مسئولان گذشته و حال کم‌کار در امر آموزش عمومی قرآن به دستگاه قضا معرفی می‌شوند
کد خبر: 4013507
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۱
خزعلی:

مسئولان گذشته و حال کم‌کار در امر آموزش عمومی قرآن به دستگاه قضا معرفی می‌شوند

رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده با اشاره به اینکه در رسیدن به نقطه مطلوب آموزش قرآن به کودکان فاصله بسیاری داریم و در این زمینه نمره آموزش و پرورش را بسیار ضعیف می‌دانم، گفت: موضوع آموزش قرآن جز وظایف و سیاست‌های اصلی مصوب نظام است و لذا اگر بررسی شود که دستگاهی در این عرصه کوتاهی کرده است، حتماًً به دستگاه قضا معرفی خواهد شد.

مصوبه «سند ملی حقوق کودک و نوجوان» که در جلسه سال ۹۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی و بنا به پیشنهاد شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده، به تصویب رسیده بود، چندی پیش توسط رئیس جمهوری برای اجرا ابلاغ شد. این سند ملی دارای ۱۴ ماده است و برای ارائه الگوی اسلامی – ایرانی در حوزه حقوق کودک و نوجوان به تصویب رسید.

بند هشتم این سند بر حقوق فرهنگی، آموزشی و تربیتی کودک تاکید دارد. موضوعی که ذیل آن تربیت و آموزش صحیح را حق کودک و نوجوان دانسته و مسئولیت آن را بر عهده والدین یا سرپرست قانونی و نیز دولت معرفی کرده است. این حقوق شامل تأمین سلامت معنوی، تقویت شناخت و ایمان به خداوند، آموزش قرآن، اعتقادات و تثبیت آموزه‌های دین اسلام می‌شود.

با توجه به این سند، آموزش قرآن به کودک جز حقوق قانونی او محسوب می‌شود و آنچه که مشهود است عدم تحقق این بند از سند ملی حقوق کودک در کشور ما آن هم با وجود کثرت دستگاه‌ها و نهاد‌های متولی امور آموزشی و قرآنی در کشور است، بحثی که خبرنگار ایکنا برای بررسی آن گفت‌وگویی با کبری خزعلی، رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده داشته است که در ادامه می‌خوانید؛

وی در خصوص ارزیابی فعلی از عملکرد نهاد‌های متولی عرصه آموزش قرآن به کودکان گفت: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و سند مهندسی فرهنگی کشور، به موضوع آموزش قرآن برای کودک تاکیدات جدی شده است. در حقیقت دو بال پرواز خانواده، مسجد و مدرسه هستند که هر دوی این نهاد‌ها باید در تحقق این عرصه کمک کنند.

رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده تصریح کرد: در سند تحول بنیادین ما آموزش قرآن، آموزش احکام، سیره معصومین و امامین انقلاب تاکید شده است؛ موضوعی که در سند ۲۰۳۰ این موارد حذف شده بود و امروز مورد توجه قرار گرفته است.
 
خزعلی با اشاره به اینکه در رسیدن به نقطه مطلوب آموزش قرآن به کودکان فاصله بسیاری داریم، گفت: آموزش قرآن امروز به نحوی است که به علت عدم توجه کافی در دوران کودکی، دانشجویان ضعف‌های بسیاری در این عرصه دارند. حتی بسیاری از دانشجویان آیات قرآن را غلط می‌خوانند و این یعنی قرآن آن طور که باید در پایه‌های ابتدایی تحصیلی به درستی آموزش داده نشده است؛ لذا امروز شاهد این هستیم که بعد از ۱۲ سال تحصیل در آموزش و پرورش دانشجو در عرصه قرآنی بی‌سواد است. لذا در این زمینه نمره آموزش و پرورش را بسیار ضعیف می‌دانیم.

وی با تاکید بر اینکه ورود به این عرصه بسیار ضروری است اظهار کرد: موضوع آموزش قرآن جز وظایف و سیاست‌های اصلی مصوب نظام است و لذا اگر بررسی شود که دستگاهی در این عرصه کوتاهی کرده حتما به دستگاه قضا معرفی خواهد شد. چه دستگاه امروز مسئول این عرصه است و چه در سال‌های گذشته مسئول بوده است.
انتهای پیام
captcha