«WhatsHalal»؛ نوآفرینی سنگاپوری‌ها برای تسهیل حضور در بازار حلال
کد خبر: 4015275
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۹

«WhatsHalal»؛ نوآفرینی سنگاپوری‌ها برای تسهیل حضور در بازار حلال

از آنجایی که فرایند صدور گواهی حلال در سنگاپور بسیار زمان‌بر و مشکل است، بنیان‌گذاران WhatsHalal تلاش کرده‌اند این روند را برای شرکت‌هایی که قصد فعالیت در کشورهای اسلامی، صادرات محصولات حلال و ارائه خدمات خود در این کشورها دارند، ساده کنند.

به گزارش ایکنا، دسترسی به غذاها و خدماتی که از نظر شریعت اسلامی مجاز شمرده‌ شده‌اند یکی از مسائل اصلی برای مسلمانان در تمام جوامع به‌شمار می‌رود. ظرفیت بالای بازار محصولات حلال در جهان باعث شده که بسیاری از تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان خدمات گوناگون به دنبال دریافت گواهینامه حلال باشند.

دریافت نشان حلال که به نوعی استاندارد حلال به‌شمار می‌رود به این معنی است که نه تنها تولید محصولات براساس قوانین خاص اسلامی صورت گرفته بلکه نگهداری، حمل و نقل و ذخیره‌سازی آنها هم براساس قوانین حلال بوده است.

با وجود اینکه در سال‌های اخیر بسیاری از شرکت‌ها و حتی نهادهایی که اسلامی نیستند، به دنبال گرفتن این نشان در جهت استفاده از بازار مسلمانان هستند، اما روند و پیچیدگی‌هایی که دریافت این نشان در کشورهای مختلف دارد، باعث شده که این شرکت‌ها گاهی حضور در بازار مسلمانان را منتفی کنند.

با این همه شرکت‌ها و استارتاپ‌هایی وجود دارند که تلاش می‌کنند این روند را برای شرکت‌هایی که قصد فعالیت در کشورهای اسلامی، صادرات محصولات و ارائه خدمات خود در این کشورها را دارند، ساده کنند.

WhatsHalal یکی از همین شرکت‌ها است که تلاش کرده با ساده‌تر کردن این مسیر، شرکت‌های بزرگ را در گرفتن نشان حلال یاری کند.

WhatsHalal در سال 2017 و با هدف فعالیت در حوزه غذا و نوشیدنی کار خود را در سنگاپور آغاز کرد. بنیانگذاران WhatsHalal  متوجه شده‌ بودند که روند صدور گواهی حلال در سنگاپور یک فرآیند فیزیکی و زمان‌بر است.

مشکلات بزرگی که بر سر راه دریافت این گواهی وجود داشت، باعث می‌شد که بسیاری از شرکت‌هایی که قصد سرمایه‌گذاری و ورود به بازار سنگاپور را داشتند، از حضور در این بازار صرف نظر کنند. صدور گواهی حلال به‌صورت دستی انجام می‌شود و شامل کارهای اداری زیادی است. با درخواست صدور گواهی حلال، آزمایش، بازرسی و ممیزی محصولات و فرآیندها برای مجاز بودن آنها، تا تأیید و در نهایت صدور گواهی حلال شروع می‌شود که گاهی تا یک سال طول می‌کشد.

این باعث شد که WhatsHalal به دنبال ارائه سیستمی برای تسهیل این مراحل برای شرکت‌ها باشد. این سیستم که «مدیریت تضمین و ردیابی»(Assurance and Traceability Management System) نام دارد می‌تواند به بازرگانان و صاحبان کسب‌وکار در گرفتن گواهی حلال کمک کند.

از طریق سیستم مدیریت تضمین و ردیابی(ATeMS) که WhatsHalal  ارائه می‌دهد، بازرگانان می‌توانند زمان صرف شده برای تهیه اسناد گواهی را تا 66 درصد کاهش دهند. از سوی دیگر این باعث می‌شود که هزینه‌های صرف شده برای دریافت گواهی حلال تا 50 درصد کاهش یابد.  با ATeMS، هر مرحله از فرآیند آن از درخواست گواهی حلال تا زمان اعطای گواهینامه دیجیتال، ساده و تسریع شده است. شرکت‌های مواد غذایی در حال حاضر هدف اصلی WhatsHalal هستند، اما برنامه این استارتاپ این است که تمام تلاش خود را برای پوشش دادن کل صنعت حلال انجام دهد.

WhatsHalal، استارتاپی برای تسهیل حضور در بازار حلال

عزمان ایوان تان (Azman Ivan Tan) که بنیان‌گذار و مدیر WhatsHalal هست، می‌گوید: از آنجایی که غذا، دومین بخش بزرگ (پس از تأمین مالی اسلامی) در صنعت حلال محسوب می‌شود، ما در حال حاضر عمدتاً شرکت‌های مواد غذایی را هدف قرار داده‌ایم. اما آنچه که عرضه می‌کنیم می‌تواند به‌راحتی در سایر بخش‌های صنعت حلال مانند داروها، لوازم آرایشی و بهداشتی هم اجرا شود. البته این بخش‌ها ممکن است الزامات و فرآیندهای مشابه یا سخت‌گیرانه‌تری را برای اطمینان از ایمنی و اطمینان برای دریافت گواهی حلال داشته باشند.

WhatsHalal در حال حاضر در برنامه نوآوری اندونزی موسوم به «Batch 6 of Plug and Play»، یکی از معتبرترین پلتفرم‌های نوآوری در جهان، ثبت شده و تحت برنامه حمایتی دولت سنگاپور در مورد استارتاپ‌ها قرار دارد. برای برنامه کلی دریافت گواهینامه حلال یکپارچه که فرآیندهای درخواست «قبل»، «در حال انجام» و «پس از درخواست» را پوشش می‌دهد، WhatsHalal هزینه سالانه‌ای را از کاربران دریافت می‌کند که از 788 دلار سنگاپور(555.10 دلار آمریکا) و بسته به خدمات خاص WhatsHalal شروع می‌شود.

تان گفته است: معتقدم که نشان می‌دهیم فناوری چقدر می‌تواند برای صنعت حلال قدرتمند باشد. پلتفرم ما فقط به صنعت و جامعه حلال محدود نمی‌شود و ما تقاضای زیادی برای خدمات خود پیش‌بینی کرد‌ه و آماده کمک به مشاغلی هستیم که مشتاق استفاده از صنعت حلال داخلی و جهانی هستند. در کشورهای پیشرفته در صنعت حلال مانند مالزی و اندونزی، هزینه و زمان درخواست گواهی حلال، با مقرراتی که قبلاً وجود دارد، اعلام می‌شود. WhatsHalal می‌تواند زمان لازم برای تجمیع، تأیید و آماده‌سازی اسناد و هزینه نیروی انسانی اختصاص داده شده برای تهیه گواهی حلال را کاهش دهد.

البته خدمات WhatsHalal تنها به سنگاپور محدود نشده و در سال 2020 این شرکت به‌طور رسمی وارد بازار اندونزی شد. اندونزی یکی از اهداف اصلی این پلتفرم به‌شمار می‌رود و علت آن تغییرات در مقررات صدور گواهی حلال در این کشور است. این باعث شده شرکت‌های مواد غذایی برنامه‌های صدور گواهینامه حلال خود را دقیق‌تر مورد بررسی قرار دهند. بر اساس مقررات صدور گواهی حلال در اندونزی که در اکتبر 2019 اجرایی شد، کسب و کارها ملزم به انجام فرآیند صدور گواهینامه و تضمین دریافت یک برچسب حلال با مهلت پنج ساله هستند. اجرای این مقررات به این معنی است که حداقل 1.6 میلیون کسب و کار در صنعت غذا و نوشیدنی  وجود دارد که برای یک گواهی حلال قابل اعتماد و تأیید شده روی محصولات خود تلاش می‌کنند.

گزارش از محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
captcha