به گزارش ایکنا، آیتالله مهدی هادوی تهرانی، 16 آبانماه در ادامه تفسیر سوره مبارکه کهف، گفت: خداوند در آیه هفتم سوره کهف «إِنَّا جَعَلْنَا مَا عَلَى الْأَرْضِ زِينَةً لَهَا لِنَبْلُوَهُمْ أَيُّهُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا» فرمود که ما آنچه بر زمین است، زینت قرار دادیم تا شما را آزمایش کنیم که کدام یک از شما عمل نیکوتری دارید؛ این آیه ناظر به آیهای است که فرمود ما آسمان و زمین را در شش روز آفریدیم، در حالی که عرش الهی بر آب استوار بود و اگر ای پیامبر(ص) به آنها بگویی که شما بعد از مرگ برانگیخته میشوید، خواهند گفت که این سخن سحر و جادوی آشکار است.
وی افزود: علامه طباطبایی درباره آیه 9 سوره کهف «أَمْ حَسِبْتَ أَنَّ أَصْحَابَ الْكَهْفِ وَالرَّقِيمِ كَانُوا مِنْ آيَاتِنَا عَجَبًا» فرموده است که این آیه ناظر به آیات قبل است؛ یعنی مردم در دنیا دلبسته زینتها و اموال میشوند، اما موقع مرگ یک دفعه همه اینها در برابر چشمانشان فرو میریزد و تبدیل به سنگلاخ بیآب و علف میشود و بعد از مرگ از آنها پرسیده میشود که چقدر در دنیا(و برزخ) بودید و جواب میدهند «یوما او بعض یوم»، یک روز یا مقداری از یک روز.
آیتالله هادوی تهرانی بیان کرد: داستان اصحاب کهف هم از همین سنخ است، چون آنها هم چند صدسالی خوابیدند وقتی بیدار شدند، تصور کردند که یک روز یا نصف روز خواب بودهاند. از منظر علامه طباطبایی ماجرای اصحاب کهف عجیبتر از این نیست که مردمانی که میمیرند، صدها سال و بلکه صدها هزار سال در عالم برزخ خواب هستند و بعد بیدار میشوند و تصورشان این است که یک یا کمتر از یک روز خواب بودهاند.
استاد تفسیر حوزه علمیه با اشاره به آیه «إِذْ أَوَى الْفِتْيَةُ إِلَى الْكَهْفِ فَقَالُوا رَبَّنَا آتِنَا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً وَهَيِّئْ لَنَا مِنْ أَمْرِنَا رَشَدًا»، گفت: به تعبیر علامه طباطبایی تعبیر فتی نشاندهنده جوانی آن گروه است، ولی علامه آن را به شاب معنا کرده است؛ البته بین فتوت(فتی) و شباب(جوانی) تفاوت دارد و ظاهراً مقصود قرآن این است که این گروه، جوانمرد بودند، در حالی که ممکن است جوان هم نبودهاند.
هادوی تهرانی بیان کرد: علامه تعبیر «رَبَّنَا آتِنَا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً....» را نشانگر این دانستند که آنها از بقیه قدرتها نومید شده و تنها تکیهگاه ایشان خداوند است، به همین دلیل «من لدنک» آمده است. رشد در این آیه در برابر «غی» یعنی گمراهی است. اینها از خدا درخواست رحمت دارند و میخواهند که خدا از امر خود هدایتی برای آنها قرار دهد.
استاد حوزه علمیه تصریح کرد: وقتی انسان واقعا از خدا چیزی بخواهد، وعده قطعی خدا این است که آن را اجابت میکند، لذا فرموده است که «وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ»، در ادامه هم فرموده است که رحمت خدا به اینها رحمت خاصی بوده و آن این است که خدا بر گوش آنها زد.
وی افزود: معنای تحتاللفظی «فضربنا» این است که ما بر گوش اینها زدیم که این تعبیر بلاغی است؛ مفسران شیعه و سنی، زدن را به معنای پرده معنا کردهاند و اینکه سبب شده آنها نشنوند؛ در مجمعالبیان هم آمده که ما خواب را بر اینها مسلط کردیم، علامه در المیزان معنای دیگری ذکر کرده و آن اینکه فضربنا اشاره به همان چیزی است که مادران برای خواب کردن بچه روی گوش آنها میزنند و حواس او را پرت کرده و باعث خواب رفتن کودک میشود.
استاد حوزه علمیه بیان کرد: دکتر محمدمهدی اصفهانی که از بنیانگذاران طب اسلامی در دانشگاه علوم پزشکی ایران بود، در عمره به بنده گفت ما وقتی به این آیه رسیدیم این سؤال مطرح شد که بین زدن به گوش و خوابیدن چه رابطهای وجود دارد و بعد شروع به تحقیق کردیم -اگر در دین مطالب پزشکی و علوم دیگر وجود دارد باید به روش تجربی و علمی آزموده شود- و متوجه شدیم که نقاطی در گوش وجود دارد که اگر آنها با سوزن و جریان خفیف الکترونیکی تحریک شود، انسان به خواب میرود.
هادوی تهرانی تصریح کرد: در طب سوزنی چینی سه نقطه را کشف کرده و اشخاص را با آن میخواباندند و ما هم دو نقطه به آن افزودیم و این دانش ما هست که تا 5 نقطه را شناسایی کرده و شاید بیش از اینها نقطه وجود داشته باشد. حتی در مورد تاثیر ماساژ گوش در درمان بدخوابی افراد هم مطالبی مطرح است و این عظمت قرآن را برای صاحبان سایر علوم هم روشن میکند.
وی اضافه کرد: در آیه 12 «ثُمَّ بَعَثْنَاهُمْ لِنَعْلَمَ أَيُّ الْحِزْبَيْنِ أَحْصَى لِمَا لَبِثُوا أَمَدًا» هم فرموده است که ما اینها را از خواب برانگیختیم تا بدانیم که اینها خودشان بگویند چقدر خوابیدهاند؛ یعنی همان پرسشی که از همه اموات سؤال خواهد شد و کسی نمیداند؛ اصحاب کهف هم همان پاسخ را دادند؛ علامه در اینجا این احتمال را طرح کرده که مراد از «ای الحزبین» یعنی مردمان دیگر بگویند که اصحاب کهف چقدر خواب بودهاند و بعد خود ایشان هم آن را رد کرده است.
استاد حوزه علمیه با توجه به آیه 13 گفت: این نحوه قصهگویی قرآن برای همه ما در امر تبلیغ و برای رسانهها اعم از صدا و سیما و ... باید الگو باشد؛ صدا و سیما وقتی سریال میسازد فقط دنبال جذب مخاطب نباشد که البته جذب مخاطب هم کار درستی است، ولی باید در نهایت مفاهیم ارزشمندی را به مخاطبان منتقل کنند و ضد ارزشها را دور کنند، کاری که در هنر غربی به وضوح دیده میشود ولی آنها هدفشان ترویج ارزشهای خودشان است.
وی افزود: ما سریال میسازیم، اما گاهی فقط جذاب است و مفاهیمی القاء میکند که با فرهنگ دینی و بومی ما سازگار نیست.
انتهای پیام