عکس در فضای رسانه‌ای امروز اهمیت زیادی دارد/سوگواره عکس اربعین پنجشنبه به پایان می‌رسد
کد خبر: 4019208
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۹
مهدی توکلیان:

عکس در فضای رسانه‌ای امروز اهمیت زیادی دارد/سوگواره عکس اربعین پنجشنبه به پایان می‌رسد

مراسم اختتامیه نخستین دوره سوگواره عکس آیینی اربعین 1400 با تجلیل از اساتید پیشکسوت عکاسی و تقدیر از برگزیدگان، روز پنجشنبه 18 آذر در فرهنگسرای بهمن برگزار می‌شود.

عکس در فضای رسانه‌ای امروز اهمیت زیادی دارد/سوگواره عکس اربعین پنجشنبه به پایان می‌رسدبه گزارش ایکنا به نقل از  روابط عمومی فرهنگسرای بهمن؛ مهدی توکلیان، دبیر نخستين سوگواره عکس آیینی اربعین 1400، از برگزاری مراسم اختتامیه نخستین دوره این مسابقه با حضور و تجلیل از اساتید پیشکسوت عکاسی آيينی و دينی، کمال‌الدین شاهرخ، عباس میرهاشمی، رسول اولیازده و جاسم غضبان‌پور در ساعت 10 روز پنجشنبه 18 آذر در فرهنگسرای بهمن خبر داد.

وی ضمن اشاره به برگزاری این مراسم در دو بخش تک عکس و مجموعه عکس گفت: امسال با توجه به محدودیت‌های کرونایی، مراسم عزاداری ایام اربعین به شکل محدودتری برگزار شد و از آنجایی که اقوام گوناگون ایرانی با توجه به فرهنگ محلی و بومی در مناطق مختلف ايران اسلامی عزاداری می‌کنند این مسابقه در سطح ملی درنظر گرفته شد و هنرمندان از نقاط مختلف ایران توانستند در این مسابقه شرکت کنند. و با ارايه آثار عكاسانه خود به معرفی مراسم‌ها وآيين‌های عزاداری اقوام ايرانی نيز بپردازند.

این هنرمند عکاس هدف از برگزاری این مسابقه را آشنایی نسل جدید عکاسان و هنرجويان و علاقمندان به هنر عكاسی با فضای رسانه‌های نوین برشمرد و بر اهمیت رسالت عکس در فضای رسانه‌ای امروز تاکید کرد. بهره جستن از ظرفیت‌های رسانه‌های نوظهور و استفاده صحيح از عكس بر مبنای سواد رسانه‌ای را از مزيت‌های نسل جديد عكاسان برشمرد و استقبال علاقمندان جوان به عكاسی را يكی از دلايل رشد سواد رسانه در ساليان اخير دانست. داوری نخستين دوره عكس اربعين 1400 توسط اساتید عکاسی محمدصادق حیدری، ساتیار امامی، زهیر صیدانلو، ثریا بیات و سمیه غلامی و کیوان امجدیان از فعالان رسانه انجام و برگزیده‌ها انتخاب شدند و در مراسم اختتامیه از آنها تقدیر خواهد شد.

توکلیان ضمن اشاره به بخش نمایشگاهی این مسابقه افزود: تعداد 40 عکس نیز برای بخش نمایشگاهی توسط داوران انتخاب شدند که به بخش نمایشگاه این مسابقه راه یافتند.

دبیر سوگواره عکس آیینی بیان کرد: حضور اثار هنرمندان و عكاسان شهرستانی به اين رويداد را قابل توجه دانست و اثار ثبت شده در دبيرخانه سوگواره را كه از کردستان، اهواز، دزفول، آستارا، شیراز، سبزوار، اردبیل، اهر، گرگان، قزوین، سمنان، تبریز و ... بودند دليل توجه به موضوع عكس آيينی برشمرد.

وی درخصوص تجلیل از پیشکسوتان عکاسی در مراسم گفت: حضور اساتید پیشکسوت در این مراسم، با هدف تجلیل از ایشان و ارزش نهادن به وجود پیشکسوتان و بهره گیری از تجربیاتشان، بخش دیگری از مراسم خواهد بود که در راستای احترام به نسل گذشته و از بین بردن فاصله بین نسلی و آگاه سازی نسل آینده برای قدرشناسی از خدمات و زحمات اساتید و معلمانی است که در عرصه فرهنگ و هنر دینی و آیینی کشور فعالیت کرده‌اند که مسلما زمینه‌سازی برای رشد فعالیت گام دوم هنرمندان جوان، متعهد، انقلابی و مکتبی در جامعه اسلامی است، همچنین در این مراسم از یکی عکاسان عتبات عالیات نیز كه با اثارارزشمند در اين رويداد مشاركت داشته است نيز  تقدیر می‌شود.

مهدی توکلیان به نحوه برگزاری مراسم پرداخت و خاطر نشان کرد: از آنجایی‌ که اکثر شرکت‌کنندگان در این سوگواره از شهرهای مختلف هستند و بنا به شرایط نمی‌توانند در مراسم حضور داشته باشند بر اسا تصميم مديريت فرهنگ سرای بهمن به صورت مجازی از طریق لینکی که برایشان ارسال خواهد شد می‌توانند در مراسم حضور یابند.

وی در پایان گفت: در این مراسم، شاخص‌های ارزیابی داوری آثار، ارائه خواهد شد و بیانیه هیات داوران نیز توسط محمدصادق حیدری ار فعالان و هنرمندان با سابقه در حوزه عكاسی و رسانه  قرائت می‌شود و همچنین از پیشکسوتان عکاسی و برگزیده‌های سوگواره عکس آیینی اربعین 1400 تجلیل خواهد شد.

آثار برگزیدگان و راه یافته به نمایشگاه در محرم سال آینده در مجموعه مديريت شهری برگزار و از کتاب سوگواره رونمایی خواهد شد.

انتهای پیام
captcha