آسیب‌های عدم مدیریت حضور در فضای مجازی + فیلم
کد خبر: 4013740
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۳

آسیب‌های عدم مدیریت حضور در فضای مجازی + فیلم

بسیاری از جامعه‌شناسان و روانشناسان معتقدند که کاربران شبکه‌های اجتماعی به نسبت قبل تنهاتر و البته کمی هم خودشیفته‌تر شده‌اند. این انزوای روزافزون همراه با حضور افراطی در فضای مجازی کاربران را دچار نوعی اعتیاد اینترنتی کرده است.

عواقب عدم مدیریت حضور در فضای مجازی چیست؟ + فیلم

به گزارش ایکنا، قبل از ظهور شبکه‌های اجتماعی، خانواده در اجتماعی شدن فرد نقش اصلی را داشت. اتصال افراد در سراسر دنیا با گسترش شبکه‌ها به‌طور غیرقابل‌تصوری افزایش‌یافته است. بااین‌وجود به اعتقاد بسیاری از جامعه‌شناسان و روانشناسان، کاربران شبکه‌ها به نسبت قبل تنهاتر و البته کمی هم خودشیفته‌تر شده‌اند. این انزوای روزافزون همراه با حضور افراطی در فضای مجازی کاربران را دچار نوعی اعتیاد اینترنتی کرده است.

یافته‌های پژوهشگران پیامدهای منفی زیادی را آشکار کرده است. دگرگونی‌های شدید در سبک زندگی به‌منظور گذراندن زمان بیشتر در شبکه‌های اجتماعی، کاهش فعالیت‌های بدنی، بی‌توجهی به‌سلامت فردی، کمبود خواب یا تغییر الگوی خواب، کاهش معاشرت و درنتیجه از دست دادن دوستان، غفلت از خانواده، بی‌توجهی به مسئولیت‌های شغلی و شخصی، نمونه‌هایی از نتایج منفی حضور افراطی در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی است.

البته این معضل دو راه‌حل ساده دارد. اولین راهکار مدیریت نیاز است. بهتر است بر اساس نیازهای شخصی و شغلی‌تان به سراغ شبکه‌های اجتماعی بروید و از خواندن و تماشای محتواهایی که به‌جز اتلاف وقت چیزی به دنبال ندارد پرهیز کنید. دومین راه‌حل مدیریت زمان است. سعی کنید نوع، کیفیت، وقت و میزان زمان حضور در فضای مجازی را بر اساس روال زندگی‌تان مدیریت کنید.

در همین راستا مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام به تهیه کلیپ‌هایی با موضوع فضای مجازی و سواد رسانه‌ای کرده است که در ادامه می‌بینید.

انتهای پیام
captcha