تمرکز بر آیات کاربردی قرآن نیاز امروز مسلمانان است
کد خبر: 4021011
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۶
امام جماعت «پنزبرگ» آلمان:

تمرکز بر آیات کاربردی قرآن نیاز امروز مسلمانان است

«بنیامین ادریس»، امام جماعت جامعه اسلامی پنزبرگ (پنتزبرگ) آلمان اظهار کرد: آیات قرآن را باید در چارچوب شرایط زمان و مکان وحی آن فهمید. آیاتی هستند که براساس شرایط اجتماعی خاص نازل شده‌اند و برخی دیگر برای تمام زمان‌ها و مکان‌ها کاربرد دارند و باید روی این گروه از آیات تمرکز کرد.

تمرکز بر آیات کاربردی قرآن نیاز امروز مسلمانان استبه گزارش ایکنا، بنیامین ادریس در گفت‌وگو با شبکه رادیویی آلمان با تأکید بر اینکه قرآن به زبان عربی فصیح است، گفت: تلاوت قرآن، بسیاری از مسلمانان و غیر مسلمانان را به سوی خود جذب می‌کند، حتی اگر بسیاری از آن‌ها معانی آیات را درک نکنند.

امام جماعت جامعه اسلامی شهر پنزبرگ در ایالت بایرن آلمان خطاب به مخالفان اسلام در این کشور می‌گوید که قرآن منشأ گفت‌وگوی صمیمی انسان و خداوند است و منبعی مهم برای شناخت ارزش‌های اخلاقی به شمار می‌رود.

او که از یازده‌ سالگی به خواندن قرآن پرداخته، معتقد است که درک و شناخت قرآن، زندگی فردی و اجتماعی انسان‌ها را متحول می‌کند.

ادریس با اشاره به اینکه براساس باورهای اسلامی، قرآن آخرین کتاب آسمانی است، گفت: شاید بسیاری فکر کنند که قرآن نمی‌تواند به تمام سؤالات انسان امروزی پاسخ دهد، اما مخالفان اسلام باید بدانند که این کتاب آسمانی می‌تواند الهام‌بخش زندگی همه انسان‌ها باشد.

وی بیان کرد: قرآن کریم به خوبی ارزش‌های فردی و اجتماعی را توضیح داده و همه انسان‌ها را به تأمل بیشتر فراخوانده است. برخی آیات مربوط به رویدادهای مکه و مدینه در قرن هفتم است و برحسب شرایط آن زمان به پیامبر اسلام(ص)‌ وحی شده است. بنابراین بسیاری از آیات قرآن را باید با شناخت شرایط و دلایل وحی آن، معنا و تفسیر کرد. در واقع تفسیر قرآن، کاری تخصصی است و هرکس نمی‌تواند آن را انجام دهد.

بنیامین ادریس با تأکید بر اینکه برخی با تفاسیر غلط، سایر افراد را نسبت به قرآن بدبین می‌کنند، تصریح کرد: همان‌طور که گفتم؛ آیات قرآن را باید در چارچوب شرایط زمان و مکان وحی آن فهمید. آیاتی هستند که براساس شرایط اجتماعی خاص نازل شده‌اند و برخی دیگر نیز برای تمام زمان‌ها و مکان‌ها کاربرد دارند. بنابراین باید روی گروه دوم آیات تمرکز کرد.

وی با اشاره به پیام جهانی قرآن گفت: متأسفانه بسیاری از غیر مسلمانان و حتی مسلمانان درک محدودی از اسلام دارند، این در حالی است که دین اسلام جهان‌شمول است و بسیاری از آیات قرآن، پیامی برای همه جهانیان دارد. آزادی، صلح، برابری، کاهش فقر و حفاظت از محیط‌زیست از موضوعاتی است که قرآن بدان اشاره کرده است. این در حالی است که امروزه به این موضوعات کمتر پرداخته می‌شود. درست است که حج، روزه یا نماز جزء ارکان اساسی اسلام به شمار می‌روند، اما قرآن پیام الهی است که برای همه انسان‌ها کاربرد دارد و فقط متعلق به مسلمانان نیست.

انتهای پیام
captcha