وحدت ضامن امنیت و عامل غلبه بر دشمنان است
کد خبر: 4013455
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۸
عضو جنبش انصار الله یمن در گفت‌وگو با ایکنا:

وحدت ضامن امنیت و عامل غلبه بر دشمنان است

سیدصادق الشرفی تأکید کرد: وحدت تضمین کننده امنیت مسلمانان و عامل غلبه بر توطئه‌هایی است که دشمن برای تفرقه‌افکنی میان امت اسلام ترتیب می‌دهد.  

اتحاد و وحدت مسلمانان اهمیت و جایگاه والایی در دین اسلام دارد و رفتار و گفتار رسول اکرم(ص) و سیره ائمه معصومین(ع) گواه بر این ادعاست.
طرح اندیشه وحدت جهان اسلام، از جمله دغدغه‌های فکری دیرینه و اساسی حضرت امام خمینی(ره) بود که در طول دوران فعالیت اجتماعی و سیاسی خود، چه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و چه بعد از آن ایشان از سوی مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای(مدظله‌العالی) همواره بر آن تأکید شده است. از سوی دیگر گسترش ادبیات تفرقه‌افکنانه در فضای گفتمانی حاکم بر منطقه با استفاده از شکاف تاریخی میان مذاهب اسلامی و تسری آن به فضای سیاسی، تلاشی معنادار را در چارچوب جنگ فرهنگی و روانی در دنیای اسلام به نمایش گذاشته است. بنا به این مهم، خبرگزاری ایکنا در جلسات متعدد با شماری از علما و صاحب‌نظران عرصه وحدت و تقریب مذاهب اسلامی به گفت‌و‌گو نشسته است.
سيدصادق الشرفی، عضو جنبش انصار الله و دبیر کمیته مردمی جوانان یمن، در گفت‌وگو‌ با ایکنا در خصوص ضرورت تحقق وحدت بین امت اسلامی، اظهار کرد: وحدت بین پیروان مذاهب اسلامی از اولویت‌های مسلمانان است و خداوند متعال در قرآن کریم بر این مطلب تأکید داشته است. همچنین رسول خدا(ص) و همه ائمه معصومین(ع) و رهبران مسلمان پس از ایشان، پیروان اسلام را بر حفظ وحدت ترغیب کرده‌اند.
وی تأکید کرد: عدم تحقق وحدت در جوامع اسلامی به دلیل ضعفی است که در میان مسلمانان دیده می‌‌شود. به این معنی که تفرقه جامعه مسلمانان را تبدیل به بافتی ضعیف می‌کند و می‌تواند به وسیله دشمن تبدیل به جامعه‌ای پراکنده شده و فتنه‌های مختلف به‌ویژه فتنه‌های مذهبی به آن روی آورد. به همین دلیل وحدت تضمین کننده امنیت مسلمانان و امنیت داخلی جامعه اسلامی است؛ همچنین وحدت ضامن غلبه بر توطئه‌های دشمنان است که در راستای ایجاد تفرقه میان مسلمانان انجام می‌شود. می‌توان گفت که وحدت، آگاهی و بصیرت است.

مهمترین شاخصه‌های وحدت اسلامی

 الشرفی در خصوص مهمترین شاخصه‌های وحدت گفت: از مهمترین این شاخصه‌ها می‌توان به جمع‌شدن امت اسلامی حول مسائل مهمتر و دارای اولویت جامعه اسلامی و مقابله آنها با دشمنان اشاره کرد. زمانی که یک دشمن واحد وجود داشته باشد و همه مسلمانان برای مقابله با آن دشمن متحد شوند، دشمنی‌های داخلی پایان می‌یابد و این یکی از مهمترین شاخصه‌های وحدت است.
وی با اشاره به دیگر شاخصه‌های وحدت، بیان کرد: مسائل سرنوشت‌ساز امت اسلامی چون مسئله فلسطین شاخصه دیگر وحدت است که همه امت اسلامی برای حل این مسئله گرد هم آمده و متحد می‌شوند تا فلسطین پیروز شود.
این مسئول یمنی افزود: از دیگر نشانه‌های تحقق وحدت این است که همه مسلمانان برای یاری مظلوم جمع شوند و اگر یکی از مسلمانان در هر نقطه از جهان مورد ظلم قرار گرفته باشد، همه مسلمانان با یکدیگر متحد شده و از او دفاع می‌کنند.
دبیر کمیته مردمی جوانان یمن درباره «مهمترین مؤلفه‌های تحقق وحدت» اظهار کرد: نخستین مؤلفه، شناخت حقیقی دین اسلام است تا کسی نتواند دین اسلام را آنگونه که خود می‌خواهد و بر اساس هواهای نفسانی خود تحریف کند. دومین مؤلفه نیز بصیرت بوده که عبارت است از آگاهی به زمان، مکان، دشمن و تکلیف. لذا بصیرت در جامعه اسلامی از اهمیت بسزایی برخوردار است.
وی در ادامه این گفت‌وگو به «خطرناک‌ترین چالش‌هایی که وحدت بین مسلمانان را تهدید می‌کند» پرداخت و گفت: خطرناک‌ترین چالش‌ها تفرقه و پرداختن به مسائل شخصی و خصوصی و کنار گذاشتن مسائل اصلی امت اسلامی است.
یکی از خطرناک‌ترین چالش‌های پیش روی وحدت اسلامی این است که ایادی دشمن در داخل جامعه اسلامی نفوذ پیدا کنند و فتنه را گسترش داده و از تفرقه و اختلاف میان مسلمانان سوء استفاده کنند

الشرفی ادامه داد: خطر دوم، ورود دشمن به میان جامعه مسلمانان و نشناختن دشمن است که این نیز یکی از بزرگترین خطرات برای امت اسلامی محسوب می‌شود. زیرا زمانی که مسلمانان دشمن خود را نشناسند، دشمن وارد جامعه اسلامی شده و از داخل آنها را متفرق می‌سازد. این امر دلیل اصلی برای درگیری افراد امت با یکدیگر است و موجب از بین رفتن امنیت و انسجام داخلی و ایجاد دشمنی و فتنه‌ای بزرگ در جامعه اسلامی خواهد شد. در نتیجه یکی از خطرناک‌ترین چالش‌ها این است که ایادی دشمن در داخل جامعه اسلامی نفوذ پیدا کنند و فتنه را گسترش داده و از تفرقه و اختلاف میان مسلمانان سوء استفاده کنند.
الشرفی در خصوص «اقداماتی که علیه وحدت امت اسلامی به‌کار گرفته می‌شود» توضیح داد: یکی از این اقدامات عدم احترام مسلمانان به یکدیگر است و اینکه مسلمانان به یکدیگر به چشم دشمن نگاه کنند، همچنین جنگ‌هایی که در میان مسلمانان رخ می‌دهد و از سوی استکبار جهانی حمایت می‌شود، از دیگر اقدامات علیه تحقق وحدت است.
الشرفی افزود: زمانی که استکبار جهانی و دشمن صهیونیستی تبدیل به دوست می‌شوند و برخی نظام‌ها نیز برای خدمت به آنها تلاش می‌کنند، این از بزرگترین تهدیداتی است که وحدت اسلامی را هدف گرفته است.
این پژوهشگر یمنی در زمینه لزوم فعالیت رسانه‌ها در جهت تحقق وحدت نیز اظهار کرد: رسانه‌ها باید ضرورت وحدت را ترویج کنند و با تهیه برنامه‌ها، فیلم، مجموعه‌های تلویزیونی و نشست‌های گفت‌وگومحور، مخاطبان را به وحدت اسلامی و گفتمان وحدت‌گرا ترغیب کنند؛ گفتمانی که مردم را دور یکدیگر جمع کرده و آنها را پراکنده نسازد. این مسئله از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
عضو جنبش انصارالله یمن تأکید کرد: رسانه‌ها باید از طریق برنامه‌های خود پیام‌های اطمینان‌بخشی در میان جامعه مسلمانان منتشر کنند مبنی بر این که به مذاهب دیگر احترام می‌گذارند و آنها را برادر خود می‌دانند و از آنها حمایت می‌کنند. این رسانه‌ها همچنین باید نقشه‌های دشمنان را برملا کرده و چهره دشمن به‌ویژه استکبار جهانی و دشمن صهیونیستی را به شکلی مطلوب تبیین کرده، و نقشه‌هایی را که در راستای خدمت به آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه اجرا می‌شود، تشریح کنند.
الشرفی در خصوص اقدامات جمهوری اسلامی ایران در زمینه ایجاد وحدت تصریح کرد: در حقیقت جمهوری اسلامی ایران بسیار سخت‌کوشانه در جهت تحقق وحدت اسلامی در میان مسلمانان تلاش می‌کند و نقش بسیار مهمی در این زمینه دارد. در واقع علمای مسلمان باید با یکدیگر ارتباط داشته باشند و این ارتباط هیچگاه قطع نشود. همزمان هم نشست‌های آگاهی‌بخش باید ادامه یابد و نقشه‌های دشمنان علیه امت اسلامی که امنیت و ثبات امت اسلامی را متزلزل می‌سازد، فاش شود و اهداف جنگ‌هایی که از سوی دشمنان به راه میفتد تبیین شود. 

ضرورت تحکیم روابط و اتحاد مراکز اسلامی در جهان 

وی ادامه داد: در زمینه تحقق وحدت، جایگاه وسیعی برای عمل چه در داخل جمهوری اسلامی و چه در خارج این کشور وجود دارد. همچنین به عقیده من ارتباط میان الازهر و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی دارای تأثیر بسزایی است؛ لذا این ارتباط‌ها باید بیشتر باشد و بر مسائل مهم تمرکز شود چرا که الازهر مصر نهاد مهمی در جوامع اسلامی محسوب می‌شود. همچنین بهتر است علما در دیگر مناطق جهان نیز با یکدیگر ارتباط داشته باشند مثلا در الجزایر، مراکش، اتیوپی و نیجریه علمای میانه‌ رو بسیاری وجود دارند و می‌توان در این کشورها کنفرانس وحدت برگزار کرد، لذا علمای ما می‌توانند با علمای این کشورها که نوعی اتحاد در آنها وجود دارد ارتباط برقرار کنند.
وی تأکید کرد: به‌طور کلی اگر اقدامات اسلامی در گفتمان وحدت‌گرا منعکس شود، پیشرفت بسیاری را در مسیر تحقق وحدت اسلامی در پی خواهد داشت.
دبیر کمیته مردمی جوانان یمن، درباره ارزیابی فعالیت‌های خبرگزاری ایکنا نیز اظهار کرد: در پیگیری‌هایی که داشتم دریافتم که این خبرگزاری در خصوص مسائل اسلامی و همچنین درباره مسائل مربوط به وحدت اسلامی بسیار فعال است. لذا از همه کارکنان این خبرگزاری و ریاست آن به‌خاطر تلاش‌ در راه خدمت به دین اسلام بسیار تشکر می‌کنم و از خداوند متعال توفیق روز افزون برای همه مسلمانان مسئلت دارم.
گفت‌وگو: جواد پارسامهر
ترجمه: فرشته صدیقی
انتهای پیام
captcha