معرفی هفت کتاب و یک آلبوم موسیقی + صوت
کد خبر: 4016452
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۴
در «ایل بانگ» این هفته روی داد؛

معرفی هفت کتاب و یک آلبوم موسیقی + صوت

سعید مجیدی؛ مترجم و مؤلف به مناسبت هفته کتاب در برنامه این هفته «ایل بانگ» به معرفی هفت کتاب در زمینه موسیقی پرداخت.

به گزارش ایکنا؛ در برنامه این هفته مجله موسیقی «ایل بانگ» که ساعات پایانی جمعه پنجم آذر 1400 از رادیو فرهنگ پخش شد، به مناسبت هفته کتاب، درباره کتاب‌های منتشرشده در زمینه موسیقی و یک لوح صوتی پرداخته شد.

در این برنامه صادق چراغی؛ کارشناس موسیقی و مجری برنامه گفت‌وگویی با سعید مجیدی مترجم و مؤلف پیرامون کتاب‌‌هایی که در زمینه موسیقی منتشرشده انجام دادند.

سعید مجیدی در این برنامه به معرفی چند کتاب در حوزه موسیقی پرداخت که مطالعه آنها برای علاقه‌مندان این حوزه خالی از لطف نیست. وی در ابتدا به اشاره به کتاب «صرفاً در باب موسیقی» گفت: این کتاب اثر هاروکی موراکامی با ترجمه معصومه عمرانی است که انتشارات «آوای مکتوب» آن را منتشر کرده و رمان جذابی و خواندنی‌ برای علاقه‌مندان این حوزه است.

وی ادامه داد: از دیگر کتاب‌های منتشرشده در حوزه موسیقی می‌توان به کتاب «آوازخوانی» ترجمه گلناز نویدان و کتاب «تمرین‌های آوازخوانی» اثر پاملیا فیلیپس ترجمه المیرا محمودجانلو هر دو انتشارات «آوند دانش» اشاره کرد که کتاب مناسبی برای افرادی که می‌خواهند به موضوع آواز بپردازند است.

مجیدی افزود: از دیگر کتاب‌های قابل اشاره کتاب «ما و موسیقی و بعضی چیزهای دیگر» اثر دکتر ساسان فاطمی، انتشارات «ماهور» است که جستار گونه نوشته شده است و در این کتاب سعی شده با فرار از محافظه‌کاری علمی به ذهن مخاطب تلنگری بزند.

کد

کتاب بعدی‌ که مجیدی معرفی کرد کتاب «سه روح صدا» بود که در رابطه با آن بیان کرد:‌ این کتاب نوشته استفانو آنسلمی است که دو تا از مترجمان کار بلد که تخصص داشتند در این زمینه یعنی سهراب علی گودرزی و حمیدرضا شعبانی این کتاب را ترجمه کرده‌اند و انتشارات « کاریز» این کتاب را منتشر کرده است. این کتاب به مباحثی چون تکامل صدای انسان از جانوران به انسان, دیافراگم، در مدرسه آواز، بدنی که آواز می‌خواند و... پرداخته است.

وی افزود:‌ کتاب دیگری که می‌توان معرفی کرد کتاب «ساختار ملودی در موسیقی ایرانی» نوشته محمدرضا آزاده‌فر است که توسط نشر «مرکز» منتشرشده است. مباحثی که در این کتاب مطرح شده است شاید برخی از آنها برای اولین بار است که در زبان فارسی با این نگاه منتشرشده است.

مجیدی در پایان کتاب «نويز، اقتصاد سياسی موسيقی» نوشته ژاک آتالی برگردان امیرحسین خلیلی از  انتشارات «ناهید» را معرفی کرد.

صادق چراغی با اشاره به یک لوح صوتی که انتشارات «ماهور» آن را منتشر کرده بیان کرد: این لوح صوتی «قطعاتی برای فلوت» از شش آهنگساز معاصر ایران است که نوازنده این قطعات آقای مهرداد غلامی است که آثاری چند از آهنگسازان ایرانی را برای اجرا در نظر گرفته است.

انتهای پیام
captcha