پلتفرم‌ها سینما را نجات دادند/ ساترا نمایش خانگی را تعطیل ‌می‌کند + صوت
کد خبر: 4021080
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۸
ناظر شبکه خانگی؛ ارشاد یا سیما؟/ 10

پلتفرم‌ها سینما را نجات دادند/ ساترا نمایش خانگی را تعطیل ‌می‌کند + صوت

یک تهیه‌کننده سینما گفت: در شرایطی که تولید در همه بخش‌ها تعطیل شده است، پلتفرم‌ها توانستند بسیاری از اهالی سینما را مشغول نگه دارند.

حسین فرحبخش، تهیه‌کننده سینما در گفت‌و‌گو با ایکنا اظهار کرد: کرونا بر سینما نیز مانند دیگر بخش‌های جامعه تاثیر منفی خود را گذاشته اما  در این میان تنها شبکه نمایش خانگی بوده که از این وضعیت سود برده، چون میزان تولیدات این عرصه افزایش یافته و استقبال از آن هم رشد چشمگیری داشته است. حتی می‌توان گفت تولیدات پلتفرم‌ها به نوعی ناجی اهالی سینما نیز شده است. اگر این حوزه در امر تولید فعال نبود شاید بسیاری از اهالی سینما برای گذران زندگی با دشواری بسیاری رو‌به‌رو می‌شدند.

وی افزود: رشد کمی تولیدات شبکه نمایش خانگی الزاماً به معنای رشد کیفی آن نیست چون شاید در ابتدا کارهای خوبی در این حوزه تولید می‌شد اما هر اندازه جلوتر می‌رویم بر تعداد کارهای بی‌کیفیت افزود می‌شود. نکته دیگری که پیرامون تولیدات شبکه نمایشی وجود دارد به تاثیرگذاری این حوزه بر هنر هفتم مربوط می‌شود.

تهیه‌کننده «کما» ادامه داد: از نگاه من تولیدات نمایش خانگی به نوعی سینما را به حاشیه برده‌‌اند و مخاطب ترجیح می‌دهد کارهای مدنظرش را از طریق این رسانه تماشا کند. البته در یک یا دو ماه اخیر با آثار تماشاگر‌پسندی که در سینماها به نمایش در‌آمده تا حدی مردم به سوی سالن‌های نمایش متمایل شده‌اند. امیدوارم سینما به واسطه برنامه‌ریزی که شورای صنفی نمایش انجام می‌دهد به رونق گذشته خود بازگردد. در سال‌های پیش هیچگاه در ماه آبان یا آذر فیلم‌ها فروش خوبی نداشتند اما به واسطه چند فیلم این معادلات به هم خورد.

عزم راسخ ساترا، برای نابودی پلتفرم‌ها

فرحبخش درباره نظارت ساترا روی محصولات شبکه نمایش خانگی نیز چنین توضیح داد: جواب این سوال یک جمله است. ساترا آمده تا شبکه نمایش خانگی از بین رود، چون با حضور آدم‌هایی که در ساترا تصمیم‌گیرنده هستند هیچ سریالی که مورد تایید مردم باشد مجوز نمایش نمی‌گیرد. ساترا را تلویزیون به وجود آورده تا هر رقیبی را از صحنه خارج کند، تلویزیونی که به واسطه برنامه‌ها و اخبارش هر روز بیش از گذشته در حال از دست دادن تماشاگرانش است.

کارگردان فیلم «زندگی خصوصی» تاکید کرد: ساترا در رسیدن به هدف خود موفق نخواهد بود اما به هر حال ضربه خود را خواهد زد. درباره واگذاری حق نظارت به ساترا باید تاکید کنم این حقی که از سوی مجلس به تلویزیون و ساترا داده شده قانونی نیست و هیچ توجیه منطقی‌ای ندارد، ولی چون اختیار و قدرت دستشان است هر کاری را به توجیه قانونی بودن انجام می‌دهند.

فرحبخش درباره برخی انتقاداتی که از تولیدات شبکه نمایش خانگی می‌شود، چنین جواب داد: وقتی مردم کاری را پسندیده‌اند دیگر منع کردن آن معنا ندارد. با این توضیح با این نقد که آثار پلتفرم‌ها به دلیل کپی بودن الزاماً بد هستند را قبول ندارم. یک اثر نمایشی زمانی بی‌کیفیت است که در ساختار و متن، استانداردهای لازم را نداشته باشد وگرنه اگر فیلم و سریالی از یک اثر موفق خارجی به خوبی الگو‌برداری کند من در آن ایرادی نمی‌بینیم.


بیشتر بخوانید:

اسماعیلی: تلویزیون بر تولیدات خود تمرکز کند

موسوی: نظارت سیما بر پلتفرم‌ها غیرمنطقی است


فرحبخش در پاسخ به سوال پایانی مبنی بر اینکه آیا هر آنچه مردم دوست داشته باشند کاری مطلوب است؟ گفت: من چنین چیزی نگفتم، چون مشخص است برخی مواقع یکسری تولیدات را نمی‌توان به هیچ‌وجه توجیه کرد. حرف من این است که به رای مردم باید احترام گذاشته شود.

انتهای پیام
captcha