رژیم صهیونیستی و مصر از کودتای اخیر در سودان حمایت کرده‌اند
کد خبر: 4015770
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۷
وزیر خارجه پیشین سودان:

رژیم صهیونیستی و مصر از کودتای اخیر در سودان حمایت کرده‌اند

مریم المهدی، مصر و رژیم صهیونیستی را به حمایت کودتای نظامی اخیر در کشورش متهم کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از تی ار تی عربی، او روز دوشنبه میزبان وبیناری بود که از سوی مرکز مطالعات شورای آتلانتیک آمریکا درباره تحولات بحران سودان ترتیب داده شده بود.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر حمایت خارجی از اقدامات عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش در 25 اکتبر تصریح کرد که اکثر کشورهای جهان مخالفت خود را با کودتا اعلام کرده‌اند.

وی افزود: حتی کشورهایی که می‌خواستند از کودتا حمایت کنند، مثلاً مصر، نتوانستند به صراحت اقدام کنند و تنها سکوت کردند و این اقدام ناشی از محکومیت کودتا از سوی آمریکا است.

مصر در اولین اظهارنظر خود ساعاتی پس از تصمیمات البرهان در 25 اکتبر، در بیانیه‌ای از سوی وزارت خارجه خود، از همه طرف‌های سودانی خواست خویشتن‌داری کنند و به منافع بالاتر و اجماع ملی اولویت دهند.

چند روز بعد، سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر در یک کنفرانس مطبوعاتی در واشنگتن به سؤال یک روزنامه‌نگار در مورد حمایت کشورش از اثبات این ادعا پاسخ داد و گفت: ما از یک گروه به قیمت از دست دادن گروه دیگر در سودان حمایت نمی‌کنیم و در امور دیگران دخالت نمی‌کنیم.

قاهره در بیانیه‌ای از سوی وزارت خارجه خود از امضای توافقنامه سیاسی بین البرهان و عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر سودان در روز یکشنبه استقبال کرد و از تدبیر و مسئولیت طرف‌های سودانی در دستیابی به اجماع در مورد موفقیت دوره انتقالی قدردانی کرد.

المهدی درباره موضع رژیم صهیونیستی در قبال اقدامات البرهان گفت: دولت سودان از نقش آن‌ها در حمایت از کودتای نظامی اطلاع دارد، هرچند که رژیم صهیونیستی در ظاهر سکوت پیشه کرده است. جفری فلتمن، فرستاده آمریکا به شاخ آفریقا نیز به همین منظور از تل‌آویو دیدار کرد.

اگرچه رژیم صهیونیستی به طور رسمی، در مورد تحولات سودان سکوت پیشه کرده است؛ اما رسانه‌های این کشور از سفر یک هیئت اسرائیلی به خارطوم در اوایل ماه جاری خبر داد که طی آن با البرهان دیدار کردند و سفر دیگری نیز از سوی حمیدتی معاون رئیس شورای حاکمیتی انتقالی به رژیم صهیونیستی صورت گرفت. 

این در حالی است که هیچ تأیید یا تکذیب رسمی از سوی سودانی‌ها درباره سفر هیئت رژیم صهیونیستی و همچنین سفر ادعایی حمیدتی صورت نگرفته است.

در همین راستا، مهدی معتقد است که توافقنامه جدید امضا شده از سوی البرهان و حمدوک نوعی شکست است و ما نمی‌توانیم آن را بپذیریم و نمی‌توان آن را آغازی جدید تلقی کرد، زیرا به بخش نظامی اعتمادی نیست.

انتهای پیام
captcha