کتاب «نظام مالی اسلامی» منتشر شد
کد خبر: 4018195
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۸
از سوی سازمان سمت؛

کتاب «نظام مالی اسلامی» منتشر شد

کتاب «نظام مالی اسلامی» به مناسبت نخستین سالگرد محمدنقی نظرپور از سوی سازمان سمت و با همکاری دانشگاه مفید منتشر شد.

کتاب «نظام مالی اسلامی»

به گزارش ایکنا، کتاب «نظام مالی اسلامی» (مجموعه مقالات نکوداشت شادروان دکتر محمدنقی نظرپور) به اهتمام محمدرضا یوسفی شیخ رباط در 378 صفحه با شمارگان 300 نسخه و قیمت 60 هزار تومان از سوی سازمان سمت و با همکاری دانشگاه مفید منتشر شد.

کتاب حاضر به عنوان یکی از منابع قابل استفاده برای درس‌های بانکداری اسلامی (گرایش اقتصاد اسلامی) و همچنین درس موضوعات انتخابی در اقتصاد اسلامی در مقطع ارشد تدوین شده است. امید است که افزون بر جامعه دانشگاهی سایر علاقه‌مندان نیز از آن بهره‌مند شوند.

به مناسبت نخستین سالگرد درگذشت حجت‌الاسلام و المسلمین محمدنقی نظرپور و به پاس قدردانی از تلاش‌‌ها و دغدغه‌‌های این استاد فرهیخته در زمینۀ بانکداری و بازارهای مالی، همایش نظام مالی اسلامی در 14 بهمن ماه سال 1397 در دانشگاه مفید و با مشارکت بانک مرکزی، سازمان بورس و اوراق بهادار، سازمان سمت، انجمن اقتصاد اسلامی ایران، انجمن اقتصاد اسلامی حوزۀ علمیه، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، دانشگاه امام صادق (ع)، دانشگاه قم و مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

محمدرضا یوسفی شیخ رباط دبیر این همایش در مقدمه این کتاب آورده است: «نخست فراخوان مقاله به تمامی مراکز علمی­ پژوهشی کشور ارسال شد که پس از ارزیابی مقالات ارسالی، تعداد ۲۲ مقاله امتیاز لازم برای چاپ در مجموعه مقالات را کسب کردند و 8 مقاله برگزیده نیز در همایش ارائه شد.

این همایش یک‌روزه در قالب سه نشست علمی­ تخصصی برگزار شد. نشست اول این همایش به مراسم افتتاحیه اختصاص داشت. در این نشست دکتر ولی‌الله سیف؛ رئیس سابق بانک مرکزی و مشاور رئیس جمهور در امور پولی و بانکی، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدعباس موسویان عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشۀ اسلامی و عضو شورای فقهی بانک مرکزی و دکتر اکبر کمیجانی قائم مقام بانک مرکزی سخنرانی کردند. در نشست دوم و سوم، که به طور هم‌زمان برگزار گردید، 8 مقالۀ برگزیده ارائه شد.»

وی در بخشی دیگر از این مقدمه می نویسد: « کتاب نظام مالی اسلامی که حاصل مقالات برگزیده همایش نظام مالی اسلامی در «بزرگداشت علمی حجت‌الاسلام و المسلمین مرحوم دکتر محمدنقی نظرپور» است، در چهار بخش تنظیم شده است، بخش اول تحت عنوان «یادی از شخصیت و جایگاه دکتر نظرپور» از یک نوشتار تشکیل شده است. بخش دوم سه مقاله را با محوریت اصول موضوعۀ بانکداری، بخش سوم چهار مقاله را با محوریت مسائل پولی و بانکی و بخش چهارم یازده مقاله را با محوریت مسائل بانکی و بازار سرمایه دربر دارد.»

در پشت جلد این اثر نیز می‌توانید بخوانید: «بازار مالی اسلامی تجربه‌ای جدید در نیمه دوم قرن بیستم بوده است و در مسیر نیم‌قرنی خود فراز و فرود بسیاری را تجربه کرده است. با وجود این، نظام مالی اسلامی برای تداوم راه، نیازمند بازنگری نظری و کاربردی است. در کتاب پیش ‌رو، مبانی فکری بازارهای اسلامی مانند یکسان انگاری ربا و بهره، ساز و کار تعیین نرخ سود بانکی، اصول موضوعه عقلانی و اخلاقی نظام بانکداری اسلامی، موضوع‌های اساسی پولی و مالی، و بحران‌های پولی و مالی ایران در چهار دهه اخیر بررسی و ریشه‌یابی شده‌اند. مبحث دیگر، پولشویی و بازی پانزی به عنوان دو مسئله پیش روی نظام مالی اسلامی ایران است. در بخش پایانی کتاب نیز ضمن طرح موضوع‌های کاربردی عقود بانکی کشور، به ارائه راه حل پرداخته شده است.»

انتهای پیام
captcha