پاسخ مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی کرمان به معترضان/ مرحله دوم انتخابات هفته آینده + صوت
کد خبر: 4017006
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۴

پاسخ مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی کرمان به معترضان/ مرحله دوم انتخابات هفته آینده + صوت

مدیرعامل اتحادیه‌ قرآنی کرمان به بیان توضیحاتی درباره اعتراض به انتخابات این استان پرداخت و از برگزاری مرحله دوم انتخابات در هفته آینده خبر داد.

مصطفی نیک ورزانتخابات اتحادیه تشکل‌ها و مؤسسات قرآنی استان کرمان 29 مهرماه سال جاری برگزار شد، اما به دلیل اعتراض‌‌ها، فعلاً این انتخابات به سرانجام نرسیده و هنوز اعضای هیئت‌مدیره جدید انتخاب نشده‌اند. در تماس برخی از مدیران مؤسسات قرآنی این استان با تحریریه ایکنا اعتراض‌هایی مطرح شد که در گزارشی با عنوان «اعتراضات به انتخابات مجمع عمومی اتحادیه قرآنی کرمان در مسیر بررسی» ششم آذر در ایکنا منتشر شد.

در همین باره مصطفی نیک‌ورز، مدیرعامل اتحادیه‌ مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت استان کرمان، در گفت‌وگو با ایکنا به بیان توضیحاتی پرداخت که در ادامه می‌خوانید.


بیشتر بخوانید:


ایکنا ـ یکی از اعتراضات این بود که در روز انتخابات از یک مؤسسه از چهار نفر و مؤسسه دیگری دو نفر رأی دریافت شده است. حال آنکه از هر مؤسسه باید یک نفر در انتخابات شرکت کند.

چنین اتفاقی نیفتاده است و مستنداتی برای این ادعا وجود ندارد و بنده تکذیب می‌کنم. سابقه این حجم از مشارکت در انتخابات و مجمع عمومی اتحادیه مؤسسات قرآنی استان کرمان بی‌نظیر بود و باید از مشارکت مدیران مؤسسات قرآنی استان قدردانی و از آرای آن‌ها صیانت کنیم.

ایکنا ـ آیا 17 رأی باطله بوده است؟

در این باره هیچ مستندی وجود ندارد و همه صحبت‌ها براساس حدس و ‌گمان و شکیات است.

ایکنا ـ یکی از اعتراض‌ها در مورد مؤسسه غدیر بود. گفته شد فردی که نامش به عنوان شرکت‌کننده درج شده با این مؤسسه ارتباطی نداشته است. ماجرا چه بود؟

تشابه اسمی بوده است. مؤسسه‌ای به نام غدیر در محی‌آباد فعالیت می‌کند که از اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز دریافت کرده و مؤسسه دیگری به همین نام در زرند واقع است که مجوزش را از سازمان تبلیغات اسلامی اخذ کرده است و تشابه اسمی باعث سوء تفاهم شد.

افراد معترض مدیر یک مؤسسه هستند و بقیه مؤسسات را نمی‌شناسند. می‌بایست مثلاً از هیئت نظارت، مسئول قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی یا اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سؤال کنند، اما این کار را نکرده‌اند و همین امر باعث سوء تفاهم شده است. باید روشنگری کنیم نه اینکه ابهام‌افزایی. معترضان باید به دنبال ابهام‌زدایی باشند تا انتخابات را تحت‌الشعاع قرار ندهند. انتخاباتی که با آن وسعت برگزار شد و ناظران تهران و کرمان حضور داشتند و آن را تأیید کردند، مشکل خاصی نداشت.

اتحادیه‌ها نهادی مردمی هستند و اگر اختلاف نظر یا شائبه وجود دارد، بایستی هیئت‌مدیره یا بازرسان آن را حل و فصل کنند. در خصوص مباحث مالی باید بگویم که اکثر اعضای هیئت‌مدیره پای ترازنامه را امضا کرده‌اند. بازرس ما ترازنامه را امضا کرده و یک حسابرس آن را بررسی و امضا کرده است. پس باید به نظر جمع احترام گذاشت.

ایکنا ـ طبق گفته برخی، حتی اعضای هیئت‌مدیره به شماره‌حساب اتحادیه دسترسی ندارند.

شماره‌حساب اتحادیه و ورود و خروج حساب هم مشخص است و طبق اساسنامه، چک‌ها با امضای رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل با مهر اتحادیه معتبر خواهد بود.

ایکنا ـ نحوه قرائت تراز مالی اتحادیه به چه نحوی بود که به آن اعتراض کرده‌اند؟

ترازنامه یک برگ سند بررسی شده توسط حسابرس با تأیید بازرس و اعضای هیئت مدیره است که به مجمع عمومی ارائه می‌شود. الحمدلله در مجمع عمومی این ترازنامه توسط بازرس اتحادیه و در حضور ناظران به اعضای حاضر ارائه و مورد تصویب اکثریت قرار گرفت.

ایکنا ـ جلسه‌ای که 29 مهر برگزار شد، مرحله اول بود یا فوق‌العاده؟

مرحله اول را 29 مهر 1400 با تمام شرایط و ضوابط رسمی و تشریفات قانونی برگزار کردیم و همه برنامه‌ها طبق روال انجام شد.

ایکنا ـ از افرادی که حضور یافتند مدرک شناسایی و معرفی‌نامه دریافت شد؟

در بحث ارائه مدرک شناسایی، احراز هویت نماینده قانونی مؤسسه ملاک است که انجام شد و چنانچه افرادی برای حضور در مجمع تشریف آورده، اما شناخته نشده بودند یا معرفی‌نامه نداشتند از حضور آن‌ها در مجمع جلوگیری شد. در رابطه با فرم که نوشته شده بود چرا شماره همراه و کد ملی نوشته نشده، فرم را اتحادیه کشوری برای تمام استان‌ها ارسال کرده است و همه استان‌ها با همین فرم انتخابات و مجمع عمومی را برگزار کرده‌اند. در این فرم نام مؤسسه، نام نماینده مؤسسه و محل امضا قرار دارد و جایی برای شماره همراه و کد ملی و سایر اطلاعات نیست. چارچوب برگه‌های تعرفه رأی، فرم‌ها و صورت‌جلسه‌ای که برای ما فرستادند مشخص بود و براساس آن کار انجام شد.

انتخابات 29 مهر با صحت و سلامت و در حضور ناظر تهران و اتحادیه کشوری و ناظر استانی برگزار شد و اکثر صحبت‌ها بدون استناد است. اگر مشکلی هم وجود داشته باشد، هیئت نظارت استانی وظیفه رسیدگی به آن را برعهده دارد نه اینکه یک فرد بخواهد راستی‌آزمایی کند و اگر مشکلی باشد به متناظرشان، که هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی است، ارجاع می‌دهند و سپس تصمیم‌گیری می‌کنند.

کد

ایکنا ـ گفتید اگر مشکلی باشد، بازرس به اداره کل فرهنگ و ارشاد استان اطلاع می‌دهد. فرض کنیم که مشکلی نیست. آیا اداره کل قانونی دارد که‌ اتحادیه‌ها را از نظر گردش مالی و وضعیت حساب‌ها به صورت دوره‌ای بررسی کند؟

خیر، چون اتحادیه‌ها مردمی هستند و نهادهای مردمی را بازرس خودشان باید بررسی کند و مثل یک مؤسسه است. اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نهاد ناظر است و بر فعالیت اتحادیه نظارت می‌کند. اگر مشکلی پیش بیاید، بازرس اتحادیه از اداره کل درخواست می‌کند که به عنوان ناظر راه حل ارائه کند، ولی برای دستگاه ناظر تعریف نشده است که خودش مجری شود.

از همه مدیران مؤسسات که با حضور در انتخابات گذشته و آتی یاریگر خادمانشان بوده‌اند، هیئت‌مدیره و بازرسان در طول دوره مسئولیت، دستگاه‌های ناظر شامل ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات، کمیته نظارت بر انتخابات اتحادیه و اتحادیه کشوری تشکر می‌کنم. همچنین با همت مدیران مؤسسات قرآنی استان، انتخابات مرحله دوم اتحادیه استان کرمان در هفته آینده برگزار خواهد شد.

انتهای پیام
captcha