یاری: واگذاری پلتفرم‌ها به ساترا نتیجه ضعف ارشاد بود
کد خبر: 4016747
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۶
ناظر شبکه خانگی؛ ارشاد یا سیما؟/ 7

یاری: واگذاری پلتفرم‌ها به ساترا نتیجه ضعف ارشاد بود

در بحث نظارت بر پلتفرم‌ها، ارشاد به وظیفه خود به درستی عمل نکرد برای همین این حق مسئولیت به ساترا واگذار شد.

داریوش یاری، کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گو با ایکنا پیرامون بحث حق نظارت ساترا روی محصولات پلتفرم‌ها گفت: در آن مقطعی که مجلس شورای اسلامی قانونی تصویب کرد تا مسئولیت نظارت بر شبکه نمایش خانگی بر عهده ساترا باشد، وزارت ارشاد کارش را به درستی انجام نداد که چنین تصمیمی گرفته شد. البته در این تغییر حق نظارت، بحث تنها به مباحث نظارتی خلاصه نمی‌شود بلکه در این عرصه عدد و رقم‌هایی جابجا می‌شود که برای آن هیچ حساب و کتابی نمی‌توان در نظر گرفت، درصورتیکه باید در این زمینه هم چیز مشخص باشد.

وی افزود: مشخص است وقتی چنین هزینه‌هایی در پلتفرم‌ها جابجا می‌شود، سرمایه‌گذار توقع بازگشت سرمایه نیز دارد، همین مسئله نیز باعث می‌شود همه چیز در خدمت درآمدزایی باشد. این در حالیست که اگر قرار باشد ساخت آثار با هدف ارتقای کیفیت صورت گیرد اینکه چه و چگونه باید ساخت اهمیت پیدا می‌کند. نکته دیگر اینکه استحاله شدن نیازمند زمان، برنامه، تحقیق و... است، پس وقتی چنین شرایطی فراهم نمی‌شود طبیعتاً نتیجه همین می‌شود که امروز در برخی کارهای نمایش خانگی شاهدش هستیم.

کارگردان سریال «در کنار پروانه‌ها» در پاسخ به این سوال که آیا تلویزیون به عنوان رقیب پلتفرم‌ها قادر است ناظر عملکرد رسانه جدید باشد؟ گفت: حقیقت امر این است که من تلویزیون را رقیب پلتفرم‌ها نمی‌بینم. تلویزیون به‌ واسطه دولتی بودن اهداف و افق‌گذاری‌های خودش را دارد اما در شبکه نمایش خانگی ما هدف و افقی را مشاهده نمی‌کنیم ولی باز هم از شما سوال می‌کنم آیا شما نیز می‌توانید هدفی برای کارهایی که این روزها در پلتفرم‌ها شاهدیم در نظر بگیرید؟

کد

وی اضافه کرد: شاید عده‌ای بگویند تنها هدف در پلتفرم‌ها سرگرمی است! سرگرمی در جای خود پسندیده است اما این موضوع باید با هدف و انگیزه‌ای انجام شود. این امر نیز قانون است، حتی در کشورهای که فیلم‌های سخیف تولید می‌کنند هم برای خود افق و هدفی دارند اما به شخصه من از تولیدات موجود هدفی را استنباط نمی‌کنم، برای همین هم در پلتفرم‌ها هر کسی که پول بیشتر دارد قادر است حرفش را بزند.

این کارگردان متذکر شد: لازم به ذکر است پلتفرم‌ها متولی نیز ندارند تا در زمان لزوم به عنوان مدافع عمل کند، برای همین هم وقتی حق نظارت از پلتفرم‌ها گرفته شد سازمانی به عنوان مسئول نسبت به این اتفاق عکس‌العمل نشان نداد. آیا جامعه نیازمند حرف‌ها و موضوعاتی است که هم اکنون در پلتفرم‌ها مطرح می‌شود؟


بیشتر بخوانید

مفید: حق نظارت قانونی با ارشاد است

منوچهر اکبرلو: تلویزیون دوست دارد بی‌رقیب باشد


یاری در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه حالا که دولت با مجلس و سیما همسو شده است آیا بهتر نیست حق نظارت پلتفرم‌ها به ارشاد باز گردانده شود؟ چنین توضیح داد: بیاید در این حوزه یارکشی انجام ندهیم، چون فرقی نمی‌کند که طیف و گروه سیاسی روی کار است، آنچه اهمیت دارد داشتن برنامه و سیاست‌گذاری مشخص است تا بدانیم در این رابطه چگونه می‌خواهیم عمل کرده یا اینکه چگونه درصدد هستیم تا برنامه‌ریزی انجام دهیم؟ آیا در برنامه‌ریزی‌هایی که انجام می‌شود ارتقای منزلت کیفی جامعه، جایی در تصمیم‌گیری ما دارد؟

این فیلمساز در انتها تاکید کرد: در خاتمه باید تاکید کنم که در نهایت حق نظارت بر پلتفرم‌ها باید به ارشاد بازگرداننده شود ولی این وزارتخانه نیز با به وظیفه خود به درستی عمل کند.

انتهای پیام
captcha