اعترافات معاون ابوبکر البغدادی پس از دستگیری در عراق منتشر شد
کد خبر: 4014098
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۱

اعترافات معاون ابوبکر البغدادی پس از دستگیری در عراق منتشر شد

رسانه‌های عراقی اعترافات مهمی از معاون ابوبکر البغدادی، رهبر سابق گروه تروریستی داعش که پس از بازداشتش انجام داده منتشر کردند.

به گزارش ایکنا به نقل از عربی 21، روزنامه «القضاء» عراق اعلام کرد که «حجی حامد» معاون ابوبکر البغدادی، که در عملیات اطلاعاتی نیروهای عراقی در خارج عراق دستگیر شده بود، نقش خود در گروه تروریستی داعش طی سال‌های گذشته را فاش کرد.
 
حجی حامد، در اعترافات خود گفته است که پس از سقوط داعش، بین چند کشور اروپایی رفت و آمد داشته است، اما دستگاه اطلاعاتی عراق طی یک عملیات پیچیده که 6 ماه طول کشید، توانست او را دستگیر کند.
 
حامد که نام واقعی او «سامی الجبوری» است و به «ابو آسیا» ملقب بوده است، اعتراف کرد که در منصب وزیر دارایی گروه تروریستی داعش مشغول به فعالیت بوده است.

وی توضیح داد که البغدادی از او در ترور «ابوعلی الانباری» در مارس 2016 کمک اساسی گرفته است.
 
وی که 47 سال سن دارد، اشاره کرد که چندین منصب در داعش داشته و در سال 2004 میلادی به جنبش «توحید و جهاد» به رهبری مصعب الزرقاوی پیوسته است.
 
این گزارش می‌افزاید: بر اساس اعترافات حامد، ابوبکر البغدادی در سال 2013 میلادی به دلیل فاش شدن ارتباط وی با ابومحمد الجوبانی، رهبر جبهه النصره، حکم اعدام او را صادر کرد اما با میانجیگری فرماندهان عراقی داعش بخشیده شد.
 
وی گفته است که تسلط گروه تروریستی داعش بر موصل در سال 2014 میلادی موجب شد تا حامد صدها هزار دولار به صورت ماهانه از بازرگانان آن منطقه دریافت کند.
 
وی افزود: درآمد داعش تنها در استان نینوا حدود نیم میلیون دلار بود که نیمی از آن مستقیماً به البغدادی تحویل می‌شد و نیمی دیگر به والی منطقه اختصاص داده می‌شد.
 
حامد همچنین اعتراف کرد که در مدت زمانی که داعش بر مناطق غنی از سوخت در صحرای سوریه مسلط شده بود، وی ناظر بر عملیات استخراج نفت و گار و سوخت و فروش آن بوده است.
 
حجی حامد همچنین از پول بسیار هنگفتی که داعش در اختیار داشت سخن گفت و اذعان کرد: داعش 250 میلیون دلار و 3 هزار کیلوگرم طلا ذخیره کرده بود که در منازل و تونل‌های تحت نظارت افراد منتسب به بیت‌المال نگهداری می‌کرد.
انتهای پیام
captcha