کد خبر: 4019570
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۵
در وبینار چهارم سرآمدشو مطرح شد؛

دانش‌آموزان نیازمند روش‌های جدید آموزش هستند

در وبینار چهارم سرآمدشو با موضوع داستان‌وار‌سازی آموزش، موضوعاتی مانند آموزش با چاشنی قصه، ضرورت توجه به روش‌های جدید آموزش و حرکت معلمان به‌سوی توانمند‌تر شدن موردبررسی قرار گرفت.

وبینار سرامد شو

به گزارش ایکنا به نقل از بنیاد سرمد، معلمان باتجربه‌هایی که دارند، در کلاس‌های درس، به فعالیت‌های متنوعی دست می‌زنند. هدف و منظور معلمان از انجام این فعالیت‌ها، کمک به دانش‌آموزان برای یادگیری بهتر است؛ اما گاهی باوجود کوشش و تلاش معلمان برای یاددادن مطالب آموزشی به دانش‌آموزان، آن‌ها چنان‌که انتظار می‌رود مطالب را یاد نمی‌گیرند. در این صورت، تنها کوشش فراوان معلم است که سبب می‌شود، برخی از دانش‌آموزان (نه همه آن‌ها) درس جدید را یاد بگیرند. پداگوژی هنر یا علم وجودی یک معلم است. این اصطلاح عموماً به استراتژی‌ها یا راهبردهای آموزش مربوط می‌شود که برخی‌ها از آن به‌عنوان سبک یادگیری نیز یاد می‌کنند.

در همین راستا، وبینار چهارم سرآمدشو با موضوع داستان‌وار‌سازی آموزش روز سه‌شنبه 16 آذرماه برگزار شد. این وبینار با سخنان محمدحسین شریفیان، دکترای روانشناسی تربیتی از دانشگاه شهید بهشتی آغاز شد. وی در ابتدا از سرآمدشو سخن گفت و آن را حاصل ارائه‌ گروه تحقیق و توسعه بنیاد سرمد دانست و افزود: گروه تحقیق و توسعه در کنار فعالیت و جستجو پیرامون موضوعات مختلف به این نتیجه رسید که این اتفاق و موضوعات را با معلمان و مدیرانی که دغدغه آموزش و به‌روز شدن رادارند در میان بگذارند.

شریفیان همچنین از کسانی که پژوهشگر و فعال این حوزه هستند دعوت به همکاری کرد.

مهمان وبینار چهارم سرآمدشو طلایی، عضو هیئت‌علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه تربیت مدرس و مشاور سابق وزیر آموزش‌وپرورش بود. طلایی موضوع داستان‌وار‌سازی را موضوع مهمی در هندسه تعلم و تربیت دانست و افزود: آموزش به برنامه درسی (ریاضی فارسی و مهارت‌ها و... .)، سنجش (از کجا مطمئن شویم که آموزش به نتیجه رسیده است) و پداگوژی (چگونه آموزش داده شود) تقسیم می‌شود.

مشاور سابق وزیر آموزش‌وپرورش پداگوژی را هم علم و هم هنر نامید و گفت: پداگوژی درواقع ترکیبی از علم تجربه‌شده و خلاقیت مبتنی بر این علم است که سبب صحنه‌آرایی کلاس درس برای تسهیل یادگیری یادگیرنده می‌شود به‌طوری‌که یادگیری عمیق‌تر ماندگارتر بیشتر و سریع‌تری رخ می‌دهد.

عضو هیئت‌علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه تربیت مدرس بیان کرد: پداگوژی همواره سؤال بشر بوده اینکه چگونه آموزش را بهتر کنیم.

وی پداگوژی را موضوعی قدیمی دانست که از عصر باستان تاکنون سیری تحولی داشته است و گفت: پداگوژی سنتی از روش‌های مستقیم گفتار، جدلی، گفتگوی، سقراطی، تلقین، آموزش‌های مذهبی ‌‌‌‌آموزش جزمی است. پداگوژی نوین از قرن هفدهم به بعد شامل روش‌های الهام گرفته از طبیعت (تجربه‌گرا) و روش‌های الهام گرفته از علم و روش علمی (تجربه‌گرا) است.

طلایی تأکید کرد: پداگوژی همان کاری است که یک مدیر یا راهبر انجام می‌دهد. مدیر همواره به دنبال پاسخ به این سؤال است که چه کسی چه‌کاری را ظرف چه زمانی و با چه کیفیتی انجام دهد تا به هدف قصه شده نائل شویم. پیرامون پداگوژی کتاب تاریخ پداگوژی را که ترجمه خانم دکتر مشایخ بود و کتاب فرهنگ فرادهی و فراگیری دکتر ساکت که تاریخ پداگوژی در مسلمانان بود.

مشاور سابق وزیر آموزش‌وپرورش در ادامه سیر اختراعات و ابتکارات در پداگوژی را برشمرد و گفت: از اختراع تخته‌سیاه توسط معلمان گرفته تا مدیریت زمان در مدرسه و ابداع تکالیف رونویسی؛ از مدیریت فضا‌ی مدرسه و کلاس گرفته تا یادگیری بچه‌ها از طریق مشاهده و تجربه و همین‌طور آموزش مبتنی بر اشیا که بر آموزش به‌وسیله کلمات مقدم است، همه و همه جز سیر تاریخی پداگوژی هستند.

طلایی تصریح کرد: در قرن نوزدهم و بیستم علم پداگوژی مورد نقد قرارگرفته شده و در واقع پداگوژی یک علم آموزشی نام گرفت. در همین راستا یک سری رویکرد در پداگوژی راداریم ازجمله رفتارگرایی، شناخت گرایی، سازنده گرایی، سازنده‌گرایی اجتماعی که از طریق روش علمی و توانایی‌های کودک به علم آموزش کمک کردند.

وی بابیان دیدگاه تاریخی-فرهنگی پداگوژی گفت: آموزش امری است فرهنگی و اجتماعی و در همین زمینه دو دیدگاه نظری مبنایی برای داستان‌وار‌سازی آموزش وجود دارد اولین مورد نظریه اجتماعی-فرهنگی ویگوتسکی و دومین مورد نظریه کد سازی برنشتاین است.

 طلایی داستان را برگشت به طبیعت و طبیعی بودن یادگیری انسان و غیر مدرسه‌ای کردن آموزش‌ها دانست و گفت: داستان به ذات انسان برمی‌گردد و انسان درواقع حیوانی قصه‌گو است و در این زمینه آموزش نامه بدرالدین جماعت در پیشینه خودمان بزرگ‌ترین گواه بر این ادعا هست.

مشاور سابق وزیر آموزش‌وپرورش افزود: داستان‌وار‌سازی در واقع آموزش موضوعات درسی در قالب یک روایت داستانی یا غیرداستانی است و کمک‌هایی مانند معنا بخشی به اهداف درسی، امکان تعمیم آموخته‌ها، عمق‌بخشی به آموخته‌ها و در نتیجه امکان نقد و دیدگاه نظری، کمک به مدیریت کلاس، امکان لحاظ کردن تنوع علایق و نیازها، توسعه مفاهیم به آموزش خواهد کرد.

گستردگی و اهمیت موضوع داستان‌وار‌سازی باعث شد تا جلسه دیگری به وبینار چهارم سرآمدشو اختصاص یابد. در همین راستا تمامی اطلاعات مربوط به وبینار داستان‌وار‌سازی پداگوژی 2 در صفحات مجازی سرآمدشو اعلام خواهد شد. معلمان، آموزگاران و کادر آموزشی می‌توانند ویدیو قسمت اول وبینار را در آپارات بانام وبینار چهارم سرآمدشو مشاهده کنند. علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن‌ 09981240637 یا 02122784868 تماس حاصل نمایند.

انتهای پیام
captcha