کشف بمب در محل سخنرانی رئیس‌جمهوری ترکیه
کد خبر: 4018396
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۸

کشف بمب در محل سخنرانی رئیس‌جمهوری ترکیه

منابع خبری از کشف یک بمب در محل سخنرانی رجب طیب اردوغان در شهر ماردین در جنوب شرق ترکیه خبر دادند.

به گزارش ایکنا به نقل از تی ار تی عربی، پلیس ترکیه از پیدا شدن یک بمب در محل سخنرانی رئیس‌جمهور این کشور در جنوب شرق ترکیه خبر داده است. بر اساس گزارش‌ها، این بمب زیر یک ماشین پلیس کار گذاشته ‌شده و از راه دور کنترل می‌شده است.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که اوضاع ترکیه طی روزهای اخیر به دلیل بحران‌های اقتصادی ناشی از سقوط ارزش پول ملی این کشور با تنش همراه بوده است. لیر در یک سال گذشته 44 درصد ارزش خود را در برابر دلار از دست داد و اردوغان تنها در 2 سال گذشته سه بار رئیس بانک مرکزی این کشور را عوض کرد.

اردوغان همین چند روز پیش نیز وزیر اقتصاد این کشور را برکنار کرده و نورالدین نباتی را به عنوان وزیر اقتصاد جدید این کشور معرفی کرد.

گفته می‌شود نباتی که به عنوان وزیر اقتصاد و خزانه‌داری فعلی معرفی شده، از حامیان سرسخت کاهش نرخ بهره است.

تحلیلگران اقتصادی مدیریت نادرست، فرا‌رسیدن سررسید بدهی‌های خارجی ترکیه، شیوع کرونا و سیاست خارجی مداخله‌جویانه ترکیه را از مهم‌ترین عوامل آشفتگی اقتصادی در ترکیه می‌دانند. این بحران منجر به افزایش تورم در این کشور و کاهش ذخایر خارجی آن به کمترین میزان در چند سال اخیر شده است. لیر پول ملی ترکیه طی 4 سال، دوسوم ارزش خود را از دست داده که بدترین وضعیت در بین اقتصادهای نوظهور به حساب می‌آید.

ترکیه در دهه نود میلادی همواره با معضل تورم مواجه بود، اما پس از روی کار آمدن حزب عدالت و توسعه و در پیش گرفتن سیاست‌های جدید اقتصادی این کشور توانست به سرعت بر مشکلات خود غلبه کرده و خود را به عنوان یک اقتصاد پویا و نوظهور مطرح کند، با این حال حوادث اخیر حاکی از بحرانی بزرگ در اقتصاد این کشور است.

افت عملکرد اقتصادی ترکیه آینده سیاسی حزب عدالت و توسعه و اردوغان را نیز با تردید فراوان مواجه خواهد کرد.

انتهای پیام
captcha