عظیمی: فیلم فجر جهانی یک دستاورد هم نداشته است
کد خبر: 4009686
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۰
جشنواره‌های سینمایی و دوری از اهداف اصلی/ 7

عظیمی: فیلم فجر جهانی یک دستاورد هم نداشته است

یک مدیر سابق سینما گفت: حامیان جداسازی بخش بین‌الملل جشنواره جهانی فیلم فجر بگویند این جداسازی چه دستاوردی برای سینما درپی داشته است.

مهدی عظیمی، تهیه‌کننده سینما در گفت‌‌وگو با ایکنا پیرامون ادغام بخش بین‌الملل جشنواره با سینمای ایران بیان کرد: برگزاری جشنواره سینمایی با یک هدفی برگزار می‌شود؛ هدفی که باید جریان‌سازی نیز به همراه داشته باشد، اما متاسفانه در کشور ما جشنواره تافته‌ای جدابافته هستند که به سینما ربط چندانی ندارند! برای همین وقتی جشنواره‌ای در کشور برگزار می‌شود، ما شاهد جریان‌سازی آن اتفاق در تولیدات سینمایی نیستیم. این کم‌توجهی در شرایطی است که اگر یک فستیوال سینمایی می‌توانست موثر برگزار شود باید جوایزش تولیدات سینمایی را به سمت کارهای منتخب هدایت می‌کرد.

وی افزود: جشنواره فیلم فجر را باید از این قاعده مستثنی دانست، چون تا حدی این رویداد توانسته برای فیلمسازانی جریانسازی داشته باشد، به‌ویژه در سال‌های قبل که بخش بین‌الملل به صورت واحد با سینمای ایران برگزار می‌شد شاهد آشنایی بیشتر فیلمسازان خارجی با سینمای ایران بودیم اما متاسفانه در چند سال اخیر این دو بخش از یکدیگر جدا شد، جداسازی که عملاً دستاورد مشخصی برای سینمای کشورمان در پی نداشته است، الا اینکه عده‌ای بخواهند به واسطه این رویداد با خارج ارتباط بیشتری داشته باشند.

این تهیه‌کننده ادامه داد: بانیان این جداسازی ممکن است این ادعا را داشته باشند این جداسازی دستآورد بسیاری برای سینما به همراه داشته است و ما هم خوشحال می‌شویم تعدادی از این نتایج درخشان را به ما بگویند. شاید مدعی شوند این فستیوال درجه الف را دریافت کرده است، اما اگر فرض بگیریم ادعایشان درست است این درجه‌بندی چه نتیجه‌ای برای سینمای کشورمان به همراه داشته است؟

کد

مسئول سابق گروه تلویزیون بسیج در سازمان صدا و سیما متذکر شد: باید در نظر داشت ادغام جشنواره هم نمی‌تواند باعث شود که جشنواره فجر به یک رویداد شگفت‌انگیز تبدیل شود چون اصل کار آنگونه که باید پایه‌ریزی نشده، برای همین نتایج آن هم چندان درخور توجه نخواهد بود، اما همانگونه که گفتم حداقل باعث می‌شود سینماگران داخل با فیلمسازان و سینماگران خارجی ارتباط برقرار کرده و همین عامل باعث اتفاقات خوبی در سینمای کشور شود.

دبیر شانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت تاکید کرد: برگزاری مجزای بخش بین‌الملل یک ویژگی روشن داشت آنهم اینکه در این رویداد کمتر فیلمی را شاهد بودیم که در آن اهداف و آرمان‌های انقلاب مدنظر باشد، البته برای ظاهرسازی بخشی با عنوانی خاص درنظر گرفته می‌شد تا جایزه‌ای هم در این حوزه داده شود اما کلیت کارها در جهت اعتلای اهداف انقلاب اسلامی نبود.


بیشتر بخوانید:

درستکار: حضور اسپانسر قانونمند شود

آذین: یکی شدن فیلم فجر حرکتی در جهت ایجاد عدالت است


این مدیر سابق سینمایی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به بحث حامی مالی در سینما اشاره کرد و گفت: اگر اصول در سینما به درستی طراحی شود طبیعتاً حامی مالی می‌تواند به سینما در وضعیت فعلی کمک کند اما این اتفاق نیز در سینمای کشورمان کارکرد درستی ندارد، چون وقتی سرمایه‌گذار در اتفاقی سینمایی مشارکت می‌کند همه چیز آن رویداد را مال خود کرده و به نوعی هویت آن رویداد را تغییر می‌دهد.

مدیرعامل سابق انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس تاکید کرد: در سخنانی شنیده می‌شود که دبیر جشنواره است که دکترین یک جشنواره را پایه‌ریزی می‌کند. این تصور، برداشتی غیرحرفه‌ای است، چون اگر بخواهیم به امید یک فرد باشیم نتیجه همانی خواهد شد که در یکی از جشنواره‌هایی که برگزار شد، شاهدش بودیم. وزارت ارشاد و سازمان سینمایی باید دستورالعملی لازم‌الاجرا را پایه‌ریزی کنند تا هر دبیری که برای جشنواره‌های سینمایی در نظر گرفته شد بر پایه اصول طراحی شده، کارهای خود را پیش برد. برای درک بهتر از تبلیغات تلویزیون فارغ از درست یا غلط بودنش مثال می‌زنم. فردی که می‌خواهد در رسانه ملی تبلیغ کند می‌داند باید چه مواردی را رعایت کند. این رویکرد باید در سینما نیز رخ دهد تا بتوان حضور حامی مالی را مفید بر فایده دانست.

انتهای پیام
captcha