برآوردن شرایط اعلام‌شده از سوی عربستان ناممکن است
کد خبر: 4010132
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۵
وزیر خارجه لبنان:

برآوردن شرایط اعلام‌شده از سوی عربستان ناممکن است

عبدالله بوحبیب با ناممکن خواندن شرایط اعلام‌شده از سوی عربستان برای بهبود روابط، کاستن از نقش حزب‌الله را مهم‌ترین شرط سعودی معرفی کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از تی ار تی عربی، وزیر خارجه لبنان با تأکید بر اینکه عربستان با درخواست از دولت برای محدود کردن نقش حزب‌الله، شرایط غیرممکنی را بر ما تحمیل می‌کند، تصریح کرد اگر سعودی می‌خواهد ما سر حزب‌الله را تقدیم آن‌ها کنیم، ما نمی‌توانیم چنین کنیم.

وی افزود: سعودی‌ها حتی قبل از مناقشه دیپلماتیک اخیر هیچ تماسی با دولت تازه‌تأسیس نداشتند.

بو‌حبیب در گفت‌وگو با رویترز گفت: ما با مشکل بزرگی روبرو هستیم، اگر آن‌ها فقط سر حزب‌الله را بخواهند، ما به عنوان کشور لبنان نمی‌توانیم چنین کنیم. وی تصریح کرد که این بحران دیپلماتیک در پی اظهارات وزیر خارجه عربستان سعودی مبنی بر اینکه مشکل اصلی حزب‌الله است و نه جرج قرداحی،  ایجاد شد.

وی افزود که حزب‌الله بر کشور سیطره ندارد، بلکه بخشی از نظام سیاسی لبنان است که از بازی‌های متعارف سیاست در این کشور بهره می‌برد، البته این حزب دنباله‌ای نظامی در منطقه دارد، اما در لبنان از آن استفاده نمی‌کند، این واقعیت سیاسی لبنان است و با شرایط کنونی نمی‌توان این واقعیت را تغییر داد.

بوحبیب تصریح کرد که از نظر او گفت‌وگوی متقابل بین لبنان و عربستان سعودی تنها راه‌حل این اختلاف است، اما افزود که از زمان تشکیل دولت نجیب میقاتی، هیچ دیداری در هیچ سطحی بین دو طرف وجود نداشته است.

در روزهای گذشته عربستان، امارات، بحرین و کویت در اعتراض به اظهارات جورج قرداحی وزیر اطلاع‌رسانی لبنان درباره جنگ یمن، سفرای خود را از بیروت فراخواندند.

این اختلاف پس از انتشار مصاحبه‌ای با قرداحی آغاز شد که پیش از انتصاب وی به وزارت اطلاع‌رسانی ضبط شده بود. وی در این مصاحبه تصریح می‌کند که حوثی‌ها در برابر تجاوز عربستان سعودی و امارات از خود دفاع می‌کنند.

انتهای پیام
captcha