نیازمند استفاده از فناوری‌های تولیدی جهاددانشگاهی در سوریه هستیم
کد خبر: 4012398
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۶
وزیر آموزش عالی و پژوهش سوریه با حضور در پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی:

نیازمند استفاده از فناوری‌های تولیدی جهاددانشگاهی در سوریه هستیم

وزیر آموزش عالی و پژوهش سوریه با حضور در پژوهشگاه رویان و برگزاری نشست مشترک با رییس جهاددانشگاهی، ضمن ابراز خوشحالی از دستیابی این نهاد به دستاوردهای مختلف به عزم کشورش برای استفاده از فناوری‌ها و دستاوردهای جهاددانشگاهی تاکید کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی جهاد دانشگاهی، بسام بشیر ابراهیم وزیر آموزش عالی و پژوهش سوریه با همراهی شفیق دیوب سفیر سوریه در ایران و یسار عابدین رییس دانشگاه دولتی دمشق و هیات همراه، چهارشنبه 19 آبان با حضور در پژوهشگاه رویان و برگزاری نشست مشترک با حمیدرضا طیبی؛ رییس جهاد دانشگاهی با آخرین دستاوردهای این نهاد آشنا شد.

همچنین در این بازدید با حضور دکتر محمدرضا پورعابدی معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی توسط دکتر عبدالحسین شاهوردی رییس پژوهشگاه رویان و دکتر غلامرضا اسماعیلی جاوید مدیرکل دفتر تخصصی علوم پزشکی این نهاد آخرین دستاوردهای جهاددانشگاهی در حوزه پزشکی تشریح شد.

آمادگی جهاددانشگاهی برای توسعه همکاری‌ها با کشور سوریه 

رییس جهاد دانشگاهی در این نشست مشترک بابیان اینکه دهه‌ها قبل غربی‌ها با دستیابی به دانش و علم و فناوری به اقتدار نظامی دست‌یافته‌اند گفت: آنها به روش استعمار مستقیم و غیرمستقیم سعی کردند تا سایر ملل از دست‌یابی به این علوم بازمانند.

وی با بیان اینکه ماقبل از پیروزی انقلاب اسلامی این عقب‌ماندگی عمدی را در کشورمان احساس می‌کردیم گفت: در آن دوران صنایع مونتاژی بودند که غرب وارد می‌شد و ما به‌نوعی مصرف‌کننده محصولات آنها بودیم. همچنین دانشگاه‌ها نیز به‌نوعی اپراتور برای بهره‌برداری از این تکنولوژی‌ها نیرو تربیت می‌کردند.

طیبی با اشاره به پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی این خودباوری ایجاد شد که خودمان باید به فکر تولید فناوری در کشور باشیم.

وی با بیان اینکه امام خمینی(ره) پس از پیروزی انقلاب اسلامی نسبت به وضعیت دانشگاه‌ها گله داشتند ادامه داد: به همین دلیل برای تحول در نظام و علم و فناوری با انجام انقلاب فرهنگی دانشگاه‌ها دو سال تعطیل شدند  که این فرصت مناسبی بود تا سازمان زمان موردنظرمان برای تحول علم و فناوری در کشور ایجاد شود و با این ایده جهاددانشگاهی در سال ۱۹۸۰ میلادی (1359) تشکیل شد.

رییس جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه به دلیل آنکه ایده تشکیل این نهاد موردقبول همه جوانان بود به‌سرعت شاهد گسترش شعبات جهاددانشگاهی در تمام دانشگاه‌ها شدیم ادامه داد: هم‌اکنون فعالیت‌های خود را در حوزه‌های فنی و مهندسی، پزشکی، کشاورزی، علوم انسانی و فرهنگی شروع کردیم و خیلی زود توانستیم دستاوردهای بزرگی درحرکت در مرز تولید علم و فناوری به دست آوریم و توانمندی‌های خود را ثابت کنیم.

طیبی با اشاره به ساختار جهاددانشگاهی و بیان اینکه این نهاد در تمامی استان‌ها و 12 دانشگاه تهران شعبه دارد گفت: ۲۱ پژوهشکده تحقیقاتی در سراسر کشور داریم و اساس کار پژوهش در این نهاد به‌گونه‌ای است که تولید فناوری را در کارگروه‌های پژوهشی انجام دهیم و فناوری‌های تولیدی را در قالب مراکز تحقیقاتی ارائه دهیم که در همین زمینه ۱۳۲ گروه تخصصی و 120مراکز خدمات تخصصی داریم.

وی با بیان اینکه بر اساس اساسنامه جهاددانشگاهی مجاز هستیم برای کاربردی کردن فناوری تا تولید صنعتی نیز پیش رویم ادامه داد: سه پارک فناوری علم و فناوری زیر نظر این نهاد مشغول فعالیت هستند که یکی از آنها در حوزه صنایع نرم و فرهنگی فعالیت دارد.

طیبی همچنین به فعالیت دو دانشگاه، یک دانشکده و شش موسسه آموزش عالی در جهاددانشگاهی اشاره کرد و گفت: در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری سعی کردیم ارتباط خوبی بین حوزه‌های پژوهشی و علمی داشته باشیم.

رییس جهاددانشگاهی همچنین با اشاره به مرکز SID   و بیان اینکه در آن در حال حاضر یک‌میلیون و ۱۶۰ هزار مقاله در این مرکز نمایه شده و نگهداری می‌شود گفت: همچنین با دستور رهبر انقلاب یک مرکز ذخایر ژنتیک در کشور دایر کرده‌ایم.

وی در ادامه با اشاره به برخی از دستاوردهایی که می‌تواند زمینه همکاری مشترک جهاددانشگاهی با سوریه شود گفت: در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی توانستیم بخشی از تکنولوژی‌های برقی و کنترلی را تولید کنیم. موتورهای دور متغیر و تولید فیلترهای تصفیه‌کننده، استخراج نشاسته از سیب‌زمینی برای کاربرد مصارف حفاری و تولید فرستنده‌های مخابراتی رادیویی فناوری‌هایی دیگری بود که رییس جهاددانشگاهی به آنها اشاره کرد.

طیبی در ادامه بابیان اینکه در صنعت حمل‌ونقل، مترو اهمیت بسیاری دارد و در ایران در شهرهای بزرگ شاهد گسترش خطوط مترو هستیم عنوان کرد: در کشورمان تجهیزات مترو را از خارج وارد می‌کردند که به‌منظور خودکفایی یک رام قطار مترو را به‌طور کامل در کشور ساختیم که جهاددانشگاهی طراحی و ساخت تجهیزات برقی، مکانیکی و کنترلی این قطار را به‌طور کامل با تکیه‌بر نیروی جوان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و بادانش صد در صد بومی به انجام رسانید که در حال حاضر در مراحل عقد قرارداد ساخت ۴۲۰ واگن مترو برای شهرهای بزرگ کشور هستیم.

رییس جهاددانشگاهی با بیان اینکه یکی از همکاری‌های ما می‌تواند در حوزه نفت باشد گفت: نفتی که از عمق زمین می‌آید حجم زیادی آب و نمک به همراه خود دارد که در همین رابطه دانش ساخت کارخانه نمک‌زدایی را به دست آورده‌ایم.

وی با بیان اینکه در حوزه مکانیک صاحب دانش طراحی و ساخت دکل‌های حفاری نفت هستیم افزود: پنج سال درزمینه مته‌های حفاری کار پژوهشی انجام دادیم و توانستیم این فناوری را به‌صورت بومی طراحی و تولید کنیم.

طیبی در ادامه بابیان اینکه یکی از موضوعات مهم در ایران و سوریه بحث امنیت غذایی است عنوان کرد: در کشورمان تصویب‌شده است تا سالیانه ۲۰۰ میلیون تن ماهی با روش پرورش ماهی در قفس در دریا تولید کنیم که هم‌اکنون جهاددانشگاهی تکنولوژی تولید تورهای این قفس‌ها را به دست آورده است.

وی همچنین در حوزه کشاورزی و دامپروری به اصلاح نژاد دام‌های سبک و سنگین اشاره کرد و گفت: استفاده از داروهای طبیعی به‌جای آنتی‌بیوتیک‌ها در دام‌ها دیگر طرح‌هایی است که در جهاددانشگاهی دنبال می‌شود. تولید بچه‌ماهی در قفس و بذرهای هیبریدی که بهره‌وری بالایی دارند فناوری‌های دیگری از جهاد دانشگاهی در حوزه کشاورزی و دامپروری بود که در این جلسه دکتر طیبی به آنها اشاره کرد و گفت: قراردادهایی در حوزه کشاورزی با کشور سوریه منعقد کرده‌ایم و در آینده نزدیک نیز هیئتی از این نهاد برای مذاکره در حوزه نفت و گاز به کشور سوریه می‌رود.

وی با بیان اینکه جهاددانشگاهی بزرگ‌ترین مرکز غیردولتی در کشور است گفت: نکته مهم این است اگر خودمان اراده کنیم می‌توانیم فناوری‌ها را تولید کرده و آن را در خدمت مردم و جامعه قرار دهیم که در این رابطه آماده همکاری با دانشگاه‌های کشور دوست و برادر سوریه هستیم.
 
اجرای تمام پروتکل‌های رایج دنیا در پژوهشکده رویان و مجموعه جهاددانشگاهی

شاهوردی نیز در این دیدار بابیان اینکه این پژوهشکده رویان سی سال پیش باهمت زنده‌یاد کاظمی آشتیانی به‌منظور پاسخگویی به نیاز جامعه در درمان ناباروری که در آن زمان جزو گروه‌هایی بودند که به خارج از کشور می‌رفتند راه‌اندازی شد گفت: تولید دانش، ترجمان دانش و کاربرد دانش را دررویان دنبال می‌کنیم.

وی با بیان اینکه چشم‌انداز این پژوهشکده آن است تا یک مرکز در فعال در حوزه تولیدمثل، درمان ناباروری بو بیوتکنولوژی در سطح منطقه و جهان باشد گفت: در حوزه پژوهش سه پژوهشکده تولیدمثل، سلول‌های بنیادی و تکنولوژی را دررویان داریم که در کنار پژوهشکده‌ها و مراکز خدمات تخصصی درمان قرار گرفتند.

شاهوردی با ارائه آماری از مقالات ارائه شده توسط این پژوهشکده گفت: در سه دهه گذشته ۸۰۰ پروژه تحقیقاتی را انجام داده‌ایم. همچنین فعالیت در زمینه بیماری پارکینسون و آلزایمر از دیگر برنامه‌های تحقیقاتی این پژوهشکده است.

وی بابیان اینکه تمام پروتکل‌های رایج دنیا در حوزه درمان ناباروری در پژوهشکده رویان و مجموعه جهاددانشگاهی دنبال می‌شود آمادگی کرد تا در زمینه آموزش‌های کوتاه‌مدت، درمان ناباروری، سلول‌های بنیادی با کشور سوریه همکاری داشته باشند.

زمینه‌های همکاری پیشنهادی جهاددانشگاهی با کشور سوریه در حوزه پزشکی

غلامرضا جاوید نیز در بخش دیگری از این بازدید به تشریح دستاوردهای جهاد دانشگاهی در حوزه پزشکی پرداخت و با بیان اینکه جهاددانشگاهی تقریباً در حوزه پزشکی در تمام کشور شعبه دارد گفت: مدل ما در حوزه پژوهش و فناوری، ایجاد قطب‌هایی است که در آنها از تحقیق تا تولید فناوری و ارایه خدمات دنبال می‌شود.

 مدیرکل دفتر تخصصی پزشکی جهاد دانشگاهی با بیان اینکه این نهاد در حوزه پزشکی در زمینه‌های تولیدمثل، زیست‌فناوری، پزشکی بازساختی، درمان سرطان، گیاهان دارویی و سنجش سلامت فعالیت دارد ادامه داد: این نهاد در حوزه درمان ناباروری با دارا بودن 9 مرکز، بالغ‌بر ۵۰ درصد از درمان ناباروری کشور را بر عهده دارد که پژوهشگاه‌های رویان و ابن‌سینا از مراکز اصلی ارایه این خدمات در کشور هستند که در آنها به‌غیراز ارائه خدمات درمانی تجهیزات موردنیاز همچون کیت‌ها تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه جهاددانشگاهی در حوزه درمان سرطان پستان نیز پژوهشکده سرطان معتمد را راه‌اندازی کرده است گفت: این مرکز تلاش دارد تا آخرین دستاوردهای روز تشخیص و درمانی را ارائه دهد که در این رابطه علاوه به فعالیت‌های اجتماعی همچون آگاهی بخشی به مردم، تجهیزات موردنیاز نیز تولید می‌شود.

زخم‌های مزمن و گیاهان دارویی فعالیت‌های دیگری بود که دکتر جاوید و آنها اشاره کرد و گفت: در این دو حوزه نیز جهاددانشگاهی فعالیت‌های بسیار گسترده‌ای دارد. 
وی همچنین به راه‌اندازی بانک خون‌بند ناف در پژوهشگاه رویان اشاره کرد و گفت: این بانک بزرگ‌ترین در خاورمیانه به شمار می‌آید.

جاوید با اشاره به سابقه همکاری برگزاری مدرسه بهاره و تابستانه که توسط پژوهشکده رویان و سرطان معتمد با کشور سوریه برگزار شد گفت: این آمادگی در جهاددانشگاهی وجود دارد تا در حوزه‌های ارائه فناوری و خدمات حوزه پزشکی بین ایران و سوریه همکاری‌ها گسترش یابد.

سلول درمانی، درمان سرطان پستان و زخم‌ها، زیست‌فناوری و همچنین برگزاری دوره‌های آموزشی فلوشیپ، ارایه فرصت مطالعاتی، پایان نامه ها و دوره های بالینی کوتاه‌مدت زمینه‌های همکاری پیشنهادی جهاددانشگاهی با کشور سوریه بود که در این نشست به آن تاکید شد.

نیازمند استفاده از فناوری‌های تولیدی جهاددانشگاهی در سوریه هستیم

وزیر آموزش عالی و پژوهش کشور سوریه نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از دستاوردهایی که توسط جهاددانشگاهی تولیدشده‌اند گفت: دستیابی به این فناوری‌ها آن‌هم در زمانی که ایران در شرایط سخت (تحریم) به سر می‌برد، آن‌هم با تکیه‌بر نیروهای بومی باعث افتخار است.

وی با بیان اینکه همان‌طور که در این جلسه نیز تاکید شد هرگونه پیشرفت نظامی و اقتصادی بر اساس پژوهش‌های علمی انجام می‌شود گفت: ایران به‌خوبی توانسته است پژوهش و پایان‌نامه‌ها را به سمت بازار سوق دهد.

ابراهیم تاکید کرد: این آمادگی وجود دارد تا این دستاوردها از طریق انعقاد قرارداد و مقابله نامه‌ها در یک برنامه زمان‌بندی به هشت دانشگاه دولتی سوریه منتقل شود.
وی ادامه داد: با توجه به فعالیت دانشگاه‌های سوریه می‌توانیم در حوزه‌هایی همچون پرورش ماهی، مکانیک، کشاورزی، زیست‌فناوری، پتروشیمی و نساجی همکاری‌هایی داشته باشیم و از تجربه جهاددانشگاهی استفاده کنیم.

وزیر آموزش عالی و پژوهش کشور سوریه با بیان اینکه می‌توانیم همایش‌های علمی مشترک برگزار کنیم افزود: نیازمند استفاده از فناوری‌های تولیدی جهاددانشگاهی در سوریه هستیم و در وزارت آموزش عالی سوریه از همکاری دوجانبه استقبال می‌کنیم که می‌تواند از طریق سفارت سوریه در ایران دنبال شود.

همچنین یسار عابدین رییس دانشگاه دمشق نیز در این بازدید، ضمن تقدیر از فعالیت‌های جهاددانشگاهی در حوزه‌های  مختلف گفت: هدف از سفر به ایران و بازدید از دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور، تمدید توافق‌نامه‌های مختلف با مراکز علمی و پژوهشی ایران است.

وی با بیان اینکه به آنچه در این دیدار ارائه شد نیاز مبرم داریم گفت: مخصوصاً در حوزه‌های درمان ناباروری و سرطان پستان و تجهیز مراکز و آموزش کارکنان نیازمند همکاری با جهاددانشگاهی هستیم که دعوت می‌کنیم تا در سفری به سوریه اجرایی شدن این برنامه‌ها دنبال شود.

انتهای پیام
captcha