اعتراض نمایندگان پارلمان اردن به فیلم جنجالی ضدفلسطینی
کد خبر: 4019600
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۹

اعتراض نمایندگان پارلمان اردن به فیلم جنجالی ضدفلسطینی

جمعی از نمایندگان پارلمان اردن خواستار توقیف فیلمی شدند که تصویر نادرستی از اسرای فلسطینی را به نمایش می‌گذارد.

به گزارش ایکنا به نقل از العربی الجدید، جمعی از  نمایندگان اردنی در مورد فیلم امیره که خشم گسترده‌  نهادهای فلسطینی را برانگیخته است، واکنش نشان دادند.

احمد القطونه، نماینده پارلمان اردن، گفت: بسیار مایه تأسف است که اردنی‌ها در فیلم توهین آمیز امیره که به اسرای فلسطینی و فداکاری‌های آنها توهین می‌کند شرکت کردند.

وی افزود: کمیته پارلمانی فلسطین با وزیر فرهنگ تماس گرفت اما وزیر فرهنگ گفت که او مسئولیتی ندارد؛ متأسفانه این فیلم نماینده اردن در اسکار است.

وی بر لزوم پاسخگویی اردنی‌های شرکت‌کننده در فیلم و دانستن انگیزه‌های تولید چنین فیلم‌هایی تأکید کرد.

خلیل عطیه، نماینده مجلس اردن نیز گفت که مضمون فیلم امیره را که اردنی‌ها در آن شرکت داشتند کاملاً رد می‌کند. 

عطیه افزود: آرمان فلسطین از همان ابتدا دغدغه اصلی اردن بوده و همواره پشتیبان و حامی آن و روایت آن بوده و آنچه در فیلم منتشر شده برخلاف این رویه است. 

وی ادامه داد: هنر اردن که برای همه ملت شناخته شده است، هنری است که از آرمان اول خود حمایت و دفاع م‌ کند و بدون آن به اردن، مردم و هنر آن شباهت ندارد.

وی توضیح داد که این فیلم قبل از اینکه به آرمان فلسطین آسیب برساند، توهین شدیدی به مردم اردن دارد و مردم از طریق پارلمان خود می‌خواهند که از تکرار این اتفاق جلوگیری کند.

وی از مقامات ذیربط خواست تا با توقیف انتشار این فیلم دستورات ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن مبنی بر لزوم حفاظت و دفاع از آرمان فلسطین را نشان دهند.

محمد الزهراوی، رئیس کمیته پارلمانی فلسطین در پارلمان اردن نیز به نوبه خود خواستار ممنوعیت نمایش این فیلم در سینماهای اردن شد و از مؤسسات تولیدی خواست فیلم‌هایی تولید کنند که از حقوق زندانیان فلسطینی در مبارزات آنها حمایت و از تحریق حقایق در خدمت اشغالگران خودداری کنند.

وی همچنین خواستار حمایت و حمایت از آنها در زمینه‌های مختلف و برگزاری فعالیت‌های همبستگی با آنها در پاسخ به این فیلم شد.

فیلم امیره اثر کارگردان مصری محمد دیاب و تولید مشترک مصر، امارات، اردن و عربستان است که سال 2021 تولید شده است. 

دفتر اطلاع‌رسانی اسرای فلسطینی خواستار تحریم این فیلم معرفی‌شده از سوی اردن برای جایزه اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان شد.

این دفتر که مرکز آن در غزه است با انتشار بیانیه‌ای از مردم فلسطین و جهان عرب خواست که با قاطعیت مانع از اکران این فیلم شوند و تولیدکنندگان آن را به عذرخواهی وادار کنند.

در این بیانیه همچنین از اردن خواسته شده که درخواست خود به آکادمی اسکار برای نامزدی این فیلم را پس بگیرد.

انتهای پیام
captcha