رژیم صهیونیستی بر اساس قانون یهودیت نامشروع است
کد خبر: 4018876
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۶
خاخام ضدصهیونیسم در گفت‌و‌گو با ایکنا:

رژیم صهیونیستی بر اساس قانون یهودیت نامشروع است

خاخام ضد اسرائیلی درباره تشکیل رژیم صهیونیستی از نظر دین یهود گفت: تشکیل این رژیم بر اساس قوانین دین یهود غیر قانونی است و باید سرزمین‌های فلسطینی به صاحبان اصلی آنها بازگردانده شود.

خاخام دووید فلدمن

به گزارش ایکنا، یهودیان زیادی در سراسر جهان هستند که مخالف اشغالگری رژیم صهیونیستی بوده و معتقدند این رژیم نامشروع و حقوق فلسطینیان را پایمال کرده است. ناتوری کارتا (Neturei Karta International) یکی از این گروه‌های یهودی است که سال‌ها حمایت قاطع خود را از فلسطینیان مظلوم اعلام کرده است.

خاخام دو وید فلدمن (Dovid Feldman)، سخنگوی گروه ناتوری کارتا می‌گوید افراد زیادی هستند که در قلب خود طرفدار فلسطینی‌ها هستند، اما تمایلی به صحبت کردن در این باره ندارند، زیرا نمی‌خواهند به یهودی‌ستیزی متهم شوند.  

ایکنا با این خاخام ضدصهیونیسم در مورد وضعیت فلسطین و چندین دهه ظلم و ستم رژیم صهیونیستی علیه مردم این سرزمین گفت‌و‌گویی داشته است که متن کامل آن را در ادامه می‌خوانید:

ایکنا ـ مردم جهان چگونه می‌توانند واقعاً با مردم فلسطین ابراز همبستگی کنند؟ آیا راه عملی برای این کار وجود دارد؟

کسانی که به حقوق فلسطینی‌ها توجه دارند، در حال حاضر کارهای زیادی انجام می‌دهند تا صدای خود را به گوش کشورهای سراسر جهان برسانند. آنچه ما اکنون نیاز داریم این است که افراد بیشتری را در این جنبش مشارکت دهیم تا افکار عمومی تغییر کند. یک مسئله این است که در حال حاضر، بسیاری از مردم هستند که در دل خود طرفدار فلسطینی‌ها هستند اما تمایلی به صحبت کردن درباره این موضوع ندارند، زیرا نمی‌خواهند «یهودستیز» توصیف شوند. صهیونیست‌ها همیشه از اتهام یهودی‌ستیزی علیه کسانی که از دولت اسرائیل انتقاد می‌کنند سوءاستفاده می‌کنند.

بنابراین، یکی از کارهای مهمی که جنبش حامی فلسطین می‌تواند انجام دهد این است که به روشنی بین یهودیت، که یک دین است و صهیونیسم که یک جریان سیاسی است تمایز قائل شود. هر کس هر زمان و به هر نحوی که از فلسطین حمایت یا از اشغالگری صهیونیست‌ها انتقاد می‌کند، باید به جنایات ارتکابی از سوی رژیم صهیونیستی اشاره کند نه به کلیت قوم یهود یا دین یهود تا آنها نتوانند ادعا کنند که انگیزه این کار یهودی‌ستیزی است. رژیم صهیونیستی را هرگز نباید یک کشور یهودی نامید بلکه باید آن را یک دولت صهیونیستی نامید.

ایکنا ـ رژیم صهیونیستی علی‌رغم محکومیت‌های گسترده در حال گسترش شهرک‌سازی‌های غیر قانونی در سرزمین‌های اشغالی است و جامعه جهانی هیچ اقدام جدی برای جلوگیری از آن انجام نمی‌دهد. موضع شما درباره این اقدامات چیست؟

موضع واقعی یهودیان همیشه این بوده که کل موجودیت رژیم صهیونیستی غیر قابل قبول است. شهرک‌سازی فقط یک نمونه از اقدامات افراطی و ستیزه‌جویانه صهیونیست‌ها است. ما در جایگاه یهودیان معتقد، با پیروی از اعتقادات و اعمالی که یهودیان هزاران سال داشته‌اند، زمانی که مهاجران تظاهر به دینداری و ادعا می‌کنند به نام تورات عمل می‌کنند، خجالت می‌کشیم. آنها به هیچ وجه نماینده یهودیان جهان یا تورات مقدس نیستند. وقتی یک دیندار جرمی مرتکب می‌شود، این امر، جرم را به یک اقدام دینی تبدیل نمی‌کند.

ایکنا ـ چگونه می‌توانیم آگاهی مردم سراسر جهان را نسبت به وضعیت مردم مظلوم فلسطین افزایش دهیم؟

این اقدامات را می‌توان نخست با به اشتراک گذاشتن اطلاعات در مورد جنایاتی که در جریان است، نمایش مشارکت یهودیان و دیگران از خارج از جامعه عرب و مسلمان در فعالیت‌های طرفدار فلسطین، انتشار کتاب‌ها و فیلم‌های آموزشی که در مورد تاریخ فلسطین آموزش می‌دهند و انتشار اطلاعات تاریخی در مورد چگونگی زندگی یهودیان و مسلمانان در کنار هم در فلسطین و سراسر خاورمیانه، به معرض نمایش گذاشت تا ثابت شود که مشکل، اسلام و یهودیت نیست. مشکل فقط جنبش سیاسی صهیونیسم است.

ایکنا ـ توافقات عادی‌سازی بین کشورهای منطقه و رژیم اسرائیل چگونه می‌تواند بر تلاش‌ها برای دفاع از حقوق فلسطینیان تأثیر بگذارد؟

متأسفانه این باعث می‌شود که برخی افراد اشغال مداوم را نادیده بگیرند، زیرا می‌گویند، ببینید حتی برخی از برادران مسلمان آنها اهمیتی به حقوق فلسطینیان نمی‌دهند و مایلند رژیم اسرائیل را به رسمیت بشناسند، پس چرا ما باید اهمیت دهیم؟ با این حال، در نهایت، آنچه اسرائیلی‌ها با فلسطینی‌ها می‌کنند، نقض قوانین بین‌المللی و قوانین دین یهود است و ما امیدواریم که کشورها آن را فراموش نکنند.

خاخام ضد اسرائیلی: رژیم صهیونیستی بر اساس قوانین دین یهود غیرقانونی است

ما یهودیان ارتدوکس در داخل با آن دسته از یهودیان ارتدوکس (مانند احزاب مذهبی کنست) که بنا به دلایلی همکاری با رژیم صهیونیستی را انتخاب کرده‌اند، همین مشکل را داریم. می‌ترسیم که همکاری آنها باعث شود اصول یهودیت را که زیر پا گذاشته شده‌اند، نادیده بگیرند. با این حال، امیدواریم که این یهودیان در نهایت به عقاید خود عمل و روابط خود را با صهیونیست‌ها قطع کنند.

ایکنا ـ به عنوان یک جامعه در داخل آمریکا، برای روز جهانی همبستگی با فلسطین(29 نوامبر) ‌چه برنامه‌ای داشتید؟

هیئتی از خاخام‌های یهودی در روز جهانی همبستگی با مردم فلسطین، در مقابل مقر سازمان ملل در نیویورک، کنفرانس مطبوعاتی و راهپیمایی برگزار کردند. پیام آنها این بود که ما از تمام کارهایی که سازمان ملل برای جلوگیری از درگیری و ترویج صلح در جهان و به‌ویژه در فلسطین انجام می‌دهد، قدردانی می‌کنیم. با این حال، موضع مذهبی یهودیان فراتر از این است. یهودیان از جنگ با ملل دیگر منع شده‌اند و باید به عنوان شهروندان وفادار و در صلح با همسایگان غیر یهودی خود زندگی کنند. قتل و دزدی، نقض جدی قوانین یهود است. صهیونیست‌ها با آوارگی، کشتار و سرکوب مردم فلسطین همه اینها را زیر پا گذاشتند. بنابراین، به عنوان یهودیان مذهبی، فلسطین کاملاً آزاد را ترویج می‌کنیم، جایی که تمام زمین و همه حقوق به مردم بومی فلسطین بازگردانده شود. این بهترین راه برای اطمینان از آن است که یهودیان و مسلمانان یک بار دیگر در صلح با هم زندگی می‌کنند، همانطور که قبل از درگیری فعلی زندگی می‌کردند.

بر این اساس، پیام سخنرانان این مراسم آنچه را که رهبران یهودی فلسطین از زمان تشکیل دولت صهیونیستی در درخواست‌های خود به سازمان ملل بیان کرده‌اند، تکرار کردند؛ اینکه کل این رژیم بر اساس قانون یهود نامشروع است و خواسته قوم یهود نیست.

گفت‌وگو: محمد‌علی حق‌شناس 

انتهای پیام
captcha