بنیاد بقیة‌الله(عج)؛ جایی برای حمایت از فعالیت‌های قرآنی
کد خبر: 4015180
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۰

بنیاد بقیة‌الله(عج)؛ جایی برای حمایت از فعالیت‌های قرآنی

بنیاد فرهنگی ـ قرآنی بقیةالله(عج) در سال ۱۳۷۸ از سوی تعدادی از طلاب و دانشجویان تأسیس شده و هدف از تأسیس آن، حمایت و پشتیبانی از فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی است.

به گزارش ایکنا، بنیاد فرهنگی ـ قرآنی بقیةالله(عج) در سال 1378 با ساختار مدیریتی هیئت امنایی، هیئت مدیره‌ای تأسیس شد.

اعضای هیئت امنای بنیاد را 20 نفر از چهره‌های شاخص از جمله سردار دافعیان، سید‌‌مهدی صدری، حجت‌الاسلام تقیان، نیکدستی و عدنان زادهوش تشکیل می‌دهند و از اعضای سابق مرحومین آیت‌الله زاهد، حجت‌الاسلام محمد زاهدی، صادق طباطبایی و حجت‌الاسلام مظاهری بوده‌اند.

مأموریت اصلی بنیاد، توانمندسازی فعالیت‌های فرهنگی دینی است و حمایت از مراکز و مجموعه‌های فرهنگی و قرآنی را در دستور کار خود دارد.

مؤسسات و بخش‌های تابعه بنیاد عبارتند از مؤسسه خیریه، صندوق قرض‌الحسنه مهرالمهدی، مؤسسه قرآنی، مؤسسه مطبوعاتی انتشاراتی، دفتر مطالعات و پژوهش‌های فرهنگی ـ اجتماعی، مرکز آموزش علوم و مهارت‌های فرهنگی ـ اجتماعی، شرکت اقتصادی سهفا و اداره مراکز فرهنگی.

بنیاد جهت اجرا و ارتقای سطح کیفی و کمی فعالیت‌های خود با مراکز‌، نهادها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی طی امضای تفاهم‌نامه‌ای فعالیت‌های مشترکی انجام می‌دهد.

تبلیغات و اطلاع‌رسانی فعالیت‌های بنیاد از طریق سایت فرهنگستان، کانال در شبکه‌های اجتماعی، تهیه بروشور و کاتالوگ سالیانه، حضور در نمایشگاه‌های استانی و کشوری و شرکت در همایش ها و نشست‌ها و جلسات اداری صورت می‌گیرد.

مرکز آموزش و دفتر مطالعات و پژوهش‌های فرهنگی اجتماعی به عنوان واحدهایی از بنیاد فرهنگی بقیةالله(عج) به منظور نقش‌‌آفرینی در توسعه دانش، آسیب‌شناسی و نظریه‌پردازی در حوزه‌های فرهنگی راه‌اندازی شده و فعالیت می‌کند. این دفتر دارای 3 رکن هیئت علمی، دبیرخانه و مسئول است.

اعضای هیئت علمی شامل 35 نفر از اساتید، کارشناسان حوزه و دانشگاه و آشنا با مباحث فرهنگی هستند که به صورت افتخاری با این دفتر ارتباط دارند.

هدف اصلی حوزه فرهنگی بنیاد عبارت است از انجام تحقیقات علمی در زمینه امور دینی، فرهنگی و اجتماعی، ارتقا و نهادینه کردن پژوهش در زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی، ارتقای دانش تحصیلی مدیران و فعالان، برنامه‌ریزان، کارشناسان حوزه فرهنگی، نظریه‌پردازی و تولید علم و دانش در حوزه‌های فرهنگی.

از فعالیت‌های شاخص بنیاد در بخش فرهنگی می‌توان به چاپ کتب علمی پژوهشگران در تیراژ محدود، کمک هزینه چاپ کتاب به مراکز فرهنگی، پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ویژه چاپ کتاب، تولید و جذب مقالات علمی، پژوهشی و ایجاد بانک مقالات، حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا، برگزاری همایش‌های علمی، پژوهشی همراه با فراخوان مقاله، برگزاری نشست‌های علمی و پژوهشی، مشاوره در زمینه تولید مقاله، پایان‌نامه و پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی، شرکت در جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های پژوهشی استانی و کشوری و صدور اعلام وصول مقالات پژوهشی اشاره کرد.

همچنین چاپ آثار تحقیقاتی محققان در کتاب مجموعه مقالات فرهنگ و پژوهش، چاپ آثار تحقیقاتی در نشریه موج عصر، حمایت و مشارکت در اجرای همایش‌های علمی سایر مراکز، نمایه گزاری مقالات در سایت‌های معتبر علمی کشور، حمایت و پشتیبانی از تبدیل پایان‌نامه به کتاب، تأسیس کتابخانه عمومی و تخصصی، ایجاد بانک اطلاعات محققان و پژوهشگران، برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی همراه با صدور گواهی پایان دوره و حمایت و ارائه خدمات مستمر به مراکز و کانون‌های مرتبط با بنیاد از دیگر فعالیت‌های شاخص بنیاد بقیة‌الله(عج) است.

بنیاد بقیة‌الله(عج) به مشارکت در برگزاری همایش آسیب‌های علمی غنا و موسیقی، امر به‌ معروف و نهی از منکر، برگزاری همایش ملی اقتصاد مقاومتی، حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی، ایجاد بانک مقالات در زمینه امور فرهنگی با بیش از 500 عنوان، تدوین و چاپ 7 شماره مجموعه مقالات فرهنگ و پژوهش، شرکت در نمایشگاه‌های حوزه فرهنگی در سطح استانی و ملی، انجام ده‌ها جلسه راهنمایی و مشاوره در زمینه تولید مقاله و پایان‌نامه و چاپ و صدور اعلام وصول برای بیش از صد مقاله اهتمام دارد.

برگزاری بیش از دویست دوره آموزشی در زمینه توانمندسازی مدیران و فعالان فرهنگی، چاپ 46 شماره نشریه پژوهشی ـ فرهنگی موج عصر، ارائه خدمات نقدی و غیر نقدی بالغ بر 500 میلیارد ریال به مراکز و کانون‌های فرهنگی، برگزاری اردوهای علمی و آموزشی، راه‌اندازی کتابخانه عمومی، راه‌اندازی نرم‌افزار جامع مراکز فرهنگی نجم، عضویت در مجامع و اتحادیه‌های حوزه فرهنگی و ... نیز از دیگر فعالیت‌های شاخص این مرکز است.

این مرکز در اصفهان، خیابان کاوه، خیابان دکتر باهنر، ابتدای خیابان آیت‌الله خادمی واقع شده است.

انتهای پیام
captcha