هنری که در راه قرآن به کار گرفته شد
کد خبر: 4018145
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۹

هنری که در راه قرآن به کار گرفته شد

برگزیده رشته عکاسی جشنواره «هُدهُد» با اشاره به اینکه یک عکاس باید دنبال چرایی‌ها باشد گفت: چقدر زیباست که هنری در راه قرآن به کار گرفته شود چرا که می‌تواند برکات زیادی به همراه داشته باشد.

امیرحسین‌ یوسفی کیساری، برگزیده جشنواره قرآنی هدهد امیرحسین‌ یوسفی کیساری، دانشجوی کارشناسی فوریت‌های پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد و برگزیده رشته عکاسی جشنواره قرآنی هُدهُد در گفت‌وگو با ایکنا از یزد اظهار کرد: از سال 1392 به دلیل علاقه شخصی، عکاسی را به طور جدی‌تری دنبال کردم. همیشه این موضوع که با عکس و عکاسی می‌توانیم زمان را نگه داریم، برای من جالب بود. به نظرم از طریق عکس می‌توانیم حرف‌هایی را بزنیم و دغدغه‌هایی را منتقل کنیم که شاید هیچ زمانی نمی‌توانیم آنها را با استفاده از زبان و ادبیات به مخاطب انتقال دهیم.

وی با اشاره به عواملی که برای ثبت یک عکس خوب مدنظر است گفت: با توجه به سبک‌ها و ژانرهای مختلف در عکاسی که امروزه بیش از پیش به هم نزدیک شده‌اند شاید عوامل متفاوت و مختلفی تأثیرگذار باشند اما درک درست از عکس و هدفمند بودن باید مدنظر قرار گیرد، همچنین نور خوب از اهمیت فراوانی برخوردار است؛ چراکه اصل عکس هم به نور وابسته است.

یوسفی با اشاره به اینکه قطعاً عکاس بودن به عوامل زیادی وابسته است افزود: داشتن روحیه صبر یکی از اساسی‌ترین نیازها در این حرفه است. گاهاً سعی کردم با داشتن تمرین به صبر بالاتری برسم. روحیه یادگیری هم کمک‌کننده است. متأسفانه یا خوشبختانه با پیشرفت تکنولوژی، دوربین‌ها آن قدر قوی شده‌اند که فرد تازه کار شاید دچار غرور کاذبی شود و فکر کند که عکاس حرفه‌ای است، اما فرد باید به دنبال یادگیری و شناخت بیشتری باشد و این در دنیای عکاسی از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی که در رشته طراحی پوستر نیز فعالیت دارد گفت: با توجه به علاقه زیادی که نسبت به عکاسی دارم ترجیح می‌دهم در این مسیر گام بردارم و خوشبختانه در بیست و پنجمین جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت توانستم رتبه سوم رشته عکاسی را کسب کنم.

این دانشجوی برگزیده جشنواره قرآنی هُدهُد که وقت بیشتری را برای عکاسی در خیابان‌ها اختصاص می‌دهد بیان کرد: در عکاسی خیابانی فرصت آزمون و خطا خیلی کم است و در واقع می‌توان گفت اصلاً چنین فرصتی نداریم. به این صورت که وقتی عکاس، شاهد یک لحظه‌ای است که همان لحظه اتفاق می‌افتد، اگر در این فاصله سرگرم تنظیمات دوربین شده تا عکس گرفته شود، آن لحظه تغییر پیدا می‌کند و سوژه را از دست خواهد داد پس نیازمند سرعت عمل خیلی بالایی است؛ اما با توجه به تصمیم گیری‌ها و نگاه کردن‌های آنی در عکاسی خیابانی، من بیشتر صبر را تجربه کردم.

وی ادامه داد: زمانی که با یک سوژه مواجه شوم که فکر می‌کنم ارزش عکس گرفتن را دارد، آن را قطعاً دنبال می‌کنم. ممکن است چیزی که در ذهن من بوده باشد، اتفاق بیفتد و من آن را ثبت کنم اما بلافاصله آن را رها نمی‌کنم چون رها کردن آن می‌تواند شانس گرفتن یک عکس بهتری که فراتر از چیزی بود که به آن فکر می‌کردم را از من بگیرد لذا تا جایی که بتوانم سوژه را دنبال می‌کنم و ادامه می‌دهم و البته بارها و بارها برای بنده اتفاق افتاده که یه عکس خیلی قوی‌تری ثبت شده و همین باعث شد که صبر را در عکاسی بیشتر آموختم.

این برگزیده رشته عکاسی با اشاره به جایگاه این هنر در کشور بیان کرد: خوشبختانه در ایران تعداد علاقه‌مندان به عکاسی روز به روز بیشتر می‌شود ولی مشکلی که وجود دارد این است که شاید اکثراً به دنبال مفهوم عکس و نگاه هنری نیستند و با دغدغه آن را دنبال نمی‌کنند و از لحاظ فکری خود را ارتقا نمی‌دهند و فقط به کار با دوربین و یادگیری تئوری که وجود دارد، بسنده می‌کنند. به نظرم یک عکاس باید مطالعه داشته باشد، باید فلسفه بخواند و دنبال چرایی‌ها باشد.

این عضو کمیته سفیران نور بخش هنری جشنواره قرآنی هُدهُد با اشاره به مشارکت حداکثری دانشجویان در بیست و ششمین جشنواره گفت: اکثر دانشجویان عنوان می‌کنند چون آثار خیلی قوی نداریم پس شانسی برای برنده شدن نداشته و در جشنواره شرکت نمی‌کنیم این در حالی است که این‌ گونه جشنواره‌ها انگیزه دو چندانی برای افراد تازه کار ایجاد می‌کند تا بتوانند در همان مسیر گام بردارند.

وی بیان کرد: توصیه می‌کنم شرکت‌کنندگان آثار خود را با آثار رویایی ذهنشان داوری نکنند؛ چون در هر جشنواره‌ای، داوری‌ها نسبت به سایر آثار ارسالی انجام می‌گیرد. پس این شانس را از خودشان دریغ نکنند و حتماً در جشنواره شرکت کنند. و چقدر خوب است که اگر هنری دارند این هنر را در جهت قرآن استفاده کنند؛ چراکه می‌تواند برکات بیشتری را برای آن‌ها به همراه داشته باشد.

انتهای پیام
captcha