اعتراضات به انتخابات مجمع عمومی اتحادیه قرآنی کرمان در مسیر بررسی
کد خبر: 4016391
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۵

اعتراضات به انتخابات مجمع عمومی اتحادیه قرآنی کرمان در مسیر بررسی

انتخابات مجمع عمومی اتحادیه قرآنی استان کرمان در حالی به مرحله فوق‌العاده کشیده شده و برخی از مدیران مؤسسات قرآنی به آن اعتراضاتی داشته‌اند که از سوی هیئت رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی در دست بررسی است.

به گزارش ایکنا، دومین انتخابات مجمع عمومی اتحادیه‌های استانی یکی پس از دیگری برگزار شدند، در این میان گاهاً به دلایلی همچون وجود اعتراض و اشکال،  انتخابات به دور دوم یا همان مجمع فوق‌العاده کشیده شد، این استان‌ها شامل قم، چهارمحال و بختیاری، آذربایجان غربی، تهران، مازندران و کرمان بودند، در این گزارش به انتخابات مجمع کرمان پرداخته می‌شود.

اواخر مهرماه سال جاری مجمع عمومی اتحادیه قرآنی کرمان به منظور انتخاب دومین دوره هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت این استان تشکیل شد. اما  نحوه برگزاری این انتخابات اعتراضاتی را از سوی برخی از مدیران مؤسسات قرآنی این استان به همراه داشت.

تعدادی از افرادی که به این انتخابات اعتراض داشتند و نام آن‌ها نزد ایکنا محفوظ است در صحبت با این خبرگزاری به بیان ایراداتی پرداختند. از جمله مواردی که آن‌ها اشاره داشتند می‌توان به دریافت رأی در روز انتخابات از چهار نفر مربوط به یک مؤسسه یا دو نفر مربوط به یک مؤسسه اشاره کرد، حال آنکه از هر مؤسسه باید تنها یک نفر در انتخابات شرکت کند.

همچنین عنوان شده است که از افرادی که در روز مذکور برای شرکت در انتخابات آمدند به منظور احراز هویت کارت ملی و شماره همراه خواسته نشده است، از هیچکس معرفی نامه دریافت نشده و از 103 شرکت‌کننده در انتخابات، 10 نفر معرفی‌نامه داشته‌اند.

یکی دیگر از ابهاماتی که معترضان اشاره داشتند عدم شفافیت در بحث مسائل مالی اتحادیه است به طوری که در مورد شماره حساب اتحادیه، اینکه در کدام بانک است و پرینت حساب و مواردی از این دست شفافیت وجود ندارد.

معترضان خواستار فهرست اسامی افراد شرکت‌کننده در انتخابات به منظور راستی‌آزمایی و همچنین نظارت دقیق بر انتخابات با دریافت معرفی‌نامه ممهور به مهر مؤسسه هستند. اعتراض‌هایی هم به این صورت وجود دارد که به جای برخی از مؤسساتی که با قطعیت عدم شرکت خود را در انتخابات اعلام کرده بودند بدون اطلاع آنها افراد ناشناخته‌ای در انتخابات رأی داده‌‌اند.

بنا بر این گزارش، طی نامه‌ای از سوی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تاریخ 19 آبان‌ماه خطاب به علیزاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان اعلام شده که پنج نفر کاندیدای هیئت مدیره با توجه به اخذ حد نصاب آرا به عنوان عضو اصلی هیئت مدیره انتخاب شدند و نیازی به شرکت مجدد ایشان در مجمع جدید نیست.

پورموسوی: تنها ایراد انتخابات، ایراد شکلی نامه دعوت است

به سراغ سيدمهدی پورموسوی، ناظر انتخابات استان کرمان رفتیم، وی در این رابطه گفت: نامه‌ای که با آن افراد را دعوت می‌کنند مهم است، در نامه‌ مذکور نوشته نشده مرحله اول یا فوق‌العاده، در آن نوشته شده جلسه مجمع عمومی، من به عنوان ناظر انتخابات دعوت شدم، من در حقیقت به عنوان جلسه اصلی دعوت شدم ولی مجمع فوق‌العاده بود.

وی افزود: اگر مرحله دوم باشد افرادی که در مرحله اول نصف به علاوه یک رأی آورده‌اند، انتخاب شده‌اند، در مرحله دوم بین کسانی که زیر 50 درصد و نصف به علاوه یک رأی نیاورده‌اند، دوباره باید انتخابات برگزار شود، همان کاندیداهایی که بودند و کسی نمی‌تواند اضافه شود، اگر مرحله دوم محسوب شود کل عزیزانی که با هر آرایی رأی آورده باشند می‌تواند مورد قبول باشد.

پورموسوی در پاسخ به این سؤال که تعداد آرای باطله را چطور ارزیابی می‌کنید؟ بیان کرد: فکر می‌کنم 103 نفر حاضر در جلسه بودند، رأی باطله، سه یا چهار مورد بود، ولی بحث اینجاست که آن کسی که رأی داده و برگه در اختیارش قرار گرفته است، به هر حال نماینده مؤسسه‌ای بوده که دارای اعتبار است، چون مؤسساتی می‌توانند آنجا حضور پیدا کنند که حتماً ثبت شده باشند، مؤسسه‌ای که ثبتی نباشد در جایی نمی‌تواند بیاید و آن هم به تأیید هیئت مدیره اتحادیه استان‌ها هست که قبلاً همه آن مراحلش با تأیید هیئت مدیره انجام شده است.

وی ادامه داد: آنچه که آنجا به عنوان ناظر مشاهده کردم هیچ موضوعی غیر از اینکه مرحله اول و مرحله دوم باشد وجود نداشت فقط همین موضوع بوده و موضوع دیگری وجود نداشت.

مهدی محمدی: منتظر ارسال مدارک و مستندات از کرمان هستیم

بنا بر گزارش ایکنا، حال، مجمع کرمان منتظر تأیید یا عدم تأیید هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی است، جایی که مهدی محمدی، دبیر آن است، وی در گفت‌وگو با ایکنا، درباره اعتراضات، بیان کرد: اعتراضاتی که اشاره کردید قبل از اینکه به دست شما برسد به دبیرخانه هیئت رسیدگی از طریق اداره‌کل ارشاد کرمان واصل شده است. من با آقای علیزاده مدیرکل کرمان هم صحبت کردم بنا بر این شد که راجع به این اعتراضات در کرمان بررسی‌هایی انجام شود و اسناد و مدارک و مستندات را برای ما ارسال کنند، راجع به این موضوع تصمیم‌گیری یک مقدار سخت است، تا راستی‌آزمایی نشود و برای ما احراز نشود که اعتراضات چقدر جهت دارد و بررسی نکنیم اظهارنظری نمی‌کنیم، سعی کرده‌ایم در اسرع وقت این بررسی‌ها انجام شود بعد ما اظهار نظر نهایی را خواهیم کرد.

وی درباره پنج نفری که انتخاب آنها تأیید شده، اظهار کرد: کلا راجع به افرادی که پای صندوق رأی آمدند برخی اعتراضات وجود دارد، به هر حال پنج نفری هم که الان بالا آمدند، یک مقداری اعتراضات راجع به آن افراد هم هست، اجازه بفرمایید ما بررسی‌هایمان را انجام دهیم ان شاءالله مفصل خدمت شما خواهم بود.

محمدی درباره زمان اعلام نتایج گفت: دوستانمان در اداره‌کل کرمان در حال انجام تحقیقاتشان هستند، احتمال دارد دو سه نفر را هم از تهران به کرمان اعزام کنیم تا آن‌ها هم اسناد را بررسی کنند، وقتی به جمع‌بندی رسیدیم خدمت شما عرض می‌کنیم.

انتهای پیام
captcha