمدرضا میرفندرسکی و داوران ید‌الله کابلی‌خوانساری، علی‌اشرف صندوق‌آبادی و علی رضائیان بودند. دبیر بخش قرائت تحقیق و ترتیل آقایان سیدعلیرضا موسوی‌بلده و هیئت داوران سیدمحسن موسوی‌بلده، محمدرضا پورزرگری، احمد ابوالقاسی، امین پویا و محسن یاراحمدی بودند. در بخش قرائت تحقیق و ترتیل بانوان نیز دبیر آن شکیبا رحمانی‌منش بود و مرجان نیاورانی، راضیه جمالی، فاطمه شریفی داوران بخش تحقیق را برعهده داشتند. همچنین در بخش ترتیل بانوان معصومه عباسی‌نظری، راضیه جمالی و الهام ماندگارمهر هیئت داوران بودند.

رئیس اجرایی شورای عالی قرآن شهرداری تهران ادامه داد: دبیر بخش فیلم مستند، کوتاه و فیلم‌نامه هم، که این دوره به جشنواره اضافه شد، مهدی دادجو بود و جلیل فرجاد، امیر پوررحمانی، علی شاه‌محمدی، کریم خودسیانی و علیرضا اسحاقی به عنوان هیئت داوران معرفی شدند. یکی از رشته‌های دیگری که این دوره اضافه شد، نقاشی کودکان بود که در دو گروه سنی ۹ تا ۱۲ سال و ۱۳ تا ۱۵ سال برگزار شد. دبیر آن زهرا اسماعیل‌تبار بود و داوران آن مامک یحیی‌پور و نادر موسوی بودند.

موسوی‌بلده درباره معرفی و زمان اعلام نتایج برگزیدگان گفت: مسئله‌ای که امروز با آن مواجه هستیم وقفه‌ در خصوص اعتبار است و علی‌رغم استقبال خوب علاقه‌مندان به این حوزه، هنوز اعتبار آن تخصیص پیدا نکرده است. هم از سوی شهرداری تهران و هم از سوی سازمان دارالقرآن این اعتبارات تأمین نشده است و در حال پیگیری هستیم. امیدواریم با توجه به قول‌هایی که داده شده است، بتوانیم هرچه زودتر این مشکل را مرتفع کنیم.
 
پوشش رسانه‌ای این مسابقه قرآنی از سوی صدا و سیما حمایت نشد
 
وی با بیان اینکه متأسفانه علی‌رغم تلاش‌ و مشارکتی که با سازمان تبلیغات اسلامی داشتیم، پوشش رسانه‌ای این مسابقه قرآنی از سوی صدا و سیما مورد حمایت قرار نگرفت، گفت: در حالی که انتظار می‌رفت جشنواره نور امید بیش از این از سوی متولیان این حوزه حمایت شود. البته امیدواریم با روی کار آمدن مدیران جدید این همخوانی بیش از گذشته دیده شود.

رئیس اجرایی شورای عالی قرآن شهرداری تهران تصریح کرد: اتفاق خوبی که در این دوره از جشنواره رقم می‌خورد، به محض اینکه داوری به اتمام برسد و برگزیدگان اعلام شوند، آثار بر روی سایت جشنواره به نمایش در خواهد آمد. این سایت، به عنوان اولین سایت قرآنی کشور، آثار هنری و قرآنی را نمایش خواهد داد. در واقع دو هزار اثر در این سایت بارگذاری می‌‌شود.

نخستین جشنواره قرآنی نور امید در مرداد سال گذشته در رشته‌های قرائت ترتیل و تحقیق، خوشنویسی و آیه‌گرافی در سطح ملی و در فضای مجازی با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار و حدود هزار اثر ارسال شد.
انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha