گزارش ایکنا از سفر یک‌روزه وزیر امور خارجه به قم
کد خبر: 4019723
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۵

گزارش ایکنا از سفر یک‌روزه وزیر امور خارجه به قم

وزیر امور خارجه در سفر به شهر قم ضمن زیارت حرم مطهر حضرت معصومه(س) با جمعی از مراجع تقلید، علما و شخصیت‎های حوزوی دیدار و گفت‌وگو کرد که در این دیدارها بر حفظ عزت و عظمت اسلام توسط دستگاه دیپلماسی تأکید شد.

آیت‌الله نوری همدانی مرجع تقلید شیعیانآیت‌الله نوری همدانی مرجع تقلید شیعیان امروز در دیدار با امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه که امروز 18 آذر ماه در دفتر معظم له برگزار شد، اظهار کرد: یکی از راه‌های حفظ عزت اسلام توجه به خط قرمز‌های نظام اسلامی است.

وی با تأکید بر اینکه در زمینه فعالیت‌های موشکی نباید به دشمن باج بدهیم، افزود: دولت‌هایی که امروز به‌ظاهر به دنبال گفت‌وگو و صلح و مذاکره هستند در هشت سال دفاع مقدس تجهیزات و تسلیحات به‌روز دنیا را در اختیار صدام قرار دادند تا به خیال خودشان جمهوری اسلامی را نابود کنند.

حفظ عزت و عظمت اسلام از مهم‌ترین وظایف دستگاه دیپلماسی است

مرجع تقلید شیعیان بابیان اینکه کار تیم‌های مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی باید در محور اقتدار و عظمت اسلام و مسلمین دنبال شود، گفت: حفظ عزت و عظمت اسلام از مهم‌ترین وظایف دستگاه دیپلماسی است که باید موردتوجه باشد.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه تصریح کرد: حوادث کشورهای منطقه ازجمله افغانستان، یمن، سوریه و فلسطین و سایر کشور‌های اسلامی زیر سر دشمنان است.

نوری همدانی  گفت: دشمنان از یک‌سو به دنبال فروش تسلیحات به کشور‌های اسلامی هستند و از سوی دیگر از مذاکره با جمهوری اسلامی ایران دم می‌زنند.

نشان دادن محبت‌ها و برائت‌ها در نظام اسلامی؛ یکی از وظایف وزارت امور خارجه

آیتالله سیدمحمد سعیدی روز پنجشنبه در دیدار حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه اظهار داشت: حضور محبان اهل بیت (ع) در حرم‌ها و رفتن به زیارت آنها به معنی تاسی به این بزرگان در زندگی است.

آیت‌الله سعیدی تولیت حرم بانوی کرامت

وی با بیان اینکه در زیارت‌نامه حضرت معصومه آمده است که ما با حب اهل بیت(ع) به خدا تقرب می جوییم و از دشمنان خدا اعلام برائت می‌کنیم گفت: محبت و برائت ۲ بال ایمان هستند و هر دو با هم و در کنار هم مؤثر است بنابراین نمی‌توان ادعا کرد که محب اهل بیت(ع) هستیم اما از دشمنان خدا و اهل بیت(ع) برائت نمی جوییم.

امام جمعه قم یکی از وظایف وزارت امور خارجه را نشان دادن محبت‌ها و برائت‌ها در نظام اسلامی دانست و افزود: باید تفاوت ما با کسانی که از نظر اعتقادی و فکری در دایره محبت اهل بیت نیستند مشخص شود تا گمان نکنند که بی‌خط و بی‌رنگ هستیم.

سعیدی با بیان اینکه ما به کمک خداوند و اهل بیت برای حفظ نظام امیدوار هستیم افزود: مردم به این دولت و نظام اعتماد دارند.

جمهوری اسلامی روابط خود را با همسایگان بهبود بخشد

آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی، مرجع تقلید شیعیان در دیدار حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه با اشاره به روایت معروف از پیامبر (ص) خاطرنشان کرد: طبق فرموده پیامبر اگر در نقطه‌ای جغرافیایی خواستید سکنی گزینید، همسایگان را در نظر بگیرید، که موقعیت آنها به تو چگونه است.

وی بیان کرد: هرچند مقصود این روایت، همسایگان فردی است، اما می‌توان این معنای گسترده را از آن استفاده کرد که جمهوری اسلامی باید کوشش کند، روابط خود را با همسایگان حتی کشورهای منطقه، بیش از پیش بهبود بخشد.آیت‌الله سبحانی مرجع تقلید شیعیان

این مرجع تقلید عنوان کرد: شیعیانی در خارج ایران هستند، چه غرب و چه مناطق دیگر که ایران را وطن دوم خود می‌دانند بنابراین نظام اسلامی باید به آنها در رفع فشار و ارائه کمک‌های فرهنگی کمک کند.

سبحانی تصریح کرد: شیعیان افغانستان و یمن و امثال اینها وضعیت خوبی ندارند، لازم است مسئولان با آنها به صورت یکسان کمک کنند.

وی با اشاره به تالیف کتاب خود در زمینه حکومت اسلامی به زبان عربی گفت: بخشی از این کتاب که به فارسی نیز ترجمه شده، مربوط به روابط کشورهای اسلامی با خارج است.

در نظام بین‌الملل هیچ‌کس از مذاکره بی‌نیاز نیست

آیت‌الله عبدالله جوادی آملی، مرجع تقلید شیعیان نیز در دیدار حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه اظهار کرد: مذاکره با جهان، یک فکر جهانی لازم دارد، ما از جهان جدا نیستیم، چه بخواهیم و چه نخواهیم باید با آنها مذاکره کنیم و با آنها دست بدهیم اما بعد از آن حتما باید انگشتان خود را بشماریم.

وی ادامه داد: در نظام بین‌الملل به هیچ‌کس اعتمادی نیست اما در عین حال هیچ کس از مذاکره و تبادل با دیگر کشورها هم بی‌نیاز نیست، از این رو مذاکره با کشورهای جهان یک کار سنگینِ علمیِ عمیقِ حقوقی  سیاسی در حوزه بین‌الملل است.

آیت‌الله جوادی آملی مرجع تقلید شیعیان

وی ادامه داد: مذاکره با جهان، یک فهم و سواد بالغ سیاسی بین‌المللی می‌خواهد، باید طرز توافق‌ها را نوشت که کسی نتواند زیر آن بزند و از آن خارج شود و از تعهد خود شانه خالی کند، اگر کشوری توانست یک‌طرفه و یک‌جانبه از توافق و قرارداد صورت گرفته خارج شود، این یعنی این قرارداد عوامانه نوشته شده است! این یعنی آن تکیه گاهی که محل سوء استفاده دشمن قرار گرفته تا بر اساس آن از توافق خارج شود مورد غفلت قرار گرفته است، این یعنی در قرارداد دیده نشده که اگر یکی از طرفین به صورت یک‌جانبه از توافق خارج شود و آن را فسخ کند، چه عواقبی دارد؟ این یعنی همه جوانب کار دیده نشده است.

جوادی آملی تصریح کرد: حضرت علی (ع) در نامه خود به استاندار مصر، مالک اشتر، نوشت که مردم عمود دین هستند، این حرف از سر ترحم زده نشده، این یک حقیقت است، کدام خطر بود که مردم سینه سپر نکردند؟! کجا لازم به فداکاری و ایثار بود که این مردم دریغ کرده باشند؟! مردم، این کشور را با خون حفظ کردند، لیاقت این مردم نه آن قراردادهای عوامانه است و نه این اختلاس و سوء مدیریت‌ها و حقوق‌های نجومی، از این رو داخل را نیز باید محترم بشماریم و با متفکران داخلی و صاحب‌نظران مشورت کنیم، این سابقه عظیم تاریخی و این فکرها را باید قدر بدانیم و از آنها استفاده کنیم.

وی ادامه داد: اگر اختلاس و حقوق نجومی و سوءمدیریت در این کشور نباشد، این مملکت کاملا می‌تواند خود را اداره کند.

جوادی آملی خطاب به تیم مذاکره کننده هسته‌ای تاکید کرد: مانیفست نظام بین‌المللی بر اساس حق و عدل نیست! آنها اساسا این مفاهیم را قبول ندارند، آنچه آنها قبول دارند و ما باید بر اساس آن با آنها مذاکره کنیم، یک عقل استدلالی است، باید طرف ما بداند که خروج یک‌طرفه از برجام، امنیت بین المللی را تهدید می‌کند، تا قرارداد ما با امنیت بین‌المللی گره نخورد ضمانت اجرا نخواهد داشت، قرارداد هسته‌ای باید یک تعهد محترم متقابل باشد و همه جوانب حقوق بین‌الملل در آن دیده شود. بله! ادب بین‌المللی را رعایت می‌کنیم، دست هم می‌دهیم، اما پس از دست دادن انگشتان خود را هم می‌شماریم!

تعامل با سایر کشورها در راستای رفع نگرانی مردم

آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی، مرجع تقلید شیعیان نیز در دیدار در دیدار حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه اظهار داشت: امیدوارم بتوانید مشکل‌های مردم شریف کشورمان را برطرف کرده و رضایت و خرسندی مردم را به دست آورید و با تعامل با سایر کشورها، در رفع نگرانی‌ها موفق باشید.

آیت‌الله صافی گلپایگانی مرجع تقلید شیعیان

این مرجع تقلید در ادامه گفت: مملکت ما، کشور امام زمان (عج) است و همه باید بکوشیم کارها و رفتارمان مورد تایید و رضایت آن وجود مبارک باشد.

انتهای پیام
captcha